Τηλεφωνία: Στο κυνήγι των χαμηλότερων τιμών – Τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων

Το διαρκές κυνήγι των καταναλωτών για χαμηλότερες τιμές φανερώνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τη φορητότητα των τηλεφωνικών αριθμών που περιλαμβάνονται στην έκθεση του οργανισμού για τον απολογισμό πεπραγμένων του 2019. Τι προκύπτει; Οτι την περασμένη χρονιά, συγκριτικά με το 2018, η φορητότητα αριθμών, δηλαδή το γεγονός ότι ένας συνδρομητής διατηρεί τον τηλεφωνικό αριθμό του όταν αλλάζει πάροχο, αυξήθηκε σε ποσοστό 10,61%. Η μεταβολή αυτή, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς τηλεπικοινωνιών, δεν σηματοδοτεί παρά την ύπαρξη ισχυρού ανταγωνισμού μεταξύ των παρόχων κινητής και σταθερής τηλεφωνίας και Ιντερνετ, δηλαδή της Cosmote, της Vodafone, της Wind και της Forthnet. Το 2019, σε σχέση με το 2018, στον τομέα κινητής τηλεφωνίας, μεταφέρθηκαν πάνω από 302.800 αριθμοί (+18,4%) από έναν πάροχο σε έναν άλλο. Στη σταθερή, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, έναντι του 2018, η αύξηση της φορητότητας αντιστοιχεί σε περισσότερους από 400.500 αριθμούς (+5,4%). Συνολικά από το 2004 –οπότε ξεκίνησε η παροχή της φορητότητας– έως το τέλος του 2019 είχαν μεταφερθεί 12.617.108 αριθμοί σταθερής και κινητής τηλεφωνίας.

Η ευελιξία που διαθέτουν οι συνδρομητές έχει αυξηθεί από τον Ιούνιο του 2018, οπότε προβλέφθηκε ότι είναι δυνατή η ακύρωση της αίτησης φορητότητας μέσα σε 14 ημέρες εάν η σύμβαση με την εταιρεία τηλεπικοινωνιών έχει συναφθεί από απόσταση ή εκτός εμπορικού καταστήματος (π.χ. τηλεφωνικώς). Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Ενωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ), το 2019 οι τιμές προ φόρων μειώθηκαν κατά 31,8% για τα δεδομένα και κατά 11,2% για τις υπηρεσίες φωνής, γεγονός το οποίο αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό και στις προσφορές που έκαναν όλο το προηγούμενο διάστημα οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών.

Ωστόσο, τα ανταγωνιστικότερα τιμολόγια στις τηλεπικοινωνίες δεν έχουν οδηγήσει και στη μείωση των καταγγελιών των συνδρομητών. Το 2019 ο Τομέας Εξυπηρέτησης Καταναλωτών της ΕΕΤΤ διαχειρίστηκε συνολικά περίπου 15.000 γραπτά αιτήματα – καταγγελίες καθώς και περίπου 70 τηλεφωνικά ερωτήματα – αιτήματα σε ημερήσια βάση. Σε σχέση με το 2018, τα παράπονα αυξήθηκαν σε ποσοστό 26,4%, καθώς τότε ο αντίστοιχος αριθμός είχε διαμορφωθεί σε 11.617. Οι καταγγελίες αφορούν κατά 98% θέματα τηλεφωνίας και Διαδικτύου και περιορίζονται σε 2% για ταχυδρομικές υπηρεσίες. Αφορούν ως επί το πλείστον ζητήματα συνδυαστικής παροχής υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας, Διαδικτύου – συνδρομητικής τηλεόρασης (43%). Επονται οι καταγγελίες για τις υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης (24%) και την κινητή τηλεφωνία (15%), με βασικότερο θέμα όλων των καταγγελιών να αποτελεί η αμφισβήτηση χρεώσεων σε λογαριασμούς.

Ενα πολύ μικρό κλάσμα –δηλαδή περίπου 479– από τις 15.000 καταγγελίες σχετίζεται με την κατασκευή κεραιών και η συντριπτική πλειονότητα αυτών αφορά νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ.

Οσον αφορά τα παράπονα για τα ΕΛΤΑ, αφορούσαν κυρίως σε πλημμελή εξυπηρέτηση και απώλεια αντικειμένων (71%), ενώ αυτά για τις ταχυμεταφορές επικεντρώθηκαν κυρίως σε εκπρόθεσμη επίδοση ή απώλεια και ζητήματα πλημμελούς εξυπηρέτησης (93%).