Μείωση 10-15% των Δημοτικών τελών

Σχετική και συνοδευτική με την κατάθεση στο Δημοτικό Συμβούλιο της Εναλλακτικής Πρότασης επί του ψηφισμένου από την Οικονομική Επιτροπή Προϋπολογισμού για το 2020.

Κύριε Δήμαρχε
Κύριε πρόεδρε
Αγαπητοί συνάδελφοι

Ο προϋπολογισμός του Δήμου μας για το έτος 2020, εισάγεται σε διακριτή συνεδρίαση στο ανώτατο βουλευόμενο όργανο της πόλης μας, προκειμένου να συζητηθούν οι προτεραιότητες και ο προγραμματισμός δράσης του Δήμου για το επόμενο έτος.
Συγχρόνως όπως και προβλέπεται, δύνανται να συζητηθούν και οι επισημάνσεις-προτάσεις και θέσεις των υπολοίπων δημοτικών παρατάξεων, με έναν πρωτοεμφανιζόμενο στα χρονικά της τοπικής αυτοδιοίκησης τρόπο.
Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι σκοπός όλων μας είναι να βοηθήσουμε στην με τον καλύτερο τρόπο ανάπτυξη της πόλης μας σε όλα τα επίπεδα, ερμηνεύοντας έτσι την κοινή μας αγωνία και επιδίωξη.
ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΜΗ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΕΝΙΣΧΥΟΥΜΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΑ ΠΟΣΑ ΓΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ.

Μελετώντας την απόφαση 718/23 Δεκεμβρίου 2019 της Οικονομικής Επιτροπής και συγκεκριμένα το Σχέδιο του Προϋπολογισμού καθώς και τα συνημμένα έγγραφα όπως αυτά αποτυπώνονται στη συγκεκριμένη απόφαση, καταθέτουμε όπως ο νόμος ορίζει Εναλλακτική πρόταση επικεντρωμένη σε συγκεκριμένους κωδικούς όπως παρακάτω σας αναφέρουμε, δίχως να τροποποιείται ο ισοσκελισμένος από την υπηρεσία Προϋπολογισμός.
Με δεδομένο πως δεν τροποποιούνται προς το παρόν, ούτε στο ελάχιστο οι κωδικοί του τεχνικού προγράμματος, η παρέμβασή μας γίνεται αποκλειστικά στους κωδικούς με τις λειτουργικές δαπάνες, όπου εμφανίζονται κωδικοί φουσκωμένοι και με βάση την πραγματικότητα και με βάση την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων. Τα ποσά που αποτυπώνονται είναι και παράλογα και τεράστια. Δίνουν την εντύπωση πως η Δημοτική Αρχή επιδιώκει να ‘κρύψει’ ποσά ‘κάτω από το χαλί’ ώστε να έχει τη δυνατότητα αργότερα είτε να τα χρησιμοποιήσει καθ υπέρβαση είτε να τα μετακινήσει τεχνηέντως σε άλλους κωδικούς παίζοντας το προσφιλές της πολιτικό παιχνίδι-τέχνασμα πως έκανε οικονομία.
Τα ποσά από λειτουργικές δαπάνες που έχουν «υπερ-κοστολογηθεί» ξεπερνούν κατά πολύ τα 5.000.000ευρώ.
Η δική μας παρέμβαση είναι ενδεικτική της κατάστασης και περιλαμβάνει ελάχιστους κωδικούς μόνο 14 σε σύνολο περίπου 200 που αναφέρονται σε λειτουργικά έξοδα, με ποσό 1.097.000ευρώ. ο ελάχιστος χρόνος και οι πρωτόγνωρες διαδικασίες δεν μας επέτρεψαν να αποτυπώσουμε ολόκληρη την κατάσταση. Θα επανέλθουμε όμως αναγκαστικά μέσα από τις αναθεωρήσεις.
Μειώνουμε λειτουργικά έξοδα του Δήμου, δίχως στην ουσία να στερούμε από τα αναγκαία τις υπηρεσίες του και μεταφέρουμε τα ποσά που εξοικονομούμε κυρίως στις σχολικές επιτροπές για να χρησιμοποιηθούν στη συντήρηση και στη βελτίωση των συνθηκών των σχολείων.
Μειώνουμε δαπάνες σε διπλοεγγραφές όπως δαπάνες για τους ναυαγοσώστες, προμήθειας ειδών καθαριότητας και ευπρεπισμού, διάφορες δαπάνες αναλωσίμων, διαφόρων εξόδων, τηλεφωνικών και τηλεγραφικών τελών κλπ.
Αναλυτικά τα ποσά μετά την πρότασή μας μεταφέρονται σε λειτουργικά έξοδα (για το τεχνικό πρόγραμμα χρειάζεται άλλη διαδικασία στην οποία και θα προχωρήσουμε άμεσα)
– Κάλυψη λειτουργικών δαπανών σε σχολεία Α’θμιας 515.000ευρώ
– Κάλυψη λειτουργικών δαπανών σε σχολεία Β’θμιας 711.000ευρώ
– Επιχορηγήσεις σε πολιτιστικούς , αθλητικούς, εθελοντικούς συλλόγους και αθλητικούς σκοπούς σε 260.000ευρώ.
– Όπως επίσης και ποσά για Συνεργασίες μεταξύ Δήμων, εθνικές και τοπικές εορτές, χρηματικό βοήθημα σε απόρους, αγορά κουρτινών για το Δημοτολόγιο και το ληξιαρχείο κλπ.

