Frontex: Τουρκικά F-16 παρενόχλησαν καράβια και αεροσκάφη μας

Η Frontex έλαβε μέρος σε δυο ταχείες διασυνοριακές παρεμβάσεις στα θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα στις 12 Μαρτίου

Μιλώντας στην Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ο ο εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής, Φαμπρίς Λεζερί, αναφέρθηκε εκτενώς σε δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου για τουλάχιστον έξι περιστατικά επαναπροωθήσεων, τονίζοντας ότι δεν επρόκειτο για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης αλλά για ελέγχους σε ύποπτα σκάφη.

Όπως ανέφερε, στις 23 Οκτωβρίου υπήρξαν δημοσιεύματα από το Spiegel και άλλα μέσα ενημέρωσης για συμμετοχή της Frontex σε επαναπροωθήσεις μεταναστών, ωστόσο δεν υπήρξαν στοιχεία για άμεση ή έμμεση εμπλοκή, ούτε στην επιχείρηση «ΠΟΣΕΙΔΩΝ», ούτε στην ταχεία επέμβαση στα θαλάσσια σύνορα Ελλάδας και Τουρκίας.

Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Λεζερί, τουρκικά F-16 παρενόχλησαν καράβια και αεροσκάφη της Frontex και συγκεκριμένα φινλανδικά και ρουμανικά και για αυτόν τον λόγο ο ίδιος ζήτησε από την Κομισιόν αφενός μια νομική ερμηνεία του κανονισμού έρευνας και διάσωσης και αφετέρου πολιτική στήριξη καθώς υπήρχαν υβριδικές απειλές που έθεταν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των ανδρών και των γυναικών του Frontex.

Ο κ. Λεζερί δήλωσε ότι τα συγκεκριμένα περιστατικά των τουρκικών παρενοχλήσεων διήρκησαν από μια έως δύο ώρες εντός ελληνικών υδάτων. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε η Frontex επιχειρεί σε δύσκολες συνθήκες, καθώς η Τουρκία υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Λέσβο είναι στην αρμοδιότητά της, ενώ η Ελλάδα υποστηρίζει το αντίθετο.

Παράλληλα ο κ. Λεζερί έκανε λόγο για παρενοχλήσεις της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας και της τουρκικής ακτοφυλακής σε σκάφη και ελικόπτερα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής.

Σύμφωνα με τον κ. Λεζερί, η Frontex έλαβε μέρος σε δυο ταχείες διασυνοριακές παρεμβάσεις στα θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα στις 12 Μαρτίου. Μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα βοήθησαν για να αναπτύξει η Frontex δικό της τεχνικό εξοπλισμό για την εποπτεία των συνόρων. Όπως υπογράμμισε, ωστόσο, ο κ. Λεζερί, πετώντας την μπάλα στην ελληνική πλευρά, την επιχειρησιακή αρχηγία την είχε η Αθήνα.

«Ανάσχεση και καταδίωξη ενός σκάφους μπορεί να γίνει όταν κάποιος προσπαθήσει να διαφύγει τον έλεγχο ή αν έχουμε βάσιμους λόγους ότι σκάφος ασχολείται με λαθροδιακίνηση μεταναστών. Σε αυτήν την περίπτωση το κράτος- μέλος που μας φιλοξενεί, στην προκειμένη περίπτωση η Ελλάδα, μπορεί να διατάξει κατάσχεση και σύλληψη ή να ειδοποιηθεί το επίμαχο σκάφος να αλλάξει ρότα», δήλωσε ο κ. Λεζερί.

Αναφορικά με ένα περιστατικό που έλαβε χώρα τα ξημερώματα της 9ης Απριλίου, ο κ. Λεζερί είπε ότι αεροσκάφος του Frontex ανίχνευσε ύποπτες κινήσεις και μετέδιδε ζωντανή εικόνα μέσω κάμερας στο αρχηγείο του οργανισμού στη Βαρσοβία.

Τα πλάνα ήταν ανησυχητικά από διάφορες πτυχές, ωστόσο καλύπτοντας πλήρως τις ελληνικές αρχές, ο κ. Λεζερί υπογράμμισε ότι μετά τις απαραίτητες εξηγήσεις που έλαβε από την Αθήνα, δεν υπήρξαν στοιχεία για επαναπροωθήσεις μεταναστών.