ΑΧΑΪΑ: Αίγιο – Αθήνα με τρένο από τον Απρίλιο -Παραδόθηκε η γραμμή και οι σταθμοί μέχρι το Κιάτο

Ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε για χρήση από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ, το τμήμα της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Κορίνθου – Πάτρας, από την έξοδο του Σταθμού Κιάτου μέχρι το Αίγιο (Ροδοδάφνη).
Οπως ενημερώνει η ΕΡΓΟΣΕ σε ανακοίνωσή της, παραδόθηκε το σύνολο της επιδομής (σκυρογραμμή) μήκους 140 χλμ. (διπλή γραμμή μήκους 70 χλμ. κάθε μία), που έχει σχεδιαστεί για ταχύτητες συρμών έως 200 χλμ/ώρα.
Η γραμμή διαθέτει σύγχρονο σύστημα αμφίδρομης σηματοδότησης, με τηλεδιοίκηση επιπέδου ασφαλείας ETCS 1 και θα εξυπηρετεί τους νεοκατασκευασμένους, τρεις Σιδηροδρομικούς Σταθμούς Ξυλοκάστρου, Ακράτας και Αιγίου και τις έξι Στάσεις Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης.
Η διαδικασία παράδοσης στον ΟΣΕ από την ΕΡΓΟΣΕ των προαναφερομένων Σταθμών και Στάσεων και των λοιπών ηλεκτρομηχανολογικών έργων κατά μήκος της γραμμής, είναι σε εξέλιξη.
Με την ολοκλήρωση της τηλεδιοικούμενης σηματοδότησης και την εκτέλεση δοκιμών με συρμούς που διαθέτουν σύστημα ασφαλείας ETCS, θα παραδοθεί στο ΟΣΕ το πλήρες έργο για να τεθεί σε κυκλοφορία, τον ερχόμενο Απρίλιο, σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.
Τα έργα κατασκευής της νέας γραμμής συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα των Γ’, Δ’ και Ε’ Προγραμματικών Περιόδων (Ταμείο Συνοχής 2000-2006, ΕΠΕΠ 2007-2013 και ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020).

Οπως ανακοίνωσε η ΕΡΓΟΣΕ, τον Απρίλιο η γραμμή, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα τεθεί σε λειτουργία και το επιβατικό κοινό της Αχαΐας, θα μπορεί να ξαναταξιδέψει μετά από δέκα χρόνια, με τρένο από το Αίγιο προς την Αθήνα, αλλά, με ντιζελοκίνητες μηχανές, τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της γραμμής.
Η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα, θα γίνει με την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης. Το έργο, προϋπολογισμού 68 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στην τελική φάση δημοπράτησης, αλλά ο διαγωνισμός εκκρεμεί, λόγω δικαστικών προσφυγών των συμμετεχουσών εταιρειών.

Σύμφωνα με πληροφορίες , η ανακοίνωση για την μερική ολοκλήρωση των έργων, στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, ήρθε μία μέρα μετά την προθεσμία που έλαβε η Ελλάδα, μέχρι τις 30 Απριλίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να ολοκληρώσει τα έργα υποδομής στο συγκεκριμένο τμήμα. Σε διαφορετική περίπτωση η χώρα μας θα κληθεί να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια που προσεγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Στην ΕΡΓΟΣΕ, που υλοποιεί τα έργα της γραμμής, εμφανίζονται καθησυχαστικοί. Εχουν, ωστόσο σοβαρό πονοκέφαλο με τα έργα ηλεκτροκίνησης, αφού, όπως φαίνεται ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού 85 εκατ. ευρώ, θα επαναπροκηρυχθεί εξαιτίας αλληλοπροσφυγών μεταξύ εργολάβων.
Οπως είναι γνωστό, από τον περασμένο Νοέμβριο, ο διαγωνισμός «πάγωσε», μετά την προσφυγή με ασφαλιστικά μέτρα, που κατέθεσε και κέρδισε ο όμιλος Μυτιληναίου κατά της ΑΚΤΩΡ, που είχε κηρυχθεί προσωρινά ανάδοχος, για το έργο ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη. Το έργο ουσιαστικά έχει μπει σε περίοδο αβεβαιότητας και επιπλέον, δικαστικών προσφυγών που είναι βέβαιο ότι θα κατατεθούν.

Τα έργα στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη ξεκίνησαν το 2006 και το συνολικό κόστους του νέου σιδηροδρομικού άξονα, προσεγγίζει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, μέσω σειράς εργολαβιών. Οι εργολαβίες για τα έργα υποδομής – επιδομής είναι σχεδόν ολοκληρωμένες γι’ αυτό και στην ΕΡΓΟΣΕ θεωρούν πως θα καλύψουν τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για περάτωση των έργων μέχρι το τέλος Απριλίου.
Τα έργα επιδομής, περιλαμβάνουν έξι σήραγγες συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων περίπου, οκτώ σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 2.150 μέτρων, 13 τμήματα με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος (Cut & Cover) συνολικού μήκους 1.710 μέτρων, 18 σιδηροδρομικές γέφυρες και 60 ανισόπεδες διαβάσεις. Περιλαμβάνει, επίσης, των κατασκευή τριών Σιδηροδρομικών Σταθμών (Ξυλοκάστρου, Ακράτας, και Αιγίου) και έξι στάσεων (Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς στην περιοχή Δερβενίου, Πλατάνου, Διακοπτού και Ελίκης).