Τριετή προγράμματα σπουδών για όσους δεν περάσουν τη βάση στις Πανελλαδικές

Μια νέα κατηγορία πτυχιούχων θα δημιουργήσει το Υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με ρεπορτάζ του esos.gr, μετατρέποντας τα Πανεπιστημιακά Τμήματα που θα κλείσουν, λόγω έλλειψης φοιτητών, μετά την καθιέρωση της βάσης εισαγωγής. Τα τμήματα που θα μείνουν χωρίς φοιτητές θα μετατραπούν σε τριετή τμήματα τεχνολογικής κατεύθυνσης και η εισαγωγή σ’ αυτά θα γίνεται με μοριοδοτούμενα κριτήρια. Πρόκειται για την απάντηση του Υπουργείου Παιδείας στα διετή προγράμματα που ίδρυσε ο κ. Γαβρόγλου και κατάργησε η νυν Υπουργός Παιδείας.

Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή. Τα διετή προγράμματα σπουδών είναι μία ιδέα του ΟΟΣΑ, ο οποίος έλεγε ότι η οικονομία της Ελλάδας δεν χρειάζεται περισσότερους από 40% των εργαζομένων να έχει πτυχίο ΑΕΙ, στόχο που ήδη έχουμε πετύχει ως χώρα. Εκείνο που λείπει, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, είναι οι βοηθοί των επιστημόνων. Πρότεινε, λοιπόν, την κατάργηση των ΤΕΙ και τη μετατροπή τους σε διετή όπως ήταν τα ΚΑΤΕ/ΚΑΤΕΕ πριν από 40 χρόνια. Τα ΤΕΙ θεωρεί ο ΟΟΣΑ ότι δεν κέρδισαν, πλην λίγων εξαιρέσεων, την προτίμηση των υποψηφίων και δεν έχουν λόγο ύπαρξης. Λογικό να τα έχουν ως δεύτερη επιλογή οι υποψήφιοι αφού οι απόφοιτοί τους, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα.

Ο κ. Γαβρόγλου πήγε να υλοποιήσει ένα μέρος αυτής της ιδέας με την ίδρυση των διετών προγραμμάτων, που δεν λειτούργησαν ποτέ, λόγω της κυβερνητικής αλλαγής που έφεραν οι εκλογές του 2019. Στα διετή προγράμματα θα εισάγονταν οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και θα λειτουργούσαν υπό τη σκέπη των ΑΕΙ. Δεν υλοποίησε, όμως, το σκέλος της πρότασης που περιλάμβανε το κλείσιμο των ΤΕΙ. Αντίθετα τα μετέτρεψε σε Πανεπιστημιακά Τμήματα, χωρίς και πάλι επαγγελματικά δικαιώματα και ίδρυσε και πολλά άλλα νέα Πανεπιστημιακά τμήματα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο συνολικός αριθμός των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Έρχεται τώρα η κα Κεραμέως να δημιουργήσει μία νέα κατηγορία: Τα τριετή προγράμματα τεχνολογικής κατεύθυνσης. Τριετή προγράμματα σημαίνει, όμως, ότι θα δίνουν πτυχία που θα θεωρούνται Bachelor, ισοδύναμα με τα Πανεπιστημιακά. Γιατί αυτό θα διεκδικήσουν οι απόφοιτοί τους, ό,τι και αν πει το Υπουργείο Παιδείας, και καλά θα κάνουν. Παράλογο; Φυσικά. Αποκλείεις αρκετές χιλιάδες υποψηφίους από τα ΑΕΙ με την εισαγωγή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, οδηγείς τμήματα στο κλείσιμο λόγω έλλειψης φοιτητών, αλλά κλείνεις το μάτι στο διδακτικό τους προσωπικό λέγοντάς τους ότι θα σας κάνω κάτι σαν κατώτερα ΤΕΙ αλλά θα εξασφαλίσω την ύπαρξή σας.

Η εισαγωγή σ’ αυτά τα τμήματα θα γίνεται με μοριοδοτούμενα κριτήρια αναφέρει το ρεπορτάζ. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να εισαχθούν και υποψήφιοι που δεν συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αυτό είναι καλό γιατί θα επιτρέψει σε αποφοίτους παλαιότερων ετών να προχωρήσουν σε μία εκπαίδευση χωρίς να υφίστανται την πίεση των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Μετά αρχίζουν τα προβλήματα με τα διαφορετικά είδη πτυχίων και τα επαγγελματικά δικαιώματα που τα συνοδεύουν ή όχι. Στον πίνακα βλέπουμε τα είδη πτυχίων που υπάρχουν στην αγορά εργασίας με φοίτηση στην Ελλάδα, γιατί υπάρχουν και τα πτυχία που μπορεί να αποκτήσει κάποιος με φοίτηση στο εξωτερικό.

Είδη πτυχίων Τριτοβάθμιας που μπορεί να αποκτήσεις κάποιος στην Ελλάδα
    Διάρκεια φοίτησης σε έτη
1 Πτυχία ΑΕΙ με επαγγελματικά δικαιώματα 4-6
2 Πτυχία ΑΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα 4-5
3 Πτυχία ΤΕΙ με επαγγελματικά δικαιώματα 3,5 και πρακτική άσκηση 1 εξάμηνο
4 Πτυχία ΤΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα 3,5 και πρακτική άσκηση 1 εξάμηνο
5 Νέα τριετούς φοίτησης τμήματα χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα 3
6 Κολέγια με επαγγελματικά δικαιώματα 3

 

Χωρίς να έχουν λυθεί τα προβλήματα με τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Δημόσιων ΑΕΙ, δημιουργείται μία νέα κατηγορία πτυχιούχων, που, όπως συνηθίζεται στην Ελλάδα, πρώτα θα αποφοιτήσουν και μετά θα ψάχνονται για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Χρειαζόμαστε κάτι τέτοιο; Φυσικά και όχι.

Πιστεύω ότι η λύση που πρότεινε ο ΟΟΣΑ είναι καλύτερη και αποτελεί και μία εξαιρετική διέξοδο για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, που θα μπορούσαν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις και να ειδικεύονται σε ένα επάγγελμα. Αν στο μέλλον υπάρχει ανάγκη επανεκπαίδευσης θα παρακολουθούν ένα άλλο διετές πρόγραμμα. Είναι σα να βάζουμε τα ΙΕΚ υπό τη σκέπη των Πανεπιστημίων, γιατί τα δημόσια ΙΕΚ δεν μπορούν να λειτουργήσουν με αποσπασμένους διοικητικούς και ωρομίσθιους και απλήρωτους εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα με τη λειτουργία των ΙΕΚ είναι πολύ μεγάλο και πρέπει να λυθεί. Τα τριετή προγράμματα δεν το λύνουν, γιατί θα υπάρχουν παράλληλα με τα διετή ΙΕΚ και τα τριετή προγράμματα θα είναι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, Εκπαίδευση, ενώ τα ΙΕΚ είναι Κατάρτιση.