Γ. Κυριακόπουλος για ΕΦΚΑ: «Αγανακτισμένοι πολίτες, απελπισμένοι υπάλληλοι…»

advertisement
Ενα θέμα που τείνει να εξελιχθεί σε μόνιμη κοινωνική, ανθρώπινη πανδημία. Ένα ζήτημα πραγματική γάγγραινα, σκέτος εφιάλτης. Ασφαλισμένοι που περιμένουν δύο, τρία, ακόμα και τέσσερα χρόνια για να αποκτήσουν στην πράξη δικαίωμα καταβολής σύνταξης και να ζήσουν αξιοπρεπώς. Να πάρουν αυτό που δούλεψαν, αυτό που δικαιούνται.
Ενα πρόσωπο που ξέρει τον χώρο καλύτερα κι απ’ το σπίτι του, που γνωρίζει απ’ έξω κι ανακατωτά πρόσωπα και πράγματα στον ΕΦΚΑ – πρώην ΙΚΑ -, ο Γιώργος Κυριακόπουλος, καταθέτει στην «ΠτΔ» την αγωνία του, τις προτάσεις του, τις ιδέες του, τις ενστάσεις του, τις εμπειρίες του.
Το πρώτο πράγμα που ρώτησα τον Γιώργο Κυριακόπουλο στην κουβέντα μας ήταν τι στην ευχή φταίει και εδώ και τόσα χρόνια κανείς δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα; Μήπως δεν υπήρξε ποτέ, ούτε υπάρχει, πραγματική πολιτική βούληση για ρεαλιστική και άμεση λύση; Ή μήπως, ακόμα χειρότερα, υπάρχει τόσο βαθιά άγνοια;
«Τα τελευταία 10 χρόνια έχουν περάσει από το υπουργείο Εργασίας 5 υπουργοί, εκ των οποίων οι 4 έχουν φτιάξει νόμους για το ασφαλιστικό σύστημα, που επηρεάζουν ασφαλιστικά, ηλικιακά, ανταποδοτικά τις συντάξεις. Υπάρχουν οι Νόμοι Λοβέρδου- Κουτρουμάνη, Κατρούγκαλου, Βρούτση και τώρα Χατζηδάκη. Ξέρετε τι φταίει; Οτι κάθε νόμος αντί να απλουστεύσει τις διαδικασίες, τις κάνει πιο περίπλοκες. Είναι ακατανόητο, ανεξήγητο…
Eνα ενδεικτικό παράδειγμα: χρειάζεται ψηφιοποίηση ασφαλιστικής ιστορίας με πλήρη καταγραφή όλων των ενσήμων των ασφαλισμένων σε ταμεία κύριας ασφάλισης και επικουρικά. Δεκάδες φορές έχει εξαγγελθεί, αλλά ποτέ δεν έχει γίνει.
Επίσης, είμαστε ίσως η μοναδική χώρα στον κόσμο που η ταυτοποίηση ενός πολίτη γίνεται με 4 αριθμούς: ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, ΑΔ Ταυτότητας και, ανάλογα με το ταμείο του, Αριθμός Μητρώου.
Η λειτουργία του Δημόσιου Τομέα με κομματικά κριτήρια: υπάρχει αναξιοκρατία, δεν γίνεται πραγματική αξιολόγηση των υπαλλήλων και ουδέποτε γίνεται ορθή κατανομή προσωπικού ανάλογα με τις ανάγκες των Φορέων.
Οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και σχεδόν όλων των πρώην αυτοτελών Ταμείων λειτουργούν με αναχρονιστικά μέσα και χωρίς να υπάρχει εσωτερική διασύνδεση υπηρεσιών του Δημοσίου, κάτι παντελώς ακατανόητο.
Δεν αντικαθίσταται το προσωπικό που αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης και δεν κατανέμεται σωστά το υπάρχον.
Ακούστε κι ένα εξοργιστικό: ενώ έγινε ενοποίηση Ταμείων και προέκυψε ο ΕΦΚΑ, το κάθε Ταμείο που απορροφήθηκε εξακολουθεί να έχει τη δική του νομοθεσία! Το ΙΚΑ τη δική του, το ΝΑΤ τη δική του, το ΤΕΒΕ τη δική του. Δεν υπάρχει, δηλαδή, ενιαία γραμμή και ρύθμιση, αλλά τόσες όσες κάθε Ταμείο. Με την άμεση ενοποίηση-συγχώνευση προβληματικών Ταμείων στον ΕΦΚΑ, η λειτουργία του νέου φορέα γίνεται αυτομάτως και η ίδια προβληματική. Σας λέω ευθέως, λοιπόν: ο κόσμος έχει απόλυτο δίκιο να διαμαρτύρεται, να καταριέται, να φωνάζει… Αλλά και οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, στο κομμάτι των συντάξεων κυρίως, έχουν κάθε δίκιο να αισθάνονται απομονωμένοι, προδομένοι, παρατημένοι… Με μια κουβέντα: Οι πολίτες είναι αγανακτισμένοι κι εμείς απελπισμένοι».