Η αποκλειστική ευθύνη αυτής της υπερ-φόρτωσης των κωδικών, οφείλεται όχι στους εργαζομένους, αλλά στη Δημοτική Αρχή για τους παρακάτω λόγους.
Α) Μέσα από τη μελέτη του προϋπολογισμού, διαφαίνεται πως δεν υπάρχει γνώση στις υπηρεσίες, στο τι έχει περισσέψει σε αναλώσιμα από την προηγούμενη χρονιά, αλλά και την πορεία της απόσβεσης-χρήσης κάθε κωδικού γενικώς. Οι διευθύνσεις διαφαίνεται πως έχουν έλλειψη πληροφόρησης, ώστε να προσαρμόσουν τις ανάγκες τους. Υποθέτουμε πως η Δημοτική Αρχή δεν έχει προχωρήσει στην αγορά και εγκατάσταση του αναγκαίου προγράμματος στα πληροφοριακά συστήματα του Δήμου.
Αποτέλεσμα αυτού να αναγκάζονται οι υπηρεσίες να αυτοσχεδιάζουν. Αν οι προηγούμενες δημοτικές αρχές είχαν κάποια δικαιολογία λόγω έλλειψης της ψηφιακής τεχνολογίας και των αντίστοιχων προγραμμάτων, η σημερινή δημοτική αρχή δεν έχει καμία αφού κυκλοφορούν στην αγορά άπειρα τέτοια προγράμματα.
Β) Ο δεύτερος λόγος της σοβαρής ευθύνης της δημοτικής αρχής, για αυτήν την εικόνα της χαλάρωσης και άρνησης κάθε προσπάθειες εξορθολογισμού, είναι πως διοικητικά δεν έχει τοποθετήσει, δεν έχει ουδείς την αρμοδιότητα, να διαχειρίζεται τα αιτήματα των κωδικών-δαπανών, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε δέσμευση ποσών και κωδικών στον προϋπολογισμό τόσο οι Διευθύνσεις προμηθειών και οικονομικών που συλλέγουν όλες τις ανάγκες, όσο και η κάθε Διεύθυνση χωριστά.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω δικαιούται να υποθέσει κάποιος πως η Δημοτική Αρχή έχει κάποιο λόγο για να αφήνει να σέρνεται επί χρόνια μια τέτοια κατάσταση.

Οι τελικοί κωδικοί οι οποίοι αποτυπώνουν Έσοδα και Δαπάνες παραμένουν σε κάθε περίπτωση ως εξής.
ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ 270.880.426,47 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ ΔΑΠΑΝΩΝ 270.880.426,47 ευρώ

Πριν περάσουμε στην ανάλυση των στοιχείων σε σχέση με τους κωδικούς αλλά και το συνολικό πολιτικό μας σκεπτικό, το οποίο μας ανάγκασε να καταθέσουμε Εναλλακτική πρόταση, είναι απαραίτητο να επισημανθεί το δύσκολο οικονομικό και διαχειριστικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο καλείται να δράση σήμερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Εδώ και χρόνια οι Δήμοι βιώνουν την πολιτική του συγκεντρωτικού κράτους, που δεν εμπιστεύεται την Τοπική Αυτοδιοίκηση και μια προκλητική πολιτική ασυνέπεια, που αφορά στις οικονομικές υποχρεώσεις της κεντρικής εξουσίας προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η κεντρική εξουσία εξακολουθεί να μειώνει οικονομικούς πόρους που ανήκουν στους Δήμους, αλλά δεν παραλείπει να τους εκχωρεί και νέες αρμοδιότητες, δίχως και πάλι στο μεγαλύτερο ποσοστό, να μεταφέρει ή τουλάχιστον να καλύπτει τους αντίστοιχους πόρους.
Τα τελευταία 20 χρόνια τουλάχιστον και ιδιαίτερα τα χρόνια της κρίσης, παρακολουθούμε μια συνεχή μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, η οποία διαχρονικά επηρέασε τους όποιους προγραμματισμούς και κυρίως την ολοκλήρωση ενταγμένων έργων σε αυτούς, μέσω των τεχνικών προγραμμάτων, αφού τα έργα εντάσσονταν με την προϋπόθεση της χρηματοδότησης τους, αλλά στην πορεία οι υποσχέσεις έμεναν ‘έπεα πτερόεντα’ και τα έργα ή έμεναν μισοτελειωμένα ή τα πλήρωναν οι δημότες. Η μείωση σταδιακά έχει ξεπεράσει το 60%.
Η οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων, ώστε να δύνανται απερίσπαστοι και έχοντας την ευθύνη να προγραμματίζουν πρέπει κατά την άποψή μας να είναι το ζητούμενο από την κεντρική εξουσία.

