ΠΑΤΡΑ: Οι Δάσκαλοι για τη λειτουργία Σχολείων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – Εν μέσω πανδημίας

 

Παρανοήσεις, σύγχυση, έλλειψη ουσιαστικού δικτύου επικοινωνίας από πάνω προς τα κάτω με συνέπεια τη διακριτή αντιμετώπιση και εν τέλει την απομόνωση. Στον χώρο της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, τα παραπάνω δεν είναι χαρακτηριστικά της παρούσης κατάστασης στη χώρα αλλά αποτελούν συνήθεια ως προς τον τρόπο διαχείρισης της πανδημίας.
Την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου, η τηλεοπτική ανακοίνωση του υφυπουργού πολιτικής προστασίας έμοιαζε ξεκάθαρη, όσο ξεκάθαρη ήταν και η ανακοίνωση της ιστοσελίδας του Υπουργείου Παιδείας η οποία αναπαράγεται από ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης (Αθηναϊκό πρακτορείο Ειδήσεων κ.α.). Πέντε Δήμοι στην Ελλάδα εντάσσονται σε επίπεδο πολύ αυξημένου κινδύνου οπότε όλες οι σχολικές μονάδες πρέπει να κλείσουν.
Ωστόσο, όπως και στο πρώτο κλείσιμο, η Ειδική Αγωγή αντιμετωπίζεται ξεχωριστά από τη Γενική Αγωγή. Όχι, δεν προτάσσονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών ούτε η προάσπιση της υγείας τους. Αν είχαν στο νου τα παραπάνω, θα φρόντιζαν εκ προοιμίου για σχολικές αίθουσες και όχι προκάτ και θα στελέχωναν τα σχολεία με μόνιμο προσωπικό και όχι με αναπληρωτές οι οποίοι προσλαμβάνονται μέχρι και σήμερα.
Η επιτροπή δεν γνωρίζει τα παραπάνω. Δεν είναι ο ρόλος της αυτός, γι’ αυτόν τον λόγο και τα συγκεχυμένα μηνύματα. Επομένως, διευκρινίσεις ξεκίνησαν να δίνονται τηλεφωνικά σε Συντονιστές, Διευθυντές εκπαίδευσης, διευθυντές σχολείων την τελευταία στιγμή όπως πάντα.
Οι Σ.Μ.Ε.Α.Ε. μένουν ανοιχτές (όπως τα νοσοκομεία και τα φαρμακεία) με πολιτική απόφαση του Παιδείας καθώς ΔΕΝ υπάγονται σε ΟΛΕΣ τις σχολικές μονάδες σε ΟΛΕΣ τις βαθμίδες οι οποίες θα κλείσουν. Επομένως μετατοπίζονται από την εκπαιδευτική πράξη στον χώρο της υγείας. Πλέον, γίνεται λόγος για ιατρικοποίηση των αναγκών των παιδιών και εξού είναι πιο σημαντικές (σύμφωνα με την Υπουργό) από αυτές των παιδιών σε σχολεία Γενικής Αγωγής.
Επιπρόσθετα, ο αντίκτυπος των ανακοινώσεων των κυβερνητικών ιθυνόντων, διαιωνίζει μια παρωχημένη νοοτροπία η οποία καταλήγει αφενός να στιγματίζει τη μαθητική κοινότητα Ε.Α.Ε. ως διακριτή δομή και αφετέρου θέτει εμπόδια στον καθημερινό αγώνα όλων των συμμετεχόντων για πλήρη συμμετοχή στην κοινωνία με βάση την εφαρμογή των αρχών της Συμπερίληψης. Στο σημείο αυτό, είναι ανάγκη να τονιστεί ότι η λειτουργία των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. οι οποίες πλέον δρουν εκτός του τοπικού και κοινωνικού συγκείμενου λόγω των περιορισμών του κορωνοϊού (συλλογικές δράσεις ευαισθητοποίησης με τα σχολεία Γενικής Αγωγής, επισκέψεις σε φορείς κ.ο.κ.) καταλήγει επιπρόσθετα να ενισχύει τις κοινωνικές δυσκαμψίες των μαθητών πέρα από τον κίνδυνο της σωματικής τους ακεραιότητας λόγω των υποκείμενων νοσημάτων τους και των αυξημένων κρουσμάτων στην περιοχή μας. Ήδη τις τελευταίες ημέρες ο κορονοϊός χτύπησε την πόρτα και των ειδικών σχολείων με το πρώτο κρούσμα στο Δήμο της Πάτρας να είναι γεγονός και να εφιστά μεγαλύτερη προσοχή στην πολιτεία η οποία πρέπει να πάρει τα μέτρα της.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, κάθε εκπαιδευτικός (ο οποίος δεν πρέπει να διακρίνεται σε Γενικής ή Ειδικής Αγωγής) πάντα θα είναι στον αντίποδα και πάντα θα επιθυμεί την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων. Μια λειτουργία η οποία μπορεί να υπάρξει και στον καιρό της πανδημίας με:
1. • Να πάρει όλα τα μέτρα ώστε να υπάρχει συνεχής και στενή ιατρική παρακολούθηση των μαθητών και των εργαζομένων των Ειδικών Σχολείων με συχνά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με οδηγίες και ιατρική καθοδήγηση για καθημερινά ζητήματα που προκύπτουν.
2. • Να μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στα Ειδικά σχολεία με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες. Να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες υποδομές για τον σκοπό αυτό.
3. • Άδειες στους συναδέλφους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, χωρίς τους περιορισμούς που βάζει η υπουργική απόφαση.
4. • Να τοποθετηθεί όλο το απαραίτητο προσωπικό (Εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ-ΕΒΠ- καθαριότητας) στα Ειδικά Σχολεία με πρόβλεψη για την αναπλήρωση των εργαζομένων που βρίσκονται ή θα βγουν σε άδεια.
5. • Να υπάρχει επάρκεια σε όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας.
6. • Αύξηση των δρομολογίων των μέσων μεταφοράς και μείωση των μεταφερόμενων μαθητών ανά μέσο. Αποκλειστικά Δημόσιες και Δωρεάν σχολικές μεταφορές με οχήματα που να είναι αποκλειστικής χρήσης από τα σχολεία.
7. • Τα παιδιά που λόγω σοβαρών νοσημάτων παραμένουν στο σπίτι τους, να υποστηριχτούν διεπιστημονικά με κάθε πρόσφορο μέσο, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας.

Μόνο με τους παραπάνω τρόπους, γίνεται λόγος για ασφαλή λειτουργία των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. στις πανδημικές συνθήκες. Ειδάλλως, υπό τον ψεύτικο μανδύα της κρατικής πρόνοιας για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι Σ.Μ.Ε.Α.Ε. απομονώνονται και εκλαμβάνονται όχι ως σχολεία με σκοπό την παροχή εκπαίδευσης αλλά ως ειδικές δομές όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί) αφήνονται εκτεθειμένοι.
Ως Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πατρών δεν γινόμαστε συνένοχοι στην απομόνωση αλλά στεκόμαστε απέναντι στην απόφαση της Υπουργού καθώς το κόστος της λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ δεν μπορεί και δεν πρέπει να το επωμίζεται καμία πολιτική ηγεσία. Άλλωστε η μοναδική τους συνεισφορά περιορίζεται στο χτύπημα στην πλάτη ή στην κλήση για χειροκρότημα από τα μπαλκόνια. Συνάδελφοι είμαστε όλοι μαζί ενωμένοι.