 

Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Τι συμβαίνει, όμως, στα ενδότερα του ΕΦΚΑ; Τι αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι; Πράγματι παλεύουν καθημερινά μ’ ένα «ανήμερο θηρίο»; Ποια θεραπευτική αγωγή προτείνει ο κ. Κυριακόπουλος, που ζει από μέσα την κατάσταση;
Η προηγούμενη κυβέρνηση αναγκάστηκε να ξεκινήσει την εφαρμογή στην πράξη της μεγαλύτερης μεταρρύθμισης που έχει γίνει ποτέ στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας όπως είναι η ενοποίηση ταμείων, κάτι που ακόμα και σε σαφώς πιο προηγμένες χώρες καθυστέρησε να γίνει αρκετά χρόνια. Η σημερινή κυβέρνηση έσπευσε να εκμεταλλευθεί τη συγκεκριμένη κατάσταση, τάζοντας, προεκλογικά και μετεκλογικά, ταχεία απονομή έκδοσης συντάξεων. Με το πάτημα ενός κουμπιού, όπως προέβλεπε το σενάριο του κ. Βρούτση. Φυσικά δεν έγινε τίποτα».
Ενώ το πρόβλημα είναι ήδη τεράστιο, έρχεται ο κ. Χατζηδάκης και εξαγγέλλει λύση που περιπλέκει περισσότερο την κατάσταση. Από κει που υπήρχαν ως τώρα δύο στάδια για να φτάσει κάποιος να πάρει σύνταξη, έρχεται και να κάνει τρία, εισάγοντας το θεσμό της προ-προσωρινής σύνταξης. Αντί να μειώνουμε, αυξάνουμε τη γραφειοκρατία και μεγαλώνει και ο χρόνος αναμονής για την τελική έκδοση σύνταξης. Ζω την κατάσταση από μέσα και σας λέω ότι εύλογο χρονικό διάστημα για την απονομή της προ-προσωρινής σύνταξης είναι τουλάχιστον 5- 6 μήνες. Και η διαδικασία για έκδοση προσωρινής σύνταξης και έλεγχο φακέλου για έκδοση τελικής σύνταξης, μετατίθεται στο μέλλον με εντελώς άγνωστο χρονικό ορίζοντα».
Το επίδομα ουσιαστικά των 384 ευρώ ακαθάριστα δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση, παρότι από την ανέχεια που ζουν οι μελλοντικοί συνταξιούχοι θα αναγκαστούν να το επιλέξουν».
Η κατάσταση στον Ενιαίο ΕΦΚΑ είναι πραγματικά δραματική, αφού ποτέ κανένας δεν επιχείρησε να εστιάσει στη βάση των προβλημάτων, να επισκεφτεί ένα υποκατάστημα ΕΦΚΑ, να ενημερωθεί για τους τρόπους εργασίας, για την έλλειψη ψηφιοποιημένης επικοινωνίας μεταξύ των δήθεν συγχωνευθέντων φορέων, για την έλλειψη σύγχρονου ηλεκτρονικού εξοπλισμού, για τον τρόπο δουλειάς που δεν βοηθάει στην έκδοση συντάξεων».
Τουναντίον, για να διαμορφώσουν άποψη επέλεξαν να εμπιστευτούν διοικητικά στελέχη που συνήθως ωραιοποιούν και χαλκεύουν καταστάσεις, προσπαθώντας να δημιουργήσουν μια επίπλαστη εικόνα αισιοδοξίας για να κρατηθούν στα πόστα τους…».
Σήμερα, το πιο ανησυχητικό πρόβλημα, που δύσκολα λύνεται, είναι η ψυχολογική και γραφειοκρατική επιβάρυνση όλων των υπαλλήλων του Φορέα, και ειδικότερα των εισηγητών συντάξεων (αυτών, δηλαδή, που βγάζουν αποφάσεις). Η διαχρονική πίεση από την εκάστοτε κυβέρνηση, η πολυνομία, η δυσκολία διαχείρισης του φακέλου κάθε ασφαλισμένου, λόγω διαδοχικής ασφάλισης, τα επιμέρους προβλήματα για αναγνώριση πλασματικών χρόνων στρατιωτικής θητείας και κυρίως η απουσία ολοκληρωτικής ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού βίου κάθε ασφαλισμένου σε όλα τα ταμεία, δυσχεραίνουν αφάνταστα την εργασία των υπαλλήλων».
Νέοι υπάλληλοι με αυξημένα προσόντα σπουδών απασχολούνται στον ΕΦΚΑ , περιμένουν αγωνιωδώς να ανοίξει η κινητικότητα στον ΕΦΚΑ, η οποία παρεμπιπτόντως έχει μπλοκαριστεί απ’ όλες τις κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, για να μεταταχθούν σε άλλους δημόσιους οργανισμούς. Κατά το κοινώς λεγόμενο, για να «την κοπανήσουν». Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει καμία προθυμία για μετακίνηση δημοσίων υπαλλήλων προς τον ΕΦΚΑ».
Ενδεικτικό παράδειγμα της έλλειψης ορθής και άμεσης διαχείρισης σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης είναι η «ταχύτητα» αλληλογραφίας φορέων του ίδιου Οργανισμού (ΕΦΚΑ), η οποία μπορεί να φθάσει και τις 15 ημέρες στην ίδια πόλη. Τα δύο τελευταία χρόνια οι αποχωρήσεις υπαλλήλων ξεπερνούν τις 1.000. Να γιατί κολλάνε για τόσους μήνες, ή και για χρόνια, χιλιάδες συντάξεις. Χωρίς προσωπικό και χωρίς γνώση και εμπειρία, το πρόβλημα θα παγιώνεται αντί να επιλύεται».
Και η Κυβέρνηση αφήνει να διαρρέουν σενάρια για λύσεις μέσω ιδιωτικών εταιρειών και πρότζεκτ μάνατζερ που θα αναλάβουν τις υπάρχουσες εκκρεμότητες. Επιλογή, όμως, που, εάν τελικά υιοθετηθεί, δεν θα αποδώσει αφού είναι απολύτως απαραίτητος ο έλεγχος από δημόσιο λειτουργό για την τελική έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης, η οποία δεν μπορεί να ληφθεί από μαθητευόμενους εργαζόμενους που δεν γνωρίζουν την πολύπλοκη νομοθεσία της κοινωνικής ασφάλισης αλλά και βασικά θέματα που προϋποθέτουν ενασχόληση, γνώση και εμπειρία. Αλλωστε, στη διοίκηση του ΕΦΚΑ υπάρχουν ήδη μάνατζερ, αλλά βλέπετε εσείς να έχει βελτιωθεί κάτι;».

