ΑΧΑΪΑ: Χωρίς φύλαξη ο Κρατικός Αερολιμένας Αράξου – Το κόμμα Βαρουφάκη καταγγέλλει την Αστυνομία ότι παράνομα απέσυρε τους άνδρες της!

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα σχετικά μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο και παρά τις υπάρχουσες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές, τα τελευταία χρόνια το Αεροδρόμιο Αράξου έχει, χάρη στη συνολική προσπάθεια του προσωπικού που το στελεχώνει, εξελιχθεί σε στρατηγικό πυλώνα οικονομικής ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της δυτικής Πελοποννήσου.

Λόγω της γεωγραφικής του θέσης, η οποία βρίσκεται αρκετά κοντά σε παγκόσμιου ενδιαφέροντος τουριστικά αξιοθέατα, όπως ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας, μοναδικού φυσικού κάλους αλλά και διεθνούς σημασίας περιοχές Natura, της δραστηριότητας μεγάλου μεγέθους τουριστικών επιχειρήσεων στο νομό Ηλείας και Αχαΐας οι οποίες εξυπηρετούνται από τον αερολιμένα, δεδομένης της γειτνίασής του με το αστικό κέντρο των Πατρών και λόγω απουσίας άλλου πολιτικού αεροδρομίου σε μεγάλη χιλιομετρική απόσταση, ο αερολιμένας Αράξου παρουσιάζει συνεχή αύξηση επιβατικής κίνησης ανά τουριστική περίοδο για όλα τα προηγούμενα έτη, με κορύφωση την τελευταία όπου έφτασε να εξυπηρετήσει 187.000 ταξιδιώτες.

Αξιοσημείωτη είναι δε και η προσπάθεια η οποία είχε πραγματοποιηθεί πριν λίγα χρόνια, για επέκταση της λειτουργίας του αεροδρομίου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, καθώς αυτό δεν εξυπηρετεί μόνο τουριστικές πτήσεις. Η προσπάθεια αυτή τελικώς δεν τελεσφόρησε, όμως είναι δυνατόν να επιτευχθεί στο άμεσο μέλλον, λόγω της σημασίας του αεροδρομίου, του μεγάλου μήκους αεροδιαδρόμου, αλλά και των υποδομών πυρασφάλειας που διαθέτει, σε σχέση με άλλα περιφερειακά αεροδρόμια.

Παρά την αναμενόμενη μείωση της επιβατικής κίνησης για την τρέχουσα τουριστική περίοδο λόγω εκτάκτων συνθηκών, η οποία υπολογίζεται περί το 30% σε σχέση με αυτή της προηγούμενης περιόδου, ο αερολιμένας παραμένει εξαιρετικά δραστήριος, ενώ τις προηγούμενες ημέρες υποδέχθηκε και τις πρώτες πτήσεις, εφαρμόζοντας στο έπακρο τα
προβλεπόμενα πρωτόκολλα ασφαλείας υγειονομικού ενδιαφέροντος, καθώς και κάθε άλλη διαδικασία που αφορά την ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών.

Όμως παρόλη την εξαιρετική δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια και τη διαχρονικά αυξανόμενη δραστηριότητα, η λειτουργία του αεροδρομίου δεν πραγματοποιείται χωρίς εμπόδια.

Συγκεκριμένα από τις 29 Απριλίου 2020, με την έγγραφη εντολή να φτάνει 5/5 στο Αερολιμένα, κατόπιν εντολής της τοπικής αστυνομικής διεύθυνσης, αποσύρθηκε η αστυνομική δύναμη η οποία ήταν επιφορτισμένη με το έργο της φύλαξης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, η οποία σύμφωνα με τις τρέχουσες εντολές πραγματοποιείται μόνο με εποχούμενες περιπολίες και ολιγόλεπτη παραμονή του περιπόλου στην περιοχή του αεροδρομίου.

Πρόκειται δε για περιοχή απομακρυσμένη και ως εκ τούτου όσο παραμένει αφύλακτη είναι εκτεθειμένη σε μια σειρά από σημαντικούς κινδύνους όπως, λεηλασία του υλικού, καταστροφές, πυρκαγιά, λαθρεμπορία, έλλειψη ελέγχου της ζώνης πρόσβασης σε περιπτώσεις εκτάκτων πτήσεων που πραγματοποιούνται καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο και καθ’ όλο το έτος, όπως αυτών της μεταφοράς μοσχευμάτων.

