(ΗΧΗΤΙΚΟ)-ΠΑΤΡΑ: Για «κωλοτούμπα» Καραμανλή στο έργο του τρένου κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας – Σιδηρόπουλος στον ΣΚΑΪ 89,4: Θετική υπαναχώρηση, αλλά με αβέβαιο χρονοδιάγραμμα

Στον Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή απαντά ο ΣΥΡΙΖΑ Αχαίας, για την υπογειοποίηση του τρένου στην Πάτρα, αναφέρθηκε ο Συντονιστής του ΣΥΡΙΖΑ  Αχαΐας Μιχάλης Σιδηρόπουλος, μιλώντας στο ΣΚΑϊ Πάτρας 89, 4

Καλωσόρισε τον υπουργό  στην πραγματικότητα , αφού όπως είπε ο ίδιος δήλωνε τον Σεπτέμβριο του 2019 στην αρμόδια διαρκή επιτροπή της Βουλής όπου συζητήθηκε ο διορισμός της νέας διοίκησης στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ ότι δεν υπάρχουν μελέτες για να μας πουν πόσο θα στοιχίσει 5,5 χιλιόμετρα υπογειοποίηση στην Πάτρα, και ανέφερε ότι μιλάμε για Μετρό και όσο συζητάμε και επιμένουμε να γίνει 5,5 χιλιόμετρα υπόγειος σιδηρόδρομος στην Πάτρα, θα το συζητάνε και τα παιδιά μας ενώ πρόσθεσε ότι είναι λίγο φαραωνικό να μιλάμε για πλήρη υπογειοποίηση.

Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας

Πότε λέει αλήθεια ο Υπουργός;
Τον Σεπτέμβριο του 2019 ή τον Ιούλιο του 2020;
Στα πόσα χιλιόμετρα υπογειοποίησης μετατρέπεται το τρένο σε Μετρό; Στα 5,5 χιλιόμετρα είναι Μετρό, στα 5,16 χιλιόμετρα δεν είναι; Με δύο υπόγειους σταθμούς είναι Μετρό με έξι υπόγειες στάσεις δεν είναι;

Τι έγινε και βρέθηκαν ξαφνικά οι μελέτες για τα 5,1 χιλιόμετρα υπογειοποίησης που πρότεινε με εκτιμώμενο προϋπολογισμό, όπως είπε, για το έργο από Κανελλοπούλου μέχρι το νέο λιμάνι τα 514 εκατομμύρια ευρώ;

Αυτά που υπάρχουν όμως και δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς είναι οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι που είναι σε ισχύ για το τμήμα Αραχωβίτικα μέχρι Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου (Α.Π. 102373/20.3.2008) και αναφέρουν υπογειοποιημένη γραμμή από την περιοχή της Κανελλοπούλου μέχρι και τον Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου. Επίσης υπάρχουν οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι που βρίσκονται σε ισχύ (Α.Π. 147998/14.4.2015) και αναφέρουν πλήρη υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Διονυσίου (Σ.Σ. Αγίου Διονυσίου) μέχρι και την περιοχή του Αγίου Ανδρέα και κατόπιν επίγεια παραλιακή διέλευση μέχρι και την περιοχή εντός του νέου λιμανιού[2].

Άρα τι νέο μας έφερε στην πόλη ο Υπουργός; Τίποτα!

Μας παρουσίασε εκ νέου αποφάσεις και σχέδια που έχουν θεσμοθετηθεί από το 2008 και το 2015. Καταλάβαμε λοιπόν ότι το μόνο που θα τρέξει το επόμενο διάστημα είναι η υπάρχουσα εργολαβία Ψαθόπυργός – Ρίο (μέχρι Κανελλοπούλου), ενώ ανακοίνωσε ότι η εκκίνηση του διαγωνισμού για τη δική του πρόταση προσδιορίζεται στο β εξάμηνο του 2021, δηλαδή σε παραπάνω από ένα χρόνο από τώρα! Μεταθέτει λοιπόν την όποια διαδικασία στο μέλλον, ακόμα πιο κοντά στο 2023 οπού θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το έργο ως το παλιό λιμάνι της πόλης. Τεχνηέντως θα προκαλέσει με το τρόπο αυτό ακόμα πιο ασφυκτικά χρονικά περιθώρια για την τήρηση των προθεσμιών. Δεν μας εξήγησε όμως για ποιο λόγο το επιλέγει αυτό.

Ενώ παράλληλα, χωρίς καμία διαβούλευση, επιδιώκει να ακυρώσει τα σχέδια για πλήρη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου και από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων, των φορέων και της δημοτικής αρχής της Πάτρας. Μία πράξη που αναιρεί οποιαδήποτε προσπάθεια για την ενοποίηση του δημόσιου χώρου και την επέκταση του αστικού ιστού της Πάτρας προς το Ρίο με την ακύρωση των σχεδίων για το γραμμικό πάρκο και τις υποδομές που αυτό θα φιλοξενούσε σε εκείνη την περιοχή.

