ΠΑΤΡΩΝ-ΠΥΡΓΟΥ: Το έργο του αυτοκινητόδρομου σε αδιέξοδο – «Έχουμε δεσμευτεί να το κάνουμε. Και θα το κάνουμε» λέει ο Κ.Καραμανλής .

Στην ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή στην Βουλή κατά την διάρκεια της συζήτησης επί των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης, χθες το βράδυ,  δεσμεύτηκε να ολοκληρωθεί η Πατρών-Πύργου, ενώ δεν παρέλειψε να αφήσει αιχμές για την κατάσταση που παρέλαβε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κάνοντας λόγο “για χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα”, σχετικά με το εργοτάξιο που είχε εγκαινιαστεί τους προηγούμενους μήνες.
Αναλυτικά η ομιλία του Κ. Καραμανλή χθες το βράδυ:
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καλούμαστε να συνδυάσουμε το άμεσο με το μακροπρόθεσμο. Την καθημερινότητα με την ανάπτυξη. Το σχεδιασμό για το πώς θέλουμε να είναι η χώρα μας σε βάθος χρόνου.
Με την καθημερινή ζωή των πολιτών σήμερα.
Ξεκινώντας από τον τομέα των Υποδομών, θέλω να πω το εξής:
Τα μεγάλα έργα για εμάς, δεν είναι εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, ούτε εντυπωσιασμού και λαϊκισμού. Είναι εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας και μία από τις βασικότερες δεσμεύσεις της κυβέρνησής μας είναι αυτή ακριβώς, να δημιουργήσουμε νέες δουλειές. Αλλά και μακροπρόθεσμα, βοηθούν ολόκληρες περιοχές να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν.
Ιδίως στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η πατρίδα μας, ένας κρίσιμος παράγοντας για να ξεπεράσουμε την κρίση είναι ένα ισορροπημένο πρόγραμμα Υποδομών. Δημόσιο και Ιδιωτικό.
Είμαστε μπροστά σε σημαντικές αποφάσεις. Δεν ωραιοποιήσαμε την κατάσταση προεκλογικά και προφανώς δεν θα το κάνουμε ούτε τώρα.
Χρειάζεται να ειπωθούν κάποιες αλήθειες.
Απαιτείται σεβασμός στο δημόσιο χρήμα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.
Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον.
Το συμφέρον όλων, όχι των λίγων.
Ο Πρωθυπουργός παρουσίασε προεκλογικά το πρόγραμμά μας για τις Υποδομές.
Ξεκινήσαμε και τότε, από μια βασική διαπίστωση για τα έργα στην Ελλάδα:
Το μοντέλο «μεγάλες εκπτώσεις», καταλήγει να πληρώνουμε πιο ακριβά τα έργα και να τα κάνουμε σε διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο.
Αντιθέτως, οι συμβάσεις παραχώρησης που η Νέα Δημοκρατία θεσμοθέτησε το 2006 στα μεγάλα οδικά έργα, είναι πιο αποτελεσματικές, με μικρότερο κόστος και πιο γρήγορες από τα «κλασσικά» δημόσια έργα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η σήραγγα Ραψομμάτη στην Τρίπολη. Μία σήραγγα με 2 «κατευθύνσεις». Ίδιες συνθήκες κατασκευής. Η μία έγινε με Σύμβαση Παραχώρησης, σε 2 χρόνια. Η δεύτερη έγινε ως «κλασσικό» δημόσιο έργο, σε 14 χρόνια και με σχεδόν διπλάσιο κόστος!
Σήμερα θέλω να εστιάσω σε 3 έργα, που η μέχρι σήμερα πορεία τους αποτελεί «παράδειγμα προς αποφυγή» και πρέπει να αλλάξουμε δρόμο.

Πάτρα – Πύργος
Ένα έργο που πριν 5 χρόνια ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση και σήμερα θα ήταν ολοκληρωμένο, το παραλάβαμε σπασμένο σε 8 κομμάτια. Στα 3 από τα 8 έργα δεν έχει υπογραφεί καν σύμβαση ενώ στα υπόλοιπα 5 έργα δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους και παράλληλα δόθηκε προκαταβολή μόνο σε ένα.
Οι κατατμήσεις έργων σχεδόν πάντα οδηγούν σε «κουφάρια» ή σε τεράστιες καθυστερήσεις και το πληρώνουμε και 3 φορές παραπάνω. Οι υπερβολικές εκπτώσεις το θέτουν σε κίνδυνο. Και το αποκορύφωμα;
Η προηγούμενη κυβέρνηση εγκαινίασε υποτίθεται εργοτάξιο κι εμείς ξέρετε τι παραλάβαμε; Μια χωματερή με 50.000 τόνους απορρίμματα! (στην 5η εργολαβία).
Όπως είναι σήμερα το έργο, οδηγείται σε αδιέξοδο. Είναι εκτός πραγματικότητας να συζητάμε απλώς αν θα καθυστερήσει ή αν θα χαθούν χρήματα. Το έργο είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Χρειάζεται μια ριζική λύση.
Μελετάμε διεξοδικά τις εναλλακτικές και είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε τελικά να προχωρήσουμε σε λύση όσο το δυνατόν ταχύτερη και με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση.
Εμείς αυτό το έργο έχουμε δεσμευτεί να το κάνουμε. Και θα το κάνουμε.

Δεύτερο: Άκτιο – Αμβρακία
Μέχρι σήμερα έχει κοστίσει 6,1εκ.€ το χλμ χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη.
Ξεκίνησε το 2010 με 4 εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 142 εκ.€.
Το 2017 δημοπρατήθηκε εργολαβία «σκούπα» για να ολοκληρωθεί το έργο, προϋπολογισμού 160 εκ.€!
Περισσότερο από τα 4 έργα μαζί!
Αλλά και πάλι δεν έχει ξεκινήσει, γιατί έχει δικαστικές εμπλοκές και δημοπρατήθηκε λάθος.
Έτσι λειτουργούν στην πράξη οι δήθεν «μεγάλες εκπτώσεις» και οι «κατατμήσεις».
Τα έργα καθυστερούν και ξεφεύγουν από κάθε χρονοδιάγραμμα.
Εμείς θα επανεξετάσουμε το διαγωνισμό και θα δώσουμε τη βέλτιστη λύση για να ολοκληρωθεί επιτέλους αυτό το έργο. Για να τελειώνουμε με τα μεγάλα επαναστατικά λόγια, που τελικά φέρνουν 10ετείς καθυστερήσεις, Συμπληρωματικές Συμβάσεις και οικονομικές υπερβάσεις.