Χαρακτηριστικά θα πρέπει να αναφερθεί περιστατικό πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε σε ημερομηνία πριν από την απόσυρση της αστυνομικής δύναμης, κατά νυκτερινή ώρα, η εξάπλωση της οποίας απεφεύχθη λόγω της έγκαιρης επισήμανσής της από το αστυνομικό όργανο που εκτελούσε υπηρεσία εκείνη τη στιγμή. Ως αποτέλεσμα της έγκαιρης επέμβασης και κατάσβεσης η πυρκαγιά δεν πήρε διαστάσεις και έτσι δεν υπήρξαν σημαντικές υλικές ζημιές. Σε αντίθετη περίπτωση η καταστροφή της υλικοτεχνικής υποδομής αλλά και το κόστος από την πιθανή διακοπή της λειτουργίας του αεροδρομίου θα μπορούσαν να είναι ανυπολόγιστης αξίας.

Όπως ενημερωθήκαμε, σε επικοινωνία που είχε ο αερολιμενάρχης με τις αρμόδιες αρχές, του υπεδείχθη να προχωρήσει σε μίσθωση ιδιωτικής εταιρίας για τη φύλαξη του χώρου καθώς και σε τοποθέτηση κλειστού κυκλώματος καμερών παρακολούθησης, χωρίς όμως να έχει γίνει καμιά μέχρι ώρας έγκριση σχετικού κονδυλίου για το σκοπό αυτό. Η δε απόφαση της τοπικής αστυνομικής αρχής, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη μη εξασφάλιση της συνεχούς φύλαξης του κρατικού αερολιμένα, αντιτίθεται στις κείμενες διατάξεις που αφορούν τους τομείς αρμοδιότητας και συνεργασίας της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, της Ελληνικής αστυνομίας και όλων των λοιπών εμπλεκομένων αρχών, στο χώρο της ασφάλειας των αερολιμένων και των αερομεταφορών γενικότερα, όπως δημοσιεύθηκαν στο φύλλο 726 της 3ης Μαΐου 2011 της εφημερίδας της κυβερνήσεως.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως κατά το προηγούμενο έτος το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε προχωρήσει στην ανάθεση έργου χρηματοοικονομικού συμβούλου στη “Λάμδα Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι” για την αξιοποίηση 23 κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας η διαχείριση και λειτουργία των οποίων γίνεται αυτή τη στιγμή από την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και αυτό του Αράξου.

Όπως γίνεται λοιπόν πολύ εύκολα αντιληπτό έχει αυτή τη στιγμή προκύψει ένα σημαντικότατο κενό ασφαλείας για τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου Αράξου, χωρίς καμιά μέριμνα για άμεση κάλυψή του. Είναι λυπηρό, ένας κρατικός αερολιμένας τέτοιας σημασίας και κερδοφορίας να απαξιώνεται κατ’ αυτό τον τρόπο, παραμένοντας ουσιαστικά αφύλακτος. Είναι ηθικά, πολιτικά και νομικά απαράδεκτο να τίθεται σε τόσο άμεσο κίνδυνο ένα τόσο σημαντικό κεφάλαιο, κερδοφόρο περιουσιακό στοιχείο, του δημοσίου και των πολιτών.

Κατόπιν όλων των παραπάνω και με δεδομένο πως οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να μεριμνήσουν άμεσα για την κάλυψη αυτού του κενού ασφαλείας και να φροντίσουν για την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του αερολιμένα κατά την τουριστική περίοδο που διανύουμε καθώς και για την επιπλέον στήριξη και ανάπτυξή του η οποία θα επιφέρει άμεσα επιπρόσθετα πολλαπλά οικονομικά οφέλη στη χώρα, την περιφέρεια και τις τοπικές κοινωνίες.,
Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
1. Παρουσιάζεται πραγματικά τόσο μεγάλο έλλειμα ανθρώπινων πόρων στην αστυνομική διεύθυνση Αχαΐας ώστε να κρίνεται απαραίτητη η ανάκληση των τριών μόλις αστυνομικών οργάνων που απαιτούνταν για την εικοσιτετράωρη φύλαξη του αεροδρομίου;
2. Κατά πόσο κρίνεται αποτελεσματικότερη και οικονομικά πιο συμφέρουσα η ανάθεση σε ιδιωτική εταιρία της φύλαξης ενός κρατικού αεροδρομίου, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες υπηρεσίες που μέχρι προσφάτως προσέφερε με απόλυτη επιτυχία η Ελληνική αστυνομία;
3. Αποτελεί το γεγονός της μη συνεχούς φύλαξης του αεροδρομίου Αράξου μεμονωμένο ατυχές περιστατικό ή γενικευμένη πρακτική που εφαρμόζεται και σε άλλες κρατικές υπηρεσίες;
4. Σκοπεύει η κυβέρνηση να στηρίξει τους εναπομείναντες περιφερειακούς αερολιμένες ή σχεδιάζει την πλήρη ιδιωτικοποίηση των αερομεταφορών, τη στιγμή που σήμερα το 80% των επισκεπτών καταφθάνουν στη χώρα αεροπορικώς;

Η ερωτώσα βουλευτής

Φωτεινή Μπακαδήμα