Η αναβάθμιση των σχολικών κτιριακών υποδομών πρώτη προτεραιότητα  

 

Στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης στη Βουλή το περασμένο καλοκαίρι ανακοινώθηκε η υλοποίηση ενός εθνικού προγράμματος αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών των σχολείων της χώρας, με βάση τη χαρτογράφηση που θα πραγματοποιήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.

Είναι η πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια που το ζήτημα της σχολικής στέγης αντιμετωπίζεται υπεύθυνα και βάσει σχεδίου από μια Κυβέρνηση στην αρχή της κυβερνητικής θητείας της με εξαγγελίες στις προγραμματικές της δηλώσεις, που δημιουργούν κλίμα ελπίδας και αισιοδοξίας.

Το σχολικό κτίριο αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο του μαθησιακού περιβάλλοντος, εφόσον διευκολύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης του χώρου και την εξοικείωση των μαθητών με τις χωρικές έννοιες, καθώς την ανάπτυξη μορφών επικοινωνίας και σχέσεων μεταξύ μαθητών, αλλά και μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.

Στα διδακτήρια πρωτίστως πρέπει να διασφαλίζεται η υγεία και η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, οι διδακτηριακές εγκαταστάσεις του σχολείου, ο σχολικός εξοπλισμός και άλλα στοιχεία  του σχολικού περιβάλλοντος (αύλειος χώρος, φωτισμός, εξαερισμός, θερμοκρασία κ.λπ.) είναι παράγοντες που επηρεάζουν τη μαθησιακή διαδικασία, τον ψυχισμό των μαθητών, την αναπτυξιακή τους πορεία και τη συμπεριφορά τους.

Ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό, η πυροπροστασία των σχολικών κτιρίων και η έκδοση πιστοποιητικών πυρασφάλειας, η βελτίωση των κτιριακών υποδομών, η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, αλλά και η ανέγερση νέων σύγχρονων διδακτηρίων όπου απαιτείται, είναι ζητήματα που αποτελούν εδώ και χρόνια διεκδικήσεις του συνδικαλιστικού κινήματος και δίκαια αιτήματα της κοινωνίας.

Στην πόλη της Πάτρας, είναι γνωστό το οξύ πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην προσχολική αγωγή με το στεγαστικό ζήτημα πολλών νηπιαγωγείων, εφόσον 27 σχολικά κτίρια της πόλης μόνο για αίθουσες διδασκαλίας δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Είναι κοινός τόπος, άλλωστε, πως σε αυτές τις αίθουσες-τρώγλες δεν μπορεί να συζητούμε για διαδικασία μάθησης. Νηπιαγωγείο της πόλης λειτουργεί σε παρκινγκ πολυκατοικίας, άλλο έχει ως αυλή τον ακάλυπτο χώρο της οικοδομής και άλλο δεν έχει καθόλου αύλειο χώρο.

Έχουμε επισημάνει διαρκώς εδώ και πολλά χρόνια μέσω της αρθρογραφίας, αλλά και μέσα από συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς αγώνες το στεγαστικό πρόβλημα αυτών των νηπιαγωγείων της Πάτρας και τις ακατάλληλες συνθήκες φοίτησης των μικρών νηπίων. Πολλά παιδιά, άλλωστε, που φοίτησαν σε αυτές τις αίθουσες, σήμερα έχουν αποφοιτήσει από τα πανεπιστήμια, γεγονός που καταδεικνύει πως το πρόβλημα είναι χρόνιο.

Οι τοπικοί άρχοντες δεν είναι άμοιροι ευθυνών, εφόσον δεν αρκούν μόνο η αναγνώριση του προβλήματος και οι μακρόχρονοι σχεδιασμοί. Πρέπει να γίνει κατανοητό πως τα ακατάλληλα νηπιαγωγεία της Πάτρας είναι ζήτημα άμεσης αντιμετώπισης.

Επίσης, στην προεκλογική συζήτηση των αυτοδιοικητικών εκλογών δεν απασχόλησε τους υποψήφιους το θέμα αυτό σχετικά με το σχεδιασμό επίλυσής του. Ευελπιστούμε να τους απασχολήσει μετεκλογικά. Η αδράνεια, ωστόσο, που παρατηρείται μπορεί να αποβεί μοιραία για την ασφάλεια όλων των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Οι εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και του πρωθυπουργού στη Βουλή για τη σχολική στέγη δημιουργούν προσδοκίες βελτίωσης των κτιριακών υποδομών των σχολείων μας. Τα ασφαλή και σύγχρονα διδακτήρια αποτελούν προτεραιότητα για την υλοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και δείγμα πολιτισμού για τον τόπο μας.

 

 

 

Τάσος Σταυρογιαννόπουλος

                                                                    Αιρετός Π.Υ.Σ.Π.Ε. Αχαΐας

                                                           τ. Διευθυντής Εκπαίδευσης Αχαΐας