Μένουμε σπίτι, στηρίζουμε τους μαθητές μας και το δημόσιο σχολείο

Ο πλανήτης ολόκληρος βιώνει μία πρωτόγνωρη σκληρή πραγματικότητα. Η πανδημία του ιού COVID-19 απειλεί τη ζωή και την υγεία όλων των πολιτών του κόσμου και δοκιμάζει τις αντοχές του κοινωνικού ιστού. Τα σχολεία, μεταξύ άλλων, βρίσκονται για περίπου τρεις εβδομάδες στην περιοχή μας κλειστά και αυτό θα συνεχιστεί. Το Δ. Σ. του Συλλόγου μας, εκφράζοντας το σύνολο των εκπαιδευτικών της περιφέρειάς μας, αισθάνεται την ανάγκη να τοποθετηθεί μπροστά στη νέα αυτή κοινωνική συνθήκη που διαμορφώθηκε.

Πρωτίστως, οφείλουμε να ευχαριστήσουμε όλους εκείνους τους συμπολίτες μας, που σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τη χώρα μας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στους ανθρώπους που νοσούν και αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, στην ασφάλεια των πολιτών και στην κάλυψη της επάρκειας των βασικών αναγκών όλων των οικογενειών. Είναι όλοι εκείνοι, που για κάποιο λόγο δεν μπορούν να παραμείνουν στο σπίτι τους.
Εκφράζουμε την αλληλεγγύη μας και τη συμπαράστασή μας στις οικογένειες των συνανθρώπων μας που έχασαν δικούς τους ανθρώπους, καθώς και σε εκείνους που συγγενικά τους ή φιλικά τους πρόσωπα βρίσκονται σε ένα νοσοκομειακό κρεβάτι.

Ζητούμε από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα να επιδείξει μέγιστη ατομική ευθύνη, συλλογική συνείδηση και πλήρη ευθυγράμμιση με τα αναγκαστικά περιοριστικά μέτρα της πολιτείας, προκειμένου το συντομότερο δυνατό να ξεπεράσουμε τις σημερινές δυσκολίες.

Μοιραζόμαστε το άγχος και την αγωνία μαθητών και γονέων, που έχει προκαλέσει το κλείσιμο των σχολείων, σχετικά με την πρόοδο των παιδιών, την κάλυψη της ύλης, την απότομη διακοπή της επαφής των παιδιών με τους συνομηλίκους τους και την εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι πολύ πιθανό η κατάσταση στα σπίτια να είναι ακόμη δυσκολότερη, εφόσον πολλοί γονείς ενδέχεται να έχουν μείνει χωρίς μισθό, να δουλεύουν με ελαστικά ωράρια, με εξαντλητικούς ρυθμούς ή ακόμα και να έχουν απολυθεί. Ως εκπαιδευτικοί, δεν σταματάμε να διεκδικούμε και να στηρίζουμε, μέσα από τα σωματεία μας, όλα τα αιτήματα για άμεσα μέτρα για την προστασία της υγείας.

Δηλώνουμε τΗν αμέριστη στήριξή μας στους μαθητές μας και στις οικογένειές τους με κάθε δυνατό τρόπο. Σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση κανείς δεν πρέπει να νοιώθει μόνος του.

Είμαστε εδώ. Αξιοποιούμε κάθε τρόπο επικοινωνίας με τους μαθητές μας, τους στηρίζουμε, τους υποστηρίζουμε, τους βοηθάμε.
Από τα περιοριστικά μέτρα της Κυβέρνησης δεν προκύπτει από πουθενά υποχρέωση των εκπαιδευτικών να πηγαίνουν στο σχολείο. Αυτό, ωστόσο, δε σημαίνει πως δεν είμαστε σε εγρήγορση για να σταθούμε με πλήρη επάρκεια στο πλευρό των μαθητών μας.

Δεν μπορεί, επίσης, να γίνονται στο σχολείο συλλογικές δράσεις όπως συνεδριάσεις ή συγκεντρώσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, αλλά και μεμονωμένων εκπαιδευτικών. Με διαρκή επικοινωνία, αλληλεγγύη και αλληλοϋποστήριξη οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολείου θα κάνουν το καλύτερο δυνατό για όλα τα παιδιά.