Όλα τα χρόνια βασικό χαρακτηριστικό των κατατιθεμένων από όλες τις δημοτικές αρχές Προϋπολογισμών και Τεχνικών προγραμμάτων ήταν, πως αυτά αποδεικνύονταν πλασματικά και εν τέλει παραπλανούσαν την κοινωνία, αφού ήταν εν πρώτοις αναξιόπιστα εξαιτίας της ανακολουθίας της κεντρικής εξουσίας. Αιτία βέβαια αυτής της πλασματικότητας δεν ήταν μόνο τα παραπάνω, αλλά και η αδυναμία εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης της χώρας και των Δήμων, τόσο από πλευρά οργάνωσης και διοίκησης όσο και χρήσης των εργαλείων της ψηφιοποίησης.
ΕΣΟΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Τα έσοδα των Δήμων χωρίζονται διακριτά σε τρία μέρη.
1. Στα ποσά που εισπράττει ο Δήμος από τους Δημότες του.
2. Στα ποσά της κρατικής χρηματοδότησης
3. Στα ποσά που μεταφέρονται στο Δήμο μέσω των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων με την προϋπόθεση της στοχευόμενης και από τα πριν επιλεγμένης χρήσης τους.

Όπως καταγράφεται η κατάσταση τα τελευταία χρόνια, ο Δήμος εισπράττει σημαντικά περισσότερα χρήματα λόγω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2013 ξεκίνησε να δίνει σημαντικά ποσά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε σύγκριση δε με παλιούς Δημάρχους τουλάχιστον 10 φορές περισσότερα.
Επίσης ο Δήμος για λόγους που εύκολα εξηγούνται εισπράττει μεγαλύτερα ποσά από τους δημότες του.
Εξακολουθεί να υπάρχει η άρνηση της κεντρικής εξουσίας να αποδώσει στους Δήμους τα οφειλόμενα, ενώ κάθε χρόνο οι περικοπές είναι δραματικές.

Σε κάθε περίπτωση όμως οφείλουμε να καταγράψουμε πως η τελική προσθαφαίρεση έχει σημαντικά θετικό χρηματικό πρόσημο για το Δήμο, της τάξης των 100εκ. ευρώ τουλάχιστον, σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία, ελέω της ‘τρισκατάρατης’ Ευρωπαϊκής Ένωσης. .

Εδώ καταγράφουμε την πρώτη σημαντική διαφοροποίησή μας με την πολιτική της Δημοτικής Αρχής.
Προτείναμε να μειωθούν κατά τουλάχιστον 10% τα δημοτικά τέλη, αφού όπως και στο προηγούμενο συμβούλιο εξηγήσαμε, πρόκειται για χρήματα των δημοτών τα οποία έχουν επιβαρύνει και κατά πλεονασμό εισπραχθεί από τους ίδιους τους δημότες (υπολογίζονται σε 25-30 εκ. ευρώ την τελευταία πενταετία). Η δημοτική Αρχή παρότι δεν δέχθηκε την πρότασή μας αμέσως μετά μέσω δημοσιευμάτων και δηλώσεων έχει παραδεχθεί πως πράγματι αυτό έχει συμβεί. Αρνείται όμως να ελαφρύνει τα βάρη από τους δημότες της ενώ η ίδια κατηγορεί και σωστά το κράτος για φορομπηχτική πολιτική.
Σήμερα με την κατάθεση του δικού της προϋπολογισμού αποδεικνύεται πως τα χρήματα αυτά υπάρχουν και τα έχει ‘κρύψει’ επιμελώς κάτω από το ‘χαλί’, στους υπερφορτωμένους κωδικούς των λειτουργικών εξόδων του Δήμου.
Επισημαίνουμε πως το κόστος της πρότασης μας για 10% μείωση των τελών υπολογίζεται σε 2.000.000ευρώ τα οποία όπως γίνεται φανερό από τα στοιχεία του προϋπολογισμού κάλυπτε με μεγάλη ευκολία, αλλά προτίμησε να τα απλώσει άναρχα στα λειτουργικά έξοδα.
Κρίμα!!!!