 

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
«1. Αμεσα ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου του μελλοντικού συνταξιούχου όλων των ταμείων στα οποία φαίνεται εργαζόμενος (πχ ΙΚΑ, ΟΓΑ ΝΑΤ, ΟΑΕΕ κ.λπ.).
«2. Συγκρότηση Ομάδων εργασίας για την ολοκλήρωση των φακέλων, με ευθύνη των προϊσταμένων συντάξεων.
«3. Ολοκλήρωση και ταχεία απονομή σύνταξης, ανεξαρτήτως ημερομηνίας κατάθεσης, των ώριμων υποθέσεων που δεν έχουν επιμέρους προβλήματα. Αυτό θα αποφασίζεται από τους εισηγητές συντάξεων οι οποίοι θα ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο αντικείμενο».
«4. Αμεση πρόσληψη ικανού αριθμού προσωπικού και βελτίωση του υπάρχοντος εξοπλισμού, που είναι απαρχαιωμένος για τα σημερινά δεδομένα. Κάθε υπάλληλος πρέπει να έχει δυνατότητα σύνδεσης με ίντερνετ (mail) για άμεση αλληλογραφία, σύγχρονα κομπιούτερ – και όχι του 2002 με Windows 2000 -, προσωπικό εκτυπωτή ανά υπάλληλο και όχι έναν εκτυπωτή ανά όροφο. Το ξέρετε ότι εδώ στον ΕΦΚΑ έχουμε υπολογιστές με τεχνολογία του 2000; Ότι η όλη κατάσταση είναι απαρχαιωμένη; Ας μην πετάνε, λοιπόν, κάποιοι κορώνες για τους γραφειοκράτες του ΕΦΚΑ, για να ρίξουν στις πλάτες τους όλες τις ευθύνες…».

 

ΤΟΥ Χ. ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ

Be the first to comment on "Γ. Κυριακόπουλος για ΕΦΚΑ: «Αγανακτισμένοι πολίτες, απελπισμένοι υπάλληλοι…»"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.