ΠΑΤΡΑ: Τηλε-συνάντηση εργασίας για το θεσμό της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Τα παραρτήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.) Δυτ. Ελλάδας – Πελοποννήσου – Ηπείρου, την Τετάρτη 1 Ιουλίου 2020 διοργάνωσαν με επιτυχία τηλε-συνάντηση εργασίας στην οποία συμμετείχαν οι Διοικούσες Επιτροπές των Παραρτημάτων, Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων και μέλη Π.Ο. των ΚΠΕ των περιοχών εμβέλειάς τους, κατά την οποία έγινε ανταλλαγή ιδεών και απόψεων σχετικά με τα προβλήματα των δομών υποστήριξης και γενικά του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης την επόμενη περίοδο.

 

Ενώ ο κορωνοϊός έδειξε με τον πλέον καταφανή τρόπο ποιος ορίζει τους κανόνες επιβίωσης, ποια είναι πραγματικά η θέση μας στη φυσική ιεραρχία και  ενώ έχουμε ήδη μπει παγκοσμίως στο μάτι του κυκλώνα (κλιματική κρίση, μαζικές μεταναστεύσεις, πείνα, κοινωνική εξαθλίωση, μεταδοτικές ασθένειες και πανδημίες κ.α.), διαπιστώθηκε – τουλάχιστον μέχρι σήμερα – ότι  οι προθέσεις και οι πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης απέναντι στην παγκόσμια αναγκαιότητα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και δράσης των πολιτών, είναι διαφορετικές.

 

Διαπιστώθηκε ότι αθετούνται και παραγκωνίζονται θεσμοθετημένες διεθνείς υποχρεώσεις μας για εφαρμογή της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και περιφρονούνται υπουργικές αποφάσεις που υπαγορεύουν τη συνέχιση, στελέχωση και χρηματοδότηση των δομών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Σημειώθηκε ότι κατά το σχολικό έτος 2019-2020 καμία στελέχωση και χρηματοδότηση δεν υπήρξε στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ), απαξιώνοντας έναν άκρως επιτυχημένο και αξιολογημένο θεσμό στις πρώτες θέσεις διεθνώς, καταδικάζοντας σε ερήμωση υποδομές (53 ΚΠΕ σε όλη την Ελλάδα) για τις οποίες διατέθηκαν και επενδύθηκαν σημαντικοί πόροι από Ευρωπαϊκά Προγράμματα και το Ελληνικό Κράτος τα τελευταία τριάντα χρόνια.

 

Εμείς, οι εκπαιδευτικοί, που υπηρετούμε με πάθος και συνέπεια την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία, μεταλαμπαδεύοντας στους μαθητές μας αξίες συμβατές προς τους αρχέγονους φυσικούς νόμους, περιβαλλοντική ηθική και τρόπους βελτίωσης της ποιότητα ζωής,

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ και επιζητούμε την άμεση λύση των παρακάτω αιτημάτων αιχμής:

 

  1. Την πλήρη στελέχωση των ΚΠΕ και την πάγια και απρόσκοπτη χρηματοδότησή τους.
  2. Την αναβάθμιση του ρόλου των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης / Σχολικών Δραστηριοτήτων και τη συμπλήρωση των κενών θέσεων στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης
  3. Την υλοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία στα σχολεία, εντός σχολικού ωραρίου, ενεργοποιώντας όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις υλοποίησής τους (Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων, ευέλικτη ζώνη για όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου κλπ).
  4. Τη διάχυση στην πράξη των αρχών και των στόχων της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία στα σχολικά μαθήματα, όπως έχει προβλεφθεί από τα ΑΠΣ και ΔΕΠΣ με παράλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να διδάσκουν με όρους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία.
  5. Τη θέσπιση θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία στο ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα με ενεργό και ουσιαστική συμμετοχή της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. σε έγκαιρη διαβούλευση με το Υπουργείο Παιδείας.

 

Παράλληλα ΔΕΣΜΕΥΟΜΑΣΤΕ για την  προβολή και διάχυση των αιτημάτων από τα μέλη μας (όπως εκπαιδευτικοί σχολείων, εκπαιδευτικοί ΚΠΕ, Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Σχολικών Δραστηριοτήτων, Πανεπιστημιακοί), με δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και ενεργοποίηση τοπικών βουλευτών, τοπικών φορέων αλλά και τοπικών Μ.Μ.Ε.

 

Η κυβέρνηση εάν εγκαίρως δεν λάβει τις αποφάσεις της, θα έχει το πολιτικό κόστος και την ευθύνη για την υποβάθμιση ή και εξαφάνιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Έχει όμως στα χέρια της και την πολιτική βούληση, που στην περίπτωση διαχείρισης της πανδημίας απέδειξε πως όταν την έχει, μπορεί να νομοθετεί.

Ελπίζουμε ότι στις οριακές καταστάσεις που βρίσκεται η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, θα ληφθούν άμεσα οι επιθυμητές πολιτικές αποφάσεις στην υπηρεσία τω σύγχρονων αναγκών όπως αυτές προκύπτουν από την περιβαλλοντική κρίση και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, προς όφελος της κοινωνίας και της ποιοτικής αναβάθμισης των δομών του δημόσιου σχολείου.

Για το Παράρτημα Δυτ. Ελλάδας                        

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

Γιάννης Βλάχος          Τίνα Παπασωτηροπούλου

 

Για το Παράρτημα Πελοποννήσου

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                  Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

Σίση Πλακονούρη               Λίλιαν Καραβά

 

Για το Παράρτημα Ηπείρου

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                   Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

Μαριάννα Νάστου              Σοφία Παπακίτσου