Ας δούμε όμως τον προϋπολογισμό για να εξηγήσουμε γιατί προσφύγαμε και προτείνουμε να ψηφιστεί η Εναλλακτική Πρόταση την οποία καταθέτουμε.
Δεν περιοριζόμαστε μόνο στις παραπάνω αλλάγές αλλά ξεκινάμε μια προσπάθεια ώστε να βελτιώσουμε την κατάσταση προς όφελος της πόλης.

Ο προϋπολογισμός περιέχει και το τεχνικό πρόγραμμα το οποίο όπως είναι γνωστό και δεν ψηφίσαμε.
Επισημαίνουμε πως:
Το τεχνικό πρόγραμμα σε ένα ποσοστό 90% περιέχει τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, κυρίως ΕΣΠΑ, τα οποία όπως αναφέραμε είναι καθαρές και στοχευμένες χρηματοδοτήσεις ύψους 90 εκ. ευρώ περίπου. Πρόκειται κυρίως για το Β.Α.Α. ύψους 46 εκ. ευρώ. Τα παραπάνω προγράμματα θυμίζουμε πως τα δέχθηκε με σημαντική καθυστέρηση ο Δήμος μας αφού η Δημοτική Αρχή αρνιόταν πεισματικά να χρησιμοποιήσει κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όταν όμως αντιλήφθηκε πως π.χ. ο Δήμος Αγρινίου πήρε 25 εκ. ευρώ, και τα υπόλοιπα θα επέστρεφαν πίσω, αντιλαμβανόμενη τις επιπτώσεις και το πόσο θα εκτεθεί, τα δέχθηκε. Ελπίζουμε πως θα καταφέρει να καλύψει τη σημαντική καθυστέρηση ανταπόκρισης στα χρονοδιαγράμματα, γιατί θα είναι τραγικό να χάσουμε τα χρήματα και τα έργα.

Προσθετικά λοιπόν στην υλοποίηση των παραπάνω έργων τα οποία οφείλονται σε χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης θεωρούμε πως πρέπει άμεσα να αλλάξει ριζικά η πολιτική του Δήμου σε βασικά και ζωτικά σημεία.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΓΠΣ ΤΟΥ 2011-ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΣΗ Ν. ΠΑΤΡΑΣ
Η βασική ένστασή μας, έχει να κάνει με τη στάση της Δημοτικής Αρχής στην εφαρμογή του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της πόλης.
Θυμίζουμε πως το ΓΠΣ το έχει καταψηφίσει σαν αντιπολίτευση, το έχει θεωρήσει εχθρικό για το λαό και είχε δεσμευτεί πως αν γίνει Δημοτική Αρχή θα προτείνει και ψηφίσει δικό της.
Έξη χρόνια έχουν περάσει και δεν έχει αλλάξει ούτε γραμμή, αλλά το κακό είναι πως το απαξιώνει και το στρεβλώνει συνεχώς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της άρνησής της να το υπηρετήσει είναι πως έχει αποκρύψει και δεν χρησιμοποιεί σαν όπλο της την πρόταση του ΓΠΣ για υπογειοποίηση του τραίνου.
Τα αποτελέσματα βέβαια αυτής της στρέβλωσης θα φανούν σε αρκετά χρόνια, αλλά τότε θα είναι αργά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η άρνησή της να προχωρήσει στην προτεινόμενη από το ΓΠΣ πολεοδόμηση των 750 στρεμμάτων της Νότιας Πάτρας. Η τεράστια αυτή περιοχή, κυρίως πρώην εργοστασιακή-βιομηχανική ζώνη παραμένει αναξιοποίητη. Κατά το ΓΠΣ αποτελεί βασικό, το κυριότερο εργαλείο ανάπτυξης, το μέλλον της πόλης, αν αξιοποιηθεί σωστά. Η εγγραφή αρχικά με 1 ευρώ και τώρα με 15.000ευρώ για τη μελέτη, αποδεικνύει την απροθυμία της, στην ουσία την άρνησή της, να αξιοποιηθεί το καλύτερο τμήμα της Πάτρας, το οποίο έχει χαρακτηριστεί σαν το μελλοντικό κέντρο της Πάτρας της νέας εποχής. Ίσως γιατί η προσπάθεια αυτή απαιτεί κόπο και χρήματα, αλλά και η ολοκλήρωσή του χρειάζεται χρόνο.
Σε πρώτη ευκαιρία θα προτείνουμε τρόπο το δημοτικό συμβούλιο να ξεπεράσει τις αγκυλώσεις της Δημοτικής Αρχής και να χρηματοδοτηθεί η μελέτη πολεοδόμησης της Νότιας Πάτρας, η οποία εκτός των άλλων κυρίως θα δώσει μια άλλη ποιότητα ζωής στους κατοίκους των Νότιων συνοικιών αφού οι ελεύθεροι χώροι που μπορούν να διασφαλιστούν είναι τεράστιοι.

ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΔΥΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ
Ακόμα όμως πιο αρνητικό, είναι η άρνησή της να υλοποιήσει και να πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες προτείνονται από το ΓΠΣ και αφορούν αρκετές περιοχές της πόλης, προκειμένου να ολοκληρωθεί το σχέδιο του 2011 και οι χρήσεις του.
Οι αναγκαίες μελέτες που προτείνονται ξεπερνούν τις 20 και από αυτές 12 αναφέρονται στην προσαρμογή πολεοδομικών μελετών στο ΓΠΣ. Εδώ και 6 χρόνια έχει ξεκινήσει μόνο μία και αυτή την έχει εγκαταλείψει στην Περιφέρεια. Με αυτόν τον τρόπο μπλοκάρουν σε ανυπέρβλητες δυσκολίες ιδιοκτήτες που θέλουν να πουλήσουν, να μισθώσουν, να κατασκευάσουν, να χρησιμοποιήσουν ακίνητα, να υπάρξει δηλαδή οικονομική δραστηριότητα, κίνηση, ανάπτυξη στο μεγαλύτερο τμήμα του πολεοδομικού σχεδίου.
Η άρνησή της αυτή έχει σαν αποτέλεσμα, η Πάτρα να κατέχει το αρνητικό προνόμιο να είναι η μοναδική πόλη, που ενώ έχει το πιο σύγχρονο και αναπτυξιακό ΓΠΣ στη χώρα, αυτό να μην ισχύει συνολικά, αλλά να κατισχύει πολλές φορές εκείνο το ΓΠΣ του 1983.
Αυτό εκτός της στρέβλωσης της ανάπτυξης της πόλης, δίνει και τη δυνατότητα σε διάφορους ιδιώτες, να εκμεταλλεύονται προς ίδιον όφελος αυτή τη διττή δυνατότητα, η οποία γενικώς είναι σε άγνοια των ιδιοκτητών.

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ: ΑΡΣΕΙΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΩΝ
Εδώ η Δημοτική Αρχή δεν έχει την αρχική ευθύνη.
Έχει όμως τεράστια ευθύνη, αφού δεν αποτυπώνει με αξιόλογη εγγραφή στον προϋπολογισμό το ζήτημα αλλά ούτε και το αναδεικνύει δυναμικά.
Το πρόβλημα έρχεται από δεκαετίες, κυρίως εκείνη του 1950 και του 1970 και έχει να κάνει κυρίως με τη συμπεριφορά της κεντρικής εξουσίας.
Η πόλη στο συνολικό της σχεδιασμό έχει περίπου 300 κοινόχρηστους χώρους. Άλλοι από αυτούς έχουν απαλλοτριωθεί και λειτουργούν ήδη σαν πλατείες και ελεύθεροι χώροι άλλοι έχουν πληρωθεί και παραμένουν αναξιοποίητοι. Το πρόβλημα είναι με τους 100 τουλάχιστον χώρους που δεν έχουν αποζημιωθεί οι ιδιοκτήτες τους και έχουν προχωρήσει σε αποφάσεις για να αρθούν οι παραπάνω απαλλοτριώσεις. Οι 50 από αυτές έχουν ήδη ολοκληρωθεί και θεωρούνται ή και είναι χαμένες πλατείες για την πόλη.
Η σημερινή Δημοτική Αρχή είχε σηκώσει (και σωστά) το θέμα όσο ήταν στην αντιπολίτευση και πίεζε αφενός ενώ ασκούσε σκληρή κριτική στους τότε Δημάρχους για την ολιγωρίας τους.
Σαν σημερινή δημοτική αρχή αρνείται να σηκώσει το θέμα, αρκείται σε μπαλώματα του 1εκ. ευρώ κατ έτος, ίδια ποσά με εκείνα των δημάρχων που κατηγορούσε. Αρνείται πεισματικά επί 6 χρόνια να φέρει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο, παρότι της έχει παραδοθεί ψηφιοποιημένος χάρτης της πόλης με εμφανή τα σημεία των κοινόχρηστων χώρων. Αρνείται να θέσει το τεράστιο αυτό ζήτημα στην πόλη, να ζητήσει συστράτευση και παρακολουθεί με απάθεια αλλά και με καταγγελτικό λόγο την επερχόμενη καταστροφή της πόλης. Να επισημάνουμε με έμφαση πως αν δεν βρεθεί τρόπος να σταματήσει αυτή η κατάσταση το αποτέλεσμα θα είναι αποτυπώνοντας το παραστατικά. Μπορεί κάποιος να φανταστεί μια πόλη σαν το Αίγιο δίχως να έχει καμία πλατεία κανέναν ελεύθερο χώρο;
Το θέμα αυτό θα το επαναφέρουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο με συγκεκριμένη πρόταση.

