ΠΑΤΡΑ: «Ναυαγεί» η χρήση του Λιμανιού για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων των ΕΛΠΕ – Ζητά αποκλειστικά 5 πέντε νηοδόχους και περίφραξη 15 στρεμμάτων!

Επιβεβαιώθηκαν οι ανησυχίες, για τις καθυστερήσεις στην πορεία υλοποίησης της πρώτης ερευνητικής γεώτρησης υδρογονανθράκων των ΕΛΠΕ στον Πατραϊκό κόλπο.
Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων, έκανε δεκτό το αίτημα που είχε υποβληθεί από τις αρχές Δεκεμβρίου, για 18μηνη παράταση στην ολοκλήρωση των εργασιών της δεύτερης φάσης, του βασικού σταδίου ερευνών.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η πρώτη ερευνητική γεώτρηση, στην παραχώρηση του Πατραϊκού κόλπου, που είχε εξαγγελθεί ότι θα γινόταν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020, πλέον έχει περιθώριο να πραγματοποιηθεί μέχρι τις 2 Οκτωβρίου του 2021.
Πίσω από το αίτημα της κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχουν τα Ελληνικά Πετρέλαια αλλά και η εταιρεία Edison που έχει περάσει στον έλεγχο της Energean Oil & Gas, βρίσκονται προβλήματα, σε σχέση με τις δυνατότητες των λιμενικών υποδομών της περιοχής, για να υποδεχθούν το γεωτρύπανο, που θα διενεργήσει τη γεώτρηση, αλλά και τον υπόλοιπο εξοπλισμό που απαιτείται για μια τόσο απαιτητική και εξειδικευμένη εργασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες , η κοινοπραξία βρίσκεται ακόμα σε διαπραγματεύσεις με τα λιμάνια της Πάτρας και του Αστακού, προκειμένου να φτάσουν σε μια συμφωνία, για τις αναγκαίες προδιαγραφές, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, αλλά και το κόστος ενοικίασης χώρου, που θα υποδεχθεί το θαλάσσιο γεωτρύπανο και τα συνοδευτικά σκάφη.
Υπενθυμίζεται ότι η περιοχή του Πατραϊκού παραχωρήθηκε στα ΕΛΠΕ στο διαγωνισμό ανοιχτής πρόσκλησης, ο οποίος ξεκίνησε το 2012 και ολοκληρώθηκε το 2014.
Η έκταση της περιοχής είναι 1900 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ενώ η προκαταρκτική εκτίμηση για το μέγεθος των δυνητικών αποθεμάτων είναι της τάξης των 100 – 140 εκ. απολήψιμων βαρελιών σε βάθος 2.800 μέτρων.
Ένα κοίτασμα αυτού του μεγέθους θα μπορούσε να εισφέρει έσοδα της τάξης των 200 εκατ. ευρώ ετησίως αλλά και να προσφέρει σημαντική απασχόληση.

Στον Πατραϊκό, δεν έχει ακόμη διασφαλισθεί σύμβαση παραχώρησης συγκεκριμένης έκτασης από κάποιο λιμάνι της περιοχής, προκειμένου να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της γεώτρησης.
Τα ΕΛΠΕ διερεύνησαν τέσσερα λιμάνια -και συγκεκριμένα της Πάτρας, της Κυλλήνης, του Αιγίου και του Αστακού- δεν έχουν όμως καταφέρει μέχρι σήμερα να υπογράψουν σύμβαση παραχώρησης.
Ως προς το λιμάνι της Πάτρας, ο πρόεδρος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης  εξηγεί  ότι το θέμα έχει πολλές προεκτάσεις. Η κοινοπραξία ΕΛΠΕ – Edison, ζητά τη δέσμευση μιας από τις πέντε νηοδόχους, αποκλειστικά για τις ανάγκες της γεώτρησης, καθώς και την περίφραξη 15 στρεμμάτων, για την εναπόθεση υλικών.
Μια τέτοια δέσμευση, όπως είναι φυσικό, προκαλεί ζητήματα σε σχέση με την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών γραμμών προς την Ιταλία και γι’ αυτό ο οργανισμός προσπαθεί να βρει την καλύτερη δυνατή λύση, για να αποφευχθούν προβλήματα.
Επίσης, θα πρέπει το λιμάνι που θα υποδεχθεί τον βαρύ εξοπλισμό της γεώτρησης να έχει εντάξει αντίστοιχη δραστηριότητα στον χωροταξικό του σχεδιασμό, και στο πλαίσιο αυτό, προ ημερών, εγκρίθηκε η τροποποίηση του μάστερ πλαν του νότιου λιμένα.
Ενα ακόμα ζήτημα που προκαλεί καθυστερήσεις, αφορά το κόστος ενοικίασης χώρου, καθώς η προτεινόμενη τιμή, δεν καλύπτει ούτε στο ελάχιστο τα τιμολόγια του ΟΛΠΑ.
Τα ΕΛΠΕ εκτιμούν από την πλευρά τους, ότι δεν υπάρχει η αναγκαία στήριξη από την ΕΔΕΥ και το ΥΠΕΝ, ενώ η πλευρά της ΕΔΕΥ καταλογίζει στα ΕΛΠΕ αργοπορία, σημειώνοντας ότι θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή λιμανιού τουλάχιστον ένα χρόνο πριν από την έναρξη της γεώτρησης, σύμφωνα με την πρακτική που ακολουθούν διεθνώς εταιρείες του κλάδου.