Εδώ αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι το σχέδιο που μας παρουσιάστηκε είναι αυτό που η προηγούμενη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά και τον κ. Σπηλιώπουλο στο τιμόνι της ΕΡΓΟΣΕ ήθελε να ακυρώσει!

Τελικά όμως ποιος έχει δίκιο και λέει αλήθειες;

Η διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του κ. Σαμαρά με Υπουργό Υποδομών τον κ. Χρυσοχοΐδη ή η διακυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη με Υπουργό Υποδομών τον κ. Καραμανλή;

Αλλά οι αλήθειες του Υπουργού δεν τελειώνουν εδώ.

Ο Υπουργός Υποδομών δήλωσε ξεκάθαρα και εμφατικά, τόσο από το βήμα του Συνεδρίου όσο και σε συνέντευξη του νωρίτερα ότι “δεν θα περάσει η σιδηροδρομική γραμμή από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε”[3]. Πράγμα που δεν είναι πλήρως αληθές διότι όπως φάνηκε χαρακτηριστικά από το βίντεο του Υπουργείου που δόθηκε στη δημοσιότητα η άνοδος του τρένου ξεκινά μετά την υπογειοποιημένη στάση του Αγίου Ανδρέα στο ύψος του Νότιου Πάρκου, παράλληλα με τη λεωφόρο της Ακτής Δημαίων, σε νέα χάραξη ώστε να οδηγηθεί το τρένο μέσα στο χώρο του νέου λιμανιού. Αυτό εκ των πραγμάτων επηρεάζει τη φυσιογνωμία του πάρκου, την πρόσβαση των πολιτών σε αυτό και δεν πληρούνται οι αρχές (τρίτη και έκτη) όπως το Υπουργείο έχει θέσει, για τους κατοίκους των νότιων περιοχών.

Στο σημείο αυτό όμως πρέπει να μιλήσουμε και για τα ψέματα του Υπουργού Υποδομών που ακόμα και σήμερα εμμένει με δηλώσεις να υποστηρίζει ότι «μελέτες για την υπογειοποίηση όχι απλώς δεν υπάρχουν, αλλά ούτε καν είχαν παραγγελθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την τότε διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Το μόνο που είχε ζητηθεί ήταν προμελέτες». Ενώ έχει εξηγηθεί σαφέστατα από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου ότι ήταν επιλογή, για να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος διότι στο συγκεκριμένο έργο ο χρόνος ολοκλήρωσης του συνολικού έργου από την Κόρινθο ως το παλιό λιμάνι Πάτρας είναι το 2023, να εκπονηθούν προμελέτες, κάτι που έγινε, με αρχή το τμήμα Ρίο-Μποζαΐτικα, και με βάση αυτές να προκηρυχθεί το έργο με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή». Γιατί σύμφωνα με τα όσα ορίζονται τόσο στην εθνική όσο και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την δημοπράτηση ενός έργου απαιτείται τουλάχιστον προμελέτη[4].

Επίσης ανέφερε ότι δεν υπήρχε ούτε η μελέτη ανάλυσης κόστους οφέλους του έργου και ότι τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη ενώ τη συγκεκριμένη μελέτη που είχε ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2019, με τη σύμφωνη γνώμη και των Jaspers, την έχουν ήδη στα χέρια τους από τις αρχές Μάϊου τόσο ο ίδιος ο Περιφερειάρχης όσο και οι Πρόεδροι τεσσάρων φορέων της πόλης. Μειδίαμα προκαλεί το γεγονός ότι η εφημερίδα που διοργανώνει το Συνέδριο από το βήμα του οποίου παρουσίασε ο Υπουργός την πρότασή του έχει αφιερώσει αρκετές σελίδες για την συνοπτική ανάλυση της μελέτης κόστους οφέλους, που κατά τον Υπουργό δεν υπάρχει![5]

Αντιλαμβανόμαστε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση για το θέμα αυτό διότι από εκεί που μιλούσε για φαραωνικό έργο για την υπογειοποίηση του τρένου στον αστικό ιστό της πόλης, αναγκάστηκε να υποχωρήσει και τελικά να προτείνει υπογειοποίηση, διότι έχει απέναντι της μια ολόκληρη πόλη που διεκδικεί αλλά και μια αξιωματική αντιπολίτευση που με τον πιο ουσιαστικό τρόπο απέδειξε ότι η λύση της υπογειοποίησης από το Ρίο έως τον Άγιο Ανδρέα είναι πράγματι εφικτή.

Καλούμε τον Υπουργό να αποστείλει στο Τεχνικό Επιμελητήριο και στους φορείς της πόλης τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και την ΕΡΓΟΣΕ για την πρόταση που μας παρουσίασε ώστε να έχουν μια πλήρη εικόνα για το σχέδιο της δικής του Κυβέρνησης. Ευελπιστούμε το αίτημα μας αυτό να μην έχει την ίδια τύχη με το αίτημα για την εκχώρηση εγγράφων για την Πατρών Πύργου και την χρηματοδότηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.»