ΕΝΑΣ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ο προϋπολογισμός είναι πλασματικός

1. Στην πραγματικότητα έχει μια διαφορά 100 εκ. ευρώ περίπου μεταξύ των υπολογιζόμενων έργων και των πραγματικών τελικά εσόδων τα οποία προϋπολογίζονται. Η κατάσταση θα ήταν πιο τραγική αν δεν συμπεριλαμβανόντουσαν τα 90 εκ. ευρώ περίπου των δεσμευμένων ποσών από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα.
2. Στα λειτουργικά έξοδα τα προς ψήφιση προϋπολογιζόμενα ποσά, είναι σε μεγάλο βαθμό φουσκωμένα κατά ανεξήγητο τρόπο. Οι 12 κωδικοί στους οποίους προτείνουμε μείωση συνολικού ποσού 1.097.000ευρώ αποτελούν ένα δείγμα της πραγματικότητας. Σπατάλη αφενός και από την άλλη τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για έργα και δράσεις ωφέλιμες για την κοινωνία. Υπολογίζουμε πως το συνολικό ποσό από ιδίους πόρους, το οποίο μπορεί να εξοικονομηθεί, ξεπερνά τα 5.000.000 ευρώ.
3. Η προσεκτική μελέτη του τεύχους του προϋπολογισμού της Δημοτικής Αρχής αποδεικνύει πως πλασματικός ήταν και ο προϋπολογισμός του 2019, ο οποίος παρασύρει και αυτόν του 2020 να είναι αναγκαστικά πλασματικός. Από τους 1465 εγγεγραμμένους Κωδικούς του προϋπολογισμού οι 1278 παρέμειναν ανενεργοί. Στο Τεχνικό πρόγραμμα του 2019 για το οποίο τόσο είχε υπερηφανευτεί η Δημοτική Αρχή παρέμειναν ανενεργοί οι 463 κωδικοί από τους συνολικά 576. Αυτό αποτυπώνεται εξάλλου και στα ίδια τα στοιχεία που έχει δώσει αφού από τον αξιόπιστο όπως τον είχε χαρακτηρίσει προϋπολογισμό του 2019 συνολικού ύψους 250.000.000ευρώ μόνο τα 70.000.000ευρώ χρησιμοποιήθηκαν.
Ήταν έργα ή δράσεις τις οποίες θα έκανε η Δημοτική Αρχή μέσα στο 2019. Ήταν το πρόγραμμά της εκείνο το οποίο είχε υπερηφανευτεί πως επιτέλους ήταν η πρώτη που κατέθεσε μη πλασματικό προϋπολογισμό το 2019.
Κατά τους δικούς της λόγους και κριτική του παρελθόντος, προς τους άλλους δημάρχους, πρόκειται για παταγώδη αποτυχία.

Αγαπητοί συνάδελφοι

Από τα παραπάνω είναι φανερό πως η κατάθεση της Εναλλακτικής πρότασης προϋπολογισμού δεν έχει να κάνει μόνο με την τροποποίηση κάποιων λειτουργικών δαπανών.

Έχει να κάνει επιπλέον:

