Ρεαλιστικό πλάνο εκθεσιακής προβολής της συλλογής Μπάμπη Γκολέ

 

Μετά την αξιέπαινη δωρεά μουσικών οργάνων και προσωπικών αντικειμένων του Μπάμπη Γκολέ από την αδερφή του Θεώνη, το ΔΣ του Πολιτιστικού Οργανισμού στις 5/6/2020 απεδέχθη το τιμητικό αυτό αρχείο. Η πρόεδρος του Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη μας μετέφερε, ότι η δωρεά θα επεκταθεί και με άλλα αντικείμενα στο προσεχές διάστημα. Σαν πρώτη κίνηση η καταλογογράφηση των αντικειμένων αποτελεί αξιόλογη τεκμηρίωση. Ο κατάλογος αυτός εμπεριέχει αρκετές πληροφορίες ως μια μορφή βάσης μεταδεδομένων, όπου θα μπορεί να δίνεται στον εκάστοτε ερευνητή, να προχωρήσει στην μουσειακή διαχείριση της συλλογής. Ακόμη περισσότερο η τεκμηρίωση περιλαμβάνει και φωτογραφικό υλικό όπως ορίζουν τα βασικά πρότυπα τεκμηρίωσης μουσειακών συλλογών. Στην υπό διαμόρφωση συλλογή οφείλουμε, να δώσουμε ρεαλιστικό πλάνο εκθεσιακής προβολής σε ακίνητο της πόλης. Αρκετές φορές αφιερώνονται ρεπορτάζ αλλά και ερωτηματικά πολιτών για εγκαταλελειμμένα ακίνητα. Πολλά εξ αυτών είναι κληροδοτήματα στο Δήμο Πατρέων τα οποία παραμένουν αναξιοποίητα στην καρδιά της πόλης, υποβασταζόμενα από σκαλωσιές. Είναι εμφανές, ότι υπάρχει μεγάλο και ανεκμετάλλευτο αρχειακό υλικό σε οργανισμούς του Δήμου Πατρέων. Το επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ σε συνέντευξή του ότι «δεν μπορεί το αρχείο να μείνει σε σακούλες»! Ο Δήμος Πατρέων πρέπει να εξαντλήσει κάθε περιθώριο δημιουργίας εκθέσεων ως κέντρα έρευνας και διδασκαλίας για κάθε ιστορική ενότητα της πόλης. Ηδη το αρχείο του ΔΗΠΕΘΕ «αποφυλακίζεται» και βγαίνει στο φως. Το καρναβάλι και ο καραγκιόζης εντάσσονται στα Παλαιά Σφαγεία μέσω του προγράμματος SPARC. Ορθή ήταν η απόφαση να μην ενταχθεί και η συλλογή του Γκολέ εκεί αφού δεν θα υπήρχε μουσειακή εκθεσιακή συνοχή. Για πρώτη φορά, η Πάτρα με την έκθεση της συλλογής Γκολέ, θα αποκτούσε ένα κέντρο μουσικής παράδοσης όπου πέρα της διδασκαλίας μουσικών οργάνων, στον ίδιο χώρο οι μαθητές/τριες θα έρχονται σε επαφή με τα μουσικά τεκμήρια μιας άλλης εποχής μέσω της εκθεσιακής προβολής. Ενας διακριτός τίτλος της έκθεσης θα μπορούσε να ήταν: «Το στέκι του Ρεμπέτη-Εκθεση Μπάμπη Γκολέ». Η βιωματική εμπειρία θα είναι αναμφίβολα τεράστια, αφού θα υλοποιείται σχεδόν ένα ολοκληρωμένο μουσειοπαιδαγωγικό πρόγραμμα. Η όλη ιδέα κινείται στη δημιουργία ενός μουσικού εργαστηρίου μέσα σε μια ευρύτερη πολιτιστική δομή. Ηδη το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος χρηματοδοτεί τη δημιουργία εικονικού μουσείου για το ρεμπέτικο τραγούδι με την ερευνητική υποστήριξη του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Η Πάτρα έχει ιστορικές αφετηρίες για το ρεμπέτικο τραγούδι. Για τη μουσειακή αξιοποίηση της συλλογής Γκολέ επιβάλλεται άμεσα να βρεθεί «στέγη» γιατί πλέον είναι ελάχιστοι οι νέοι που ασχολούνται με αυτό το είδος. Ο Δήμος Πατρέων να λάβει απόφαση χωροθέτησης της συλλογής για να μην χαθεί άλλος χρόνος, αφού με την αποδοχή αυτής της δωρεάς έχει καταστεί θεματοφύλακας του ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο Δήμος Πατρέων οφείλει, να διασώσει κάθε πτυχή της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς μας πόσο μάλλον με αντικείμενα και συλλογές που ο ίδιος κατέχει.

 

*Ο Δημήτρης Παπαδόπυλος είναι μουσειολόγος.