ΠΑΤΡΑ: Προσφορά Μουσικής και Μουσική Προσφορά


 

Μία ξεχωριστή συναυλία η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, θα έχει την τύχη να απολαύσει το κοινό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου στις 8.30 το βράδυ, στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου.

 Η συναυλία πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη «Λέσχη Φίλων Κλασσικής Μουσικής Αχαΐας», στο πλαίσιο του φιλανθρωπικού προγράμματος «Προσφορά Μουσικής & Μουσική Προσφορά» και τελεί υπό την αιγίδα του  κορυφαίου Λεωνίδα Καβάκου, με την  Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, για έκτη χρονιά να συμπράττει με τον διάσημο βιολονίστα και αρχιμουσικό παρουσιάζοντας ξεχωριστά έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου

Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ. 1 σε ντο μείζονα του Γιόζεφ Χάυντν, ένα ξεχασμένο δεξιοτεχνικό επίτευγμα που ανακαλύφθηκε μόλις τον περασμένο αιώνα και θα  ακολουθήσει η πληθωρική Συμφωνία αρ. 6 σε μι ύφεση ελάσσονα του Σεργκέι Προκόφιεφ που διασφαλίζει το γεμάτο εντάσεις μουσικό ταξίδι της βραδιάς.

Σολίστ, ο ακμαίος τσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης Πέτριν. Τη μουσική διεύθυνση έχει ο Λεωνίδας Καβάκος.

Ο Λεωνίδας Καβάκος για τη συναυλία

Όπως επισημαίνει ο κορυφαίος μουσικός, «η πρωτοβουλία αυτή ξεκίνησε αφενός από τη συναίσθηση που έχω για την εποχή που ζούμε και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλές ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και αφετέρου από την αντίληψη που έχω ότι οι άνθρωποι που γεννώνται και ζουν σε πόλεις μικρότερες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης είναι καταδικασμένοι σε έναν πολιτιστικό αποκλεισμό, χωρίς να έχουν την απόλυτη ευθύνη.

Με την ΚΟΑ έχω παρελθόν με την έννοια ότι ο πατέρας μου ήταν επί χρόνια μέλος, εγώ ως μικρό παιδί πήγαινα μαζί του στις δοκιμές, ήξερα όλους τους συναδέλφους της γενιάς του και με ήξεραν κι εκείνοι από μικρό παιδί. Η συναυλία – τότε στο Παλλάς και το Ηρώδειο- ήταν το «γεγονός της εβδομάδας» για εμένα, κάτι πολύ σημαντικό μέσα στην οικογένειά μου, συνυφασμένο απόλυτα με την ΚΟΑ. Υπάρχει λοιπόν ένας δεσμός και παλιός αλλά και ουσιαστικός, δεσμός μνήμης».

Το σχόλιο του σολίστ

Τιμόθεου Γαβριηλίδη –  Πέτριν

Ο Χάυντν ήταν άνθρωπος απλός, γεμάτος όρεξη για ζωή, κάτι που εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς ακούγοντας τη μουσική του. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από έντονες και ραγδαία εναλλασσόμενες αντιθέσεις, γραμμένες με συναισθηματική και δομική διαύγεια. Το κοντσέρτο του για βιολοντσέλο σε ντο μείζονα δεν αποτελεί εξαίρεση. Είναι ένα έργο φρέσκο, γεμάτο χιούμορ, ξεγνοιασιά και μελωδίες γραμμένες από τη καρδιά. Πιστεύω πως η μετάδοση του χαρακτήρα και της φαινομενικά απλοϊκής φύσης του κοντσέρτου αυτού είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς πολλές φορές οι δυσκολίες κρύβονται στα πράγματα που αρχικά μας φαίνονται προφανή.

Η τελευταία φορά που είχα τη χαρά να συμπράξω με τη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ήταν ακριβώς πριν 10 χρόνια, το φθινόπωρο του 2011, οπότε όπως καταλαβαίνετε η επερχόμενη συναυλία αποτελεί σημαδιακό για εμένα γεγονός. Άλλος άνθρωπος πλέον μετά από τόσα χρόνια, είμαι γεμάτος όρεξη και ενέργεια για να συμπράξω με τους εξαίρετους μουσικούς της ορχήστρας και φυσικά με τον κύριο Καβάκο, μαζί με τον οποίο έχω τη μεγάλη τιμή να μοιραστώ τη σκηνή για πρώτη φορά.

