Αποκλειστικές φωτογραφίες: Αυτό είναι το τέμενος στο Βοτανικό

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ετοιμασία του ισλαμικού τεμένους των Αθηνών και όλα δείχνουν ότι σε περίπου είκοσι ημέρες θα γίνει και η επίσημη τελετή των εγκαινίων του.

Ο λατρευτικός χώρος που θα εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες της πολυάριθμης ισλαμικής κοινότητας του Λεκανοπεδίου πρόκειται να ανοίξει τις πύλες του και όλα είναι πλέον έτοιμα.

Έτσι θα είναι το νέο τέμενος

Όπως φαίνεται στις αποκλειστικές φωτογραφίες του TheTOC στην είσοδο του τεμένους ξεχωρίζει η επιγραφή «Ελληνική Δημοκρατία, Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Ισλαμικό Τέμενος Αθηνών». Το τέμενος έχει ένα μεγάλο προαύλιο ενώ ιδιαίτερη φροντίδα έχει δοθεί στον περιβάλλοντα χώρo, όπου δεσπόζει ένα συντριβάνι. Επίσης, κατασκευάστηκε το μιχράμπ, η ιερή κόγχη που δείχνει την κατεύθυνση στη Μέκκα.

Το μιχράμπ έχει κατασκευαστεί από Αιγύπτιο μουσουλμάνο τεχνίτη που έχει ειδικές γνώσεις και κατοικεί μόνιμα στην Ελλάδα, ενώ το χαλί προσευχής, λόγω των ειδικών προδιαγραφών που πρέπει να έχει, κατασκευάστηκε στο Ιράν. Στον περιβάλλοντα χώρο επίσης υπάρχει παιδική χαρά ενώ στην πίσω μεριά του τεμένους θα διανοιχθεί νέος δρόμος.

Οι εσωτερικοί χώροι διαμορφώθηκαν με συμφωνία των μουσουλμανικών δογμάτων. Το τέμενος των Αθηνών θα είναι το πρώτο επί ευρωπαϊκού εδάφους που θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του κράτους και όχι των εκάστοτε χρηματοδοτών.

Όπως όλα δείχνουν ο 49χρονος σουνίτης διερμηνέας Μοχάμεντ Ζακί, που ήρθε πριν από περίπου 25 χρόνια από το Μαρόκο ως οικονομικός μετανάστης, θα είναι ο πρώτος ιμάμης της Αθήνας.  Πατέρας τριών παιδιών, Έλληνας πολίτης, άνθρωπος χαμηλών τόνων που χαίρει μεγάλης εκτίμησης κυρίως από την αραβική κοινότητα, αξιολογήθηκε από το νέο διοικητικό συμβούλιο του Ισλαμικού Τεμένους της Αθήνας ως καταλληλότερος για πρώτος ιμάμης. Το κήρυγμα θα γίνεται στην ελληνική γλώσσα (σε κάποιες περιπτώσεις θα χρησιμοποιείται και η αγγλική), ενώ μόνο η προσευχή θα γίνεται στα αραβικά, όπως εξάλλου συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ένα έργο μετ΄ εμποδίων ολοκληρώθηκε

Η περάτωση του έργου του τεμένους στην Αθήνα (είχε ψηφιστεί στη Βουλή κατόπιν σχετικής εισηγήσεως της Μαριέττας Γιαννάκου το 2006) και μόνο εύκολη υπόθεση δεν ήταν. Οι εργασίες, έπειτα από παλινωδίες, ξεκίνησαν τελικά το 2016, δέκα χρόνια μετά την κατάθεση του Νόμου Γιαννάκου και ολοκληρώθηκαν μέσα στο 2019.

Οι συζητήσεις για την κατασκευή ισλαμικού τεμένους στην Αθήνα είχαν ξεκινήσει εδώ και αρκετές δεκαετίες. Μέχρι τώρα η Αθήνα ήταν η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα χωρίς ισλαμικό τέμενος. Η απουσία αυτή σήμαινε την λειτουργία  δεκάδων παράνομων τζαμιών. Όταν ξεκινήσει να λειτουργεί το ισλαμικό τέμενος στον Βοτανικό, θα συνεχίσουν να λειτουργούν και όσα μικρά τζαμιά έχουν νόμιμη άδεια στις γειτονιές της Αθήνας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της κοινότητας Σιιτών Μουσουλμάνων, στην Αθήνα ζουν περίπου 200.000 μουσουλμάνοι.  Οι πολέμιοι της ανέγερσής του (ακροδεξιές, ρατσιστικές και παραθρησκευτικές οργανώσεις) προσπάθησαν με κάθε τρόπο να καθυστερήσουν τις διαδικασίες, πότε μέσω της δικαστικής οδού, με προσφυγές, και πότε με πιο ακραίες μεθόδους, όπως καταλήψεις, πορείες και βανδαλισμούς.

Η ιστορία και η θέση της ανέγερσης του τεμένους χωρίς μιναρέ

Το τέμενος αναγέρθηκε στη θέση του παλαιού Κεντρικού Σταθμού Αυτοκινήτων του Πολεμικού Ναυτικού στην περιοχή του Βοτανικού, επί της Ιεράς Οδού 144, σε οικόπεδο έκτασης 17 στρεμμάτων και δεν διαθέτει μιναρέ, ενώ σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση, το κόστος του ανήλθε στις 887.000 ευρώ. Περιβάλλεται από μεγάλο προαύλιο ενώ ιδιαίτερη φροντίδα έχει δοθεί στον περιβάλλοντα χώρο.

Το τέμενος διαθέτει έναν μεγάλο χώρο λατρείας για τους άνδρες και έναν ακόμη για τις γυναίκες. Το τέμενος έχει χωρητικότητα για 350 άτομα, ενώ μεγαλύτερος αριθμός πιστών θα μπορεί να βρίσκεται για προσευχή και στον εξωτερικό χώρο.  Στο κέντρο της μεγάλης αίθουσας βρίσκεται το αντίστοιχο «ιερό» των μουσουλμάνων, όπου στέκεται ο ιμάμης, γνωστό ως «μιχράμπ», το οποίο βλέπει προς στη Μέκκα. Στο ίδιο κτίριο υπάρχουν μπάνια προκειμένου να πλένουν οι πιστοί τα πόδια τους.

Το υπουργείο Παιδείας, το υπουργείο Υποδομών, ο Δήμος Αθηναίων, και το Ναυτικό είναι οι αρμόδιοι φορείς του έργου.

thetoc.gr