Το σπιράλ για τις πυρκαγιές


Οι πρόσφατες πυρκαγιές σε περιοχές του Δήμου Πατρέων έσβησαν (ευτυχώς) αφήνοντας πίσω τους σημαντικές ζημιές (δυστυχώς). Παρακολουθήσαμε με ανησυχία όλες τις εξελίξεις που τις αφορούσαν και τοποθετούμαστε τώρα που εξαφανίστηκε και ο τελευταίος καπνός. Ακολουθούν τα σχόλια μας, κωδικοποιημένα:
– Τοπικοί παράγοντες ισχυρίστηκαν πως «υπάρχουν δημόσιες και δημοτικές εκτάσεις στις περιοχές που δεν καθαρίζονται και δεν επιτηρούνται» και πως «αυτά είναι εγγράφως γνωστά στον Δήμο Πατρέων». Φοβόμαστε πως αληθεύουν και τα δύο.
– Τα χόρτα που δεν κόβονται ή δεν συλλέγονται από το δήμο είναι πρόβλημα που καταγράφουμε συνεχώς, σε όλες μας τις επισκέψεις σε όλες τις περιοχές. Δεν δικαιολογείται ολιγωρία και κακός προγραμματισμός, ούτε μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί «μόνο 6 άτομα στο Δήμο Πατρέων μπορούν να χρησιμοποιήσουν χορτοκοπτικό». Πρέπει να εκπαιδευτεί επιπλέον προσωπικό, απαραιτήτως όλοι οι εργαζόμενοι στην Υπηρεσία Πρασίνου, αλλιώς δεν αποδίδει όσα οφείλει.
– Σωστή η μόνιμη επωδός για «προσλήψεις προσωπικού για την Πολιτική Προστασία, την ΕΛΑΣ, το Πυροσβεστικό Σώμα, τα Νοσοκομεία κλπ», αλλά το ερώτημα είναι τι γίνεται ως τότε. Θεμιτό να ζητάμε, απλώς πρόκειται για αίτημα που δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Δήμου. Στις αρμοδιότητες και ευθύνες του είναι να χρησιμοποιεί με τον βέλτιστο τρόπο το προσωπικό και τα μέσα που διαθέτει. Συνέβη στην περίπτωση των πρόσφατων πυρκαγιών στην Πάτρα;
– Αναρωτιόμαστε αν υπάρχει Σχέδιο Πυρασφάλειας της ΔΕΥΑΠ κι αν εφαρμόστηκε την περασμένη εβδομάδα. Άραγε υπήρξε πρόνοια για τη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών γύρω από τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης που κινδύνευσαν; Το προσωπικό των εγκαταστάσεων αντιμετώπισε την έκτακτη κατάσταση επιτυχώς;
– Μήπως απαιτείται η επιπλέον εκπαίδευση όλου του προσωπικού του Δήμου Πατρέων σε θέματα πυρασφάλειας; Θεωρούμε απαραίτητη την κατάρτιση/αναθεώρηση των Σχεδίων Πυρασφάλειας άλλων κρίσιμων οργανισμών ή εγκαταστάσεων του Δήμου Πατρέων που βρίσκονται κοντά ή μέσα σε περιαστικά δάση.
– Διατέθηκαν όλα τα μέσα που ζητήθηκαν για την συνδρομή στην κατάσβεση; Ποια είναι αυτά, πόσο και ποιο προσωπικό διατέθηκε; Τι πόσα διαθέτει ο Δήμος Πατρέων για την Πολιτική Προστασία («πολλά χρήματα» κατά τον εκπρόσωπο τύπου του Δήμου), πόσα κάθε χρόνο και πως αυτά ξοδεύονται -μετά την εκδήλωση των πυρκαγιών ή στο στάδιο της πρόληψής τους; Έχουμε, έγκαιρα και κατ’ επανάληψη, καταθέσει παρόμοια ερωτήματα και στο Δημοτικό Συμβούλιο.
– Δεν αντιλαμβανόμαστε τι εξυπηρετεί «το κλείσιμο όλων των υπηρεσιών του Δήμου για να βοηθηθεί η κατάσβεση». Αλήθεια ποια και πόσα άτομα και ποιες ώρες απασχολήθηκαν;
– Σε σχέση με την καταγραφή των ζημιών, τέλος, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο ΙΟΛΑΟΣ και τις οδηγίες που δόθηκαν από την Περιφέρεια, τονίστηκε από τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη ότι υπάρχει πίστωση σε ειδικό ΚΑΔ για τη σχετική αποζημίωση, οπότε δεν δικαιολογείται καμία ολιγωρία.
Απαραίτητη προσθήκη: ο επιχειρησιακός έλεγχος των εναέριων μέσων δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Δήμου Πατρέων, αλλά της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και μόνο. Ομοίως η απόδοση ευθυνών για τις πυρκαγιές δεν είναι αρμοδιότητα του Δημάρχου. Αναφερόμαστε σ’ αυτά τα δύο πολύ συγκεκριμένα παραδείγματα (υπάρχουν κι άλλα, δυστυχώς) για να υπενθυμίσουμε πως κάθε φορέας έχει σαφώς διευκρινισμένες ευθύνες σε περίπτωση πυρκαγιάς. Ο κίνδυνος που διατρέχει η ζωή και η περιουσία των πολιτών και το περιβάλλον είναι αδιανόητο να γίνεται προϊόν λαϊκισμού και καπηλείας.