Το πρόγραμμα με μια ματιά

ΓΙΟΖΕΦ ΧΑΫΝΤΝ (1732 – 1809)

Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ. 1 σε ντο μείζονα

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891–1953)

Συμφωνία αρ. 6 σε μι ύφεση ελάσσονα, έργο 111

ΣΟΛΙΣΤ

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Λεωνίδας Καβάκος

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ

Τιμές εισιτηρίων: 25€, 15€ (εκπτωτικό).

Προπώληση εισιτηρίων:

https://www.ticketservices.gr/event/leonidas-kavakos-koa-patra/?lang=el

 

ΓΙΟΖΕΦ ΧΑΫΝΤΝ (1732 – 1809)

Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ.1 σε ντο μείζονα, Hob. VIIb:1

  1. Moderato
  2. Adagio
  3. Allegro molto

Το 1961, ο διακεκριμένος Τσέχος μουσικολόγος Όλντριχ Πούλκερτ ανακάλυψε στο Εθνικό Μουσείο της Πράγας ένα χειρόγραφο μουσικό υλικό για το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο σε ντο μείζονα του Χάυντν, το οποίο θεωρείτο ως τότε χαμένο.

Ο Χάυντν είχε φροντίσει να αναφέρει το έργο σε έναν κατάλογο έργων που είχε ο ίδιος αρχίσει να διαμορφώνει το 1765, σημειώνοντας μάλιστα μουσικά την αρχή του. Έτσι, όταν ο Τσέχος ερευνητής βρήκε το σχετικό υλικό, η ταυτοποίηση του έργου ήταν εύκολη. Η μείζων αυτή μουσική ανακάλυψη έφερε στο φως ένα θαυμάσιο κοντσέρτο που στάθηκε επάξια πλάι στο γνωστό Κοντσέρτο για τσέλο του συνθέτη σε ρε μείζονα, και που έκτοτε εντάχθηκε στο βασικό σολιστικό ρεπερτόριο του οργάνου…

ΣΕΡΓΚΕΪ ΠΡΟΚΟΦΙΕΦ (1891 – 1953)

Συμφωνία αρ.6 σε μι ύφεση ελάσσονα, έργο 111

  1. Allegro moderato
  2. Largo
  3. Vivace

Μετά το ξέσπασμα της Οκτωβριανής Επανάστασης ο Σεργκέι Προκόφιεφ, που είχε ήδη αποκτήσει μεγάλη φήμη εντός Ρωσίας με τις πρώτες εικονοκλαστικές μουσικές του συνθέσεις, αναζήτησε νέους καλλιτεχνικούς ορίζοντες στο εξωτερικό. Με επίσημη άδεια από το νέο καθεστώς της πατρίδας του έφυγε το 1918 για την Αμερική, ενώ δύο χρόνια αργότερα εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Η οριστική -και εντελώς ηθελημένη- επιστροφή του στη Σοβιετική Ένωση (Μόσχα) έγινε πολλά χρόνια αργότερα, το 1936. Η Δεύτερη, Τρίτη και Τέταρτη συμφωνία του γράφτηκαν κατά τη δεκαετία του 1920 στο Παρίσι, αλλά για αρκετά χρόνια ο συνθέτης απέφυγε να καταπιαστεί με μία νέα συμφωνία. Αυτό έμελλε να γίνει το 1944, όταν συνέθεσε την περίφημη Πέμπτη (την πιο δημοφιλή συμφωνία του μαζί με την «Κλασική» Πρώτη). Από την επιστροφή του στη Σοβιετική Ένωση ως το 1944, είχε φυσικά συνθέσει πολλά άλλα αριστουργήματα. Μόλις λίγες εβδομάδες μετά τη θριαμβευτική πρεμιέρα της Πέμπτης τον Ιανουάριο του 1945 στη Μόσχα, ο Προκόφιεφ υπέστη ένα καρδιακό επεισόδιο που είχε σαν αποτέλεσμα να χάσει τις αισθήσεις του, να υποστεί μία δεινή πτώση και εγκεφαλική διάσειση. Όσο και αν ο Προκόφιεφ επέστρεψε στη συνθετική του δραστηριότητα (όχι χωρίς ιατρικούς περιορισμούς όμως), ο κλονισμός αυτός της υγείας του δεν ξεπεράστηκε πλήρως ποτέ.

 

   

 

Be the first to comment on "ΠΑΤΡΑ: Προσφορά Μουσικής και Μουσική Προσφορά"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*