Νομοσχέδιο για τη Παιδεία: Οι αλλαγές σε σχολεία και πανεπιστήμια – Τι προβλέπεται για Πανελλήνιες

Αλλαγές στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, επαναφορά των Λατινικών και της αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο για την Παιδεία.

Ριζικές αλλαγές σε σχολεία, πανεπιστήμια, αλλά και νηπιαγωγεία προβλέπει το νομοσχέδιο για την Παιδεία που κατατέθηκε στη Βουλή, το βράδυ της Πέμπτης.

«Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» τιτλοφορείται το νομοσχέδιο που αναμένεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων την επόμενο εβδομάδα πριν τεθεί προς ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής.

Αλλαγές προβλέπονται, μεταξύ άλλων, σε Πανελλήνιες Εξετάσεις, μετεγγραφές φοιτητών, αξιολόγηση σχολείων, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, εξετάσεις στο γυμνάσιο, καθώς και πρότυπα και πειραματικά σχολεία.

Δείτε εδώ ολόκληρο το νομοσχέδιο

Αναλυτικά οι τροποποιήσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο για την Παιδεία είναι οι εξής:

Πανελλήνιες Εξετάσεις με τρεις Ομάδες Προσανατολισμού
Οι Ομάδες Προσανατολισμού στις Πανελλήνιες Εξετάσεις από τέσσερις γίνονται τρεις:

Ανθρωπιστικών Σπουδών
Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας
Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
Επιπλέον, από την επόμενη χρονιά θα ισχύουν συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

Παράλληλα, επανέρχονται τα Λατινικά ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών αντικαθιστώντας την Κοινωνιολογία. Αυτό θα ισχύσει από τη χρονιά 2021-22, δηλαδή για όσους μαθητές μπουν τον Σεπτέμβριο 2020 στη Β’ λυκείου.

Τι αλλάζει στο Λύκειο
Αλλαγές έρχονται στις εξετάσεις στη Β’ και Γ’ Λυκείου καθώς προστίθεται ένα μάθημα στα εξεταζόμενα. Επιπλέον, για την προαγωγή των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον 10 αντί για 9,5 που ισχύει μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, οι μαθητές θεωρητικής κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου θα παρακολουθήσουν υποχρεωτικά και Μαθηματικά, και οι θετικής κατεύθυνσης θα παρακολουθήσουν Ιστορία.

Ταυτόχρονα, επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών.

Τέλος, συστήνεται εκ νέου ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας στο Λύκειο. Η εισαγωγή θα είναι σταδιακή και ξεκινά με τους μαθητές που ξεκινούν την Α’ Λυκείου από την επόμενη χρονιά.

Έρχονται Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Νέες θεματικές θα εισαχθούν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21).

Στόχος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να ενισχυθεί η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα») στους μαθητές, όπως και η βιωματική μάθηση. Τα εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.α.

Αγγλικά στο νηπιαγωγείο
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την πιλοτική εισαγωγή των αγγλικών στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.

Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο
Από 4 σε 7 αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο Γυμνάσιο, ενώ προβλέπεται ερευνητική εργασία για την Πληροφορική.

Επίσης, τίθεται βάση 10 σε κάθε μάθημα ή 13 κατά μέσο όρο και προσθήκη ορίου μαθημάτων (4) για δυνατότητα επανεξέτασης τον Σεπτέμβριο.

Τι ισχύει για Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία
Από τον Σεπτέμβριο του 2020 προβλέπεται να λειτουργήσουν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία.

Τα σημερινά Πειραματικά Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα χαρακτηριστούν Πρότυπα Σχολεία, ενώ τα πέντε Πειραματικά Σχολεία των πανεπιστημίων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Μακεδονίας, Πατρών και Κρήτης (Ρέθυμνο) Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα παραμείνουν ως έχουν, Πειραματικά.

Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε σχολείο της επικράτειας να υποβάλει αίτηση για τον χαρακτηρισμό του ως Πρότυπο ή Πειραματικό.

Αξιολόγηση σχολείων και επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Από το νέο σχολικό έτος, θεσμοθετείται ένα νέο πλαίσιο για την καλύτερη οργάνωση του ετήσιου προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, που συνδυάζεται με τον σχεδιασμό συλλογικών και επιμορφωτικών δράσεων για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, καθώς και για τη διττή αξιολόγηση σε επίπεδο σχολικής μονάδας: αφενός, εσωτερική αυτό-αξιολόγηση, και αφετέρου εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο ΠΕ.Κ.Ε.Σ..

Η εξωτερική αξιολόγηση προβλέπει ενεργό ρόλο του ΙΕΠ καθώς και της ΑΔΙΠΠΔΕ, αρχής που σχετίζεται με τη διασφάλιση της ποιότητας στην παρεχόμενη Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Όσο για τους εκπαιδευτικούς στην τάξη, εισάγονται κίνητρα και ρυθμίσεις για την καλύτερη αντιμετώπιση της πλήρωσης κενών, ιδίως μέσω της διπλής μοριοδότησης της εκπαιδευτικής υπηρεσίας που παρέχεται σε δυσπρόσιτες περιοχές και της προτεραιότητας στην κάλυψη λειτουργικών κενών στη διδασκαλία πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων. Προβλέπεται επίσης 2ετής διάρκεια ισχύος πινάκων των εκπαιδευτικών.

Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία: Οι ανακοινώσεις για δημοτικά, νηπιαγωγεία, παιδικούς σταθμούς – Βίντεο
«Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης» για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού
Το νομοσχέδιο προβλέπει, επίσης, τον θεσμό «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης» για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού.

Ο «Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης» λειτουργεί συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τις υφιστάμενες υποστηρικτικές δομές, και ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Δρομολογούνται, επίσης, αλλαγές στη διαβάθμιση των προβλεπόμενων παιδαγωγικών μέτρων.

Τι αλλάζει στα Πανεπιστήμια
Όσον αφορά τα Πανεπιστήμια, για τις μετεγγραφές, προτείνεται η καθιέρωση βάσης μετεγγραφής (βάση εισαγωγής μείον 2.750 μόρια) και ο εξορθολογισμός των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, όπως για παράδειγμα η εξέταση του μέσου όρου των εισοδημάτων των 3 τελευταίων ετών και όχι μόνο ενός. Επιπλέον θα υπάρξει και β’ κύκλος μετεγγραφών, με περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο τμήμα του ίδιου επιστημονικού πεδίου.

Προβλέπεται, επίσης, η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ (χωρίς υποχρεωτική συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ και χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση Υπουργού), ενώ θεσμοθετούνται τα κοινά και διπλά προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα στα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα παρέχονται διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.

Τέλος, θεσμοθετείται το ενιαίο ψηφοδέλτιο Πρυτάνεων και Αντιπρυτάνεων, ενώ προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για την ανάδειξη των πρυτανικών αρχών που θα έχει 4ετή θητεία.