-Με τη συνολική εικόνα του προϋπολογισμού με εγγραφές φαραωνικές, κυρίως σε λειτουργικά έξοδα, μια εικόνα σπατάλης, ενώ υπήρχε δυνατότητα να αξιοποιηθούν τεράστια ποσά σε χρήσιμες δράσεις και δραστηριότητες όπως και παραπάνω τεκμηριώσαμε.
– Με την ‘αναδρομική’ καταψήφιση του προϋπολογισμού του 2019, τον οποίο μερικοί είχαν πιστέψει όταν τον εισηγήθηκε η τότε δημοτική αρχή και τον ψήφισαν.
-Με την εικόνα του σημερινού προς ψήφιση προϋπολογισμού από την οποία αν αφαιρεθούν οι κωδικοί των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, οι οποίοι είναι υποχρεωτικά αρμονικά στοιχισμένοι και αδιαπραγμάτευτοι, η υπόλοιπη εικόνα αποτελεί ένα συνονθύλευμα πολιτικής δράσης, δίχως όραμα, δίχως κανόνες δίχως αρχή και τέλος, αφού δεν υπολογίζει τη διαχρονική πορεία της πόλης αλλά επικρατεί ένας ατελείωτος αυτοσχεδιασμός.
– Με την άρνηση της δημοτικής αρχής να λειτουργήσει με τους κανόνες που έχει αποφασίσει η πόλη από την ίδρυσή της (π.χ. ΓΠΣ), αλλά και γενικώς με κανόνες.
-Με την αδυναμία της να περιγράψει στην πράξη και με αποφάσεις τι πόλη θέλει (η άρνηση εφαρμογής του ΓΠΣ, δίχως να καταθέτει νέα πρόταση)
– Με την άρνησή της να αποδεχθεί την πρόταση για 10% μείωση των δημοτικών τελών, ενώ είναι ηλίου φαεινότερο πως η πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί.
– Με την όλη στάση της στη διαχείριση των απορριμμάτων της πόλης, σε συνδυασμό με τα υπέρογκα ποσά που κοστίζει στους δημότες ο τόνος. Τουλάχιστον 170ευρώ/τόνο πληρώνουν οι πατρινοί ακριβότερα και από τους δήμους που τα πηγαίνουν σε εργοστάσιο. Το πάνω από 5.000.000ευρώ πλεόνασμα το χρόνο, ποσό που εισπράττει η Δημοτική Αρχή, αντί να το επιστρέψει στους δημότες, το παρακρατά και συνηθίζει να το αναφέρει σαν αποτέλεσμα της δικής της οικονομικής πολιτικής.
– Με την υλοποίηση των προβλεπόμενων από την ψηφισμένη στη βουλή τροπολογία για την παραχώρηση του θαλασσίου μετώπου όρων, άμεση ενεργοποίηση της πόλης, προκειμένου να μετατραπεί η παραχωρούμενη έκταση από παραλία και αιγιαλός σε ‘αστική‘ παραλία ώστε να προχωρήσει ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, η μελέτη και στη συνέχεια η ανάπλαση του θαλασσίου μετώπου.
– Με τη δημιουργία κοινού μετώπου με την περιφέρεια και φορείς της πόλης ώστε να ολοκληρωθεί το προβλεπόμενο από το ΓΠΣ και αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου πολιτιστικό πάρκο, γύρω από του νέο Μουσείο.
Θυμίζουμε πως η προηγούμενη αλλά και η τωρινή Δ.Α. δεν ολοκλήρωσε την ψηφισμένη από το Δημοτικό Συμβούλιο απόφαση «σημειακής τροποποίησης» από Αμερικής έως Αρέθα δίχως αιτιολογία.
– Με τη στάση του Δημάρχου και του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου να αδιαφορούν και να απαξιώνουν το Δημοτικό Συμβούλιο, το κορυφαίο όργανο της πόλης, τις αποφάσεις της πλειοψηφίας, όπως εκείνης για την συγκρότηση επιτροπής υπό τον Δήμαρχο για το θέμα του Αμιάντου κυρίως, στη συνοικία του Αγίου Νεκταρίου.
– Με την αποκατάσταση και συντήρηση και λειτουργία υπέρ των δημοτών και των επιχειρήσεων της πόλης, του Μητροπολιτικού Δικτύου Οπτικών Ινών, του μεγαλύτερου στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο εγκατεστημένο από το 2010, το οποίο έχει απαξιωθεί, ενώ έχει τεράστιες ψηφιακές δυνατότητες, προστιθέμενης αξίας, σε δεκάδες δραστηριότητες. Εγγράφεται κάθε χρόνο η θέληση της δημοτικής αρχής αλλά δίχως συνέχεια.
– Με την βοήθεια της Κοινωνίας της πληροφορίας, αναζήτηση των αναγκαίων προγραμμάτων προς πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου και συγχρόνως εκπαίδευση του προσωπικού.
– Με την επιδιωκόμενη αλλαγή στάσης της Δημοτικής Αρχής και συμμετοχής όλων των φορέων της πόλης, καθώς και χρήσης κάθε πρόσφορου μέσου, προκειμένου να σταματήσουμε τις άρσεις απαλλοτρίωσης, να σώσουμε πλατείες και ελεύθερους χώρους, να μπει τέλος στην τσιμεντοποίηση των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων που προβλέπονται στο ΓΠΣ. Προτείνουμε από τώρα το 1.200.000ευρώ έκτακτης επιχορήγησης της πολιτείας να δωθεί κυρίως σε αυτή την κατεύθυνση.
– Με την άμεση απόφαση για μελέτη πολεοδόμησης της Ν. Πάτρας, προκειμένου εκεί να δημιουργηθεί η νέα αναπτυξιακή προοπτική της πόλης και να ανασάνουν οι συνοικίες της περιοχής.
– Να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από τα προγραμματιζόμενα έργα, με χρήματα από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα και την έρευνα και αποφασιστικότητα διερεύνησης ώστε να πάρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα ευρωπαϊκά προγράμματα.
– Στο συνολικό σχεδιασμό μας κάτι που αποτελεί και πρόταση προς τη δημοτική αρχή είναι με πρώτη ευκαιρία να μειωθούν υπερφορτωμένοι κωδικοί και να μεταφερθούν τα πλεονασματικά ποσά σε ωφέλιμες μελέτες, έργα και δράσεις.

Τέλος με την πρόθεση μας να συνεχίσουμε τη θετική και δημιουργική μας πρόθεση με συγκεκριμένες προτάσεις τόσο στα ανωτέρω θέματα όσο και σε άλλα που θα προκύψουν.

Ολοκληρώνοντας την αιτιολογική μας έκθεση:
Θεωρούμε υποχρέωσή μας να επισημάνουμε, πως μέχρι σήμερα εξαιτίας του προηγούμενου νομικού πλαισίου σχεδόν πάντα, οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης καταψήφιζαν ή απείχαν από την ψήφιση του προϋπολογισμού.
Με το νέο νομικό πλαίσιο στην δυνατότητα μη ψήφισης του προϋπολογισμού, προστέθηκε και η δυνατότητα να υπάρξει πρόταση προς θετική κατεύθυνση, με την κατάθεση εναλλακτικής πρότασης.
Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη διαδικασία, η οποία πέρα και έξω από την όποια κριτική, δίνει τη δυνατότητα κατάθεσης ολόκληρης η συμπληρωματικής αλλά σε κάθε περίπτωση ανεξάρτητης, πρότασης.
Διαλέξαμε αντί για μια ανέξοδη και δίχως κόπο άρνηση, την σοβαρή ενασχόλησή μας με το προϋπολογισμό και κατάθεση μιας εναλλακτικής πρότασης, θεωρώντας πως όλοι μας έχουμε την υποχρέωση να λειτουργούμε προς θετική κατεύθυνση, και πολλές φορές συμπληρωματικά στην προσπάθεια να βοηθήσουμε την πόλη μας.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ: Προτείνουμε σε αυτή τη δημοτική περίοδο πως είναι απολύτως αναγκαίο εκτός των άλλων υπάρξει.
1. Μείωση 10-15% των Δημοτικών τελών
2. Σεβασμός και Εφαρμογή του ΓΠΣ και των μελετών, συνοδευόμενων με πράξεις εφαρμογής που προβλέπει.
3. Συμμετοχή όλων των φορέων της πόλης καθώς και κάθε πρόσφορου μέσου προκειμένου να σταματήσουμε τις άρσεις απαλλοτρίωσης να σώσουμε πλατείες και ελεύθερους χώρους, να μπει τέλος στην τσιμεντοποίηση των κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων που προβλέπονται στο ΓΠΣ.
4. Να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ από τα προγραμματιζόμενα έργα με χρήματα από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα.
5. Υλοποίηση των προβλεπόμενων από τη τροπολογία για την παραχώρηση του θαλασσίου μετώπου όρων, άμεση ενεργοποίηση της πόλης, προκειμένου να μετατραπεί η παραχωρούμενη έκταση από παραλία και αιγιαλός σε ‘αστική‘ παραλία ώστε να προχωρήσει ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, η μελέτη και στη συνέχεια η ανάπλαση του θαλασσίου μετώπου.
6. Δημιουργία κοινού μετώπου με την περιφέρεια και φορείς της πόλης ώστε να ολοκληρωθεί το προβλεπόμενο από το ΓΠΣ και αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου πολιτιστικό πάρκο, γύρω από του νέο Μουσείο.
7. Άμεση απόφαση για μελέτη πολεοδόμησης της Ν. Πάτρας, προκειμένου εκεί να δημιουργηθεί η νέα αναπτυξιακή προοπτική της πόλης και να ανασάνουν οι συνοικίες της περιοχής.
8. Αποκατάσταση και συντήρηση και λειτουργία υπέρ των δημοτών και των επιχειρήσεων της πόλης του ΜΑΝ.
9. Με τη βοήθεια της Κοινωνίας της πληροφορίας αγορά των αναγκαίων προγραμμάτων και πλήρης ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου και συγχρόνως εκπαίδευση του προσωπικού.
Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε προς ψήφιση την Εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού του 2020.

Με εκτίμηση
Πάτρα η δική μας πόλη
Νίκος Τζανάκος