Τα στελέχη της εκπαίδευσης (Διευθυντές, υποδιευθυντές, κ.λπ.) δε χρειάζεται να πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο, παρά εφόσον υπάρχει μεγάλη ανάγκη. Το διοικητικό έργο μπορεί να διεκπεραιωθεί πλήρως με ηλεκτρονική και εξ αποστάσεως διαδικασία. Σχετικά έχει τοποθετηθεί και η Δ.Ο.Ε. για αυτό το θέμα.

Η βαθμολογία του β΄ τριμήνου, όπως προκύπτει από τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου θα δοθεί όταν ανοίξουν τα σχολεία. Ωστόσο, μπορεί να ετοιμαστεί χωρίς τη φυσική παρουσία των εκπαιδευτικών στο σχολείο.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην πρώτη βαθμίδα της εκπαίδευσης παρουσιάζει πολλές δυσκολίες λόγω χρόνιων προβλημάτων, που έχουν να κάνουν με υποδομές, επιμόρφωση κ.λπ. και επιπλέον δεν υποκαθιστά το εκπαιδευτικό έργο που παρέχεται με τη φυσική παρουσία του δασκάλου στην τάξη. Πολλά προβλήματα αντιμετωπίζουν εκπαιδευτικοί και οικογένειες με την απαραίτητη ηλεκτρονική υποδομή. Δεν είναι δυνατόν μέσα σε λίγες ημέρες να θεραπευτούν οι πληγές χρόνων και να εμφανίζεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως λύτρωση. Η σχετική ανακοίνωση της Δ.Ο.Ε. παρουσιάζει με πληρότητα τα προβλήματα, αλλά και τις προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Θεωρούμε η όποια προσπάθεια επαφής με την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως είναι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θα πρέπει να διέπεται από το στοιχείο της καθολικότητας και της ίσης πρόσβασης όλων των μαθητών σε αυτή. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η δημόσια ραδιοφωνία και τηλεόραση.

Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, το κράτος οφείλει να διαφυλάξει το δημόσιο και καθολικό χαρακτήρα της παιδείας και να μην επιτρέψει να την επιβουλεύονται ιδιώτες, δήμαρχοι, περιφερειάρχες κ.λπ. στο όνομα της δήθεν κοινωνικής προσφοράς. Δεν είναι δουλειά όλων αυτών να παρέχουν παιδεία. Ο Αδαμάντιος Κοραής έγραφε «μικρότερο κακό είναι η αγραμματοσύνη, παρά η κακή και χωρίς μέθοδο εκπαίδευση».

Να υπάρξει ενίσχυση της παιδείας με επιπλέον κονδύλια για αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού, που θα συνδράμει το έργο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εφόσον αυτή είναι η επιλογή της κυβέρνησης.

Σε αυτή την αρνητική συγκυρία για τον κόσμο, αλλά και για τη χώρα μας οι εκπαιδευτικοί, οι δάσκαλοι των παιδιών μας, θα πράξουμε με υπευθυνότητα ό,τι είναι δυνατό για να στηρίξουμε το δημόσιο σχολείο, για να βοηθήσουμε τους μαθητές μας, για να είμαστε χρήσιμοι στην πατρίδα μας και για να διατηρήσουμε άσβεστη τη φλόγα της ελπίδας και της δημιουργίας. Ο συγγραφέας των αριστουργημάτων «Οι Άθλιοι» και η «Παναγία των Παρισίων» Βίκτωρ Ουγκώ έλεγε «Εκεί που ανοίγει ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή». Τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά όλοι εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε φυλακισμένοι. Καλούμε, λοιπόν όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να στηρίξουν όλους τους μαθητές μας με κάθε πρόσφορη διαδικασία. Το σωματείο τους θα βρίσκεται κοντά τους.

Τάσος Σταυρογιαννόπουλος

 

Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας