Η Ελλάδα συγχρονίζεται με τις αναπτυγμένες χώρες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την έρευνα

«Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας είναι κρίσιμο γιατί δια αυτού η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιχειρεί να αντιμετωπίσει σε βάθος χρόνου ένα πρόβλημα που ταλανίζει εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες της μεταπολίτευσης – ένα πρόβλημα που συνοψίζεται σε μια απλή φράση: “Τι θα κάνουν τα παιδιά μας όταν θα τελειώσουν το πανεπιστήμιο από πλευράς εργασίας;”» επισήμανε κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια ο κ. Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας.
Ο κ. Φωτήλας διευκρίνισε ότι «Όλες οι χώρες του αναπτυγμένου κόσμου στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης που ζούμε βρήκαν συγκεκριμένους τρόπους να αντιμετωπίσουν το ζήτημα που έθεσα, έκαναν δηλαδή εκείνες τις αλλαγές στα πανεπιστήμια τους που να σχετίζονται με την αγορά εργασίας επενδύοντας ταυτόχρονα στην έρευνα στους τομείς που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα». Δυστυχώς, όμως, αυτό δε συνέβη και στη χώρα μας. Και αυτό προσπαθεί να διορθώσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο που βάζει την ανώτατη εκπαίδευση στην τροχιά της σύγχρονης εποχής. Για το λόγο αυτό η αντιπολίτευση πρέπει να σταματήσει την προσχηματική συζήτηση για τα κολέγια και να δείξει πραγματική συναίνεση με ουσιαστικές προτάσεις ώστε να αναβαθμιστεί η τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα στη χώρα μας.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που εισηγείται σήμερα η κυβέρνηση δια της Υπουργού Παιδείας είναι κρίσιμο όχι γιατί λύνει όλα τα προβλήματα που αφορούν στην εκπαίδευση της χώρας μας – δε θα μπορούσε άλλωστε να το κάνει αυτό από μόνο του. Είναι, όμως, κρίσιμο γιατί δια αυτού η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, του Κυριάκου Μητσοτάκη επιχειρεί να αντιμετωπίσει σε βάθος χρόνου ένα πρόβλημα που ταλανίζει εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες στη χώρα μας και συνολικά την ελληνική κοινωνία τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες της μεταπολίτευσης, ένα πρόβλημα που συνοψίζεται σε μία απλή φράση: «Τι θα κάνουν τα παιδιά μας όταν θα τελειώσουν το πανεπιστήμιο από πλευράς εργασίας;»
Αυτό είναι το ερώτημα στο οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε σήμερα και καλούμαστε να απαντήσουμε όχι μόνο ως βουλευτές αλλά και ως γονείς που αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών μας, που βλέπουν τον εφιάλτη της ανεργίας να χτυπά την πόρτα τους, ενώ ταυτόχρονα μία άλλη πόρτα να ανοίγει αυτή του εξωτερικού, επιτείνοντας ένα φαινόμενο που πήρε στα χρόνια της κρίσης στη χώρα μας τεράστιες διαστάσεις.
Σας καλώ να σκεφτείτε όχι μόνο το στενό κομματικό σας συμφέρον, αλλά να δείτε τι συμβαίνει γύρω μας. Όλες οι χώρες του αναπτυγμένου κόσμου στην εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης που ζούμε βρήκαν συγκεκριμένους τρόπους να αντιμετωπίσουν το ζήτημα που έθεσα, έκαναν δηλαδή εκείνες τις αλλαγές στα πανεπιστήμια τους που να σχετίζονται με την αγορά εργασίας επενδύοντας ταυτόχρονα στην έρευνα στους τομείς που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Κατάφεραν έτσι να μειώσουν εντυπωσιακά τη διαρθρωτική κατά κύριο λόγο ανεργία που είχαν.
Στη χώρα μας προφανώς αυτό δεν έγινε.
Προσοχή! Δεν λέω ότι δεν έχουμε καλούς καθηγητές ή καλούς φοιτητές. Το αντίθετο, μάλιστα. Λέω κάτι διαφορετικό, ότι ο στρατηγικός προσανατολισμός των πανεπιστημιακών σπουδών της χώρας μας, είτε στα ΑΕΙ είτε στα ΤΕΙ, έγινε στρεβλά, με πελατειακές αντιαναπτυξιακές λογικές.
Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ λίγα κατάλαβε. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε; Κολλημένη στις εμμονές της, ενάντια σε κάθε μορφή αξιολόγησης και αριστείας και ενάντια στο άνοιγμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αναθεώρηση του άρθρου 16.
Δίνω μόνο ένα παράδειγμα των αρνητικών συνεπειών αυτής της λογικής. Το ανέφερε ο Υπουργός, ο κύριος Διγαλάκης, στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής.
Όλοι γνωρίζουμε για την τέταρτη βιομηχανική επανάσταση που αλλάζει τον τρόπο εργασίας και επιπλέον τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Η τεχνητή νοημοσύνη και η επιστήμη των δεδομένων είναι οι βασικοί άξονές της.
Ξέρετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πόσα από τα εκατό εξήντα προγράμματα σπουδών που ιδρύθηκαν το τελευταίο έτος της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ασχολούνται με το θέμα της επιστήμης δεδομένων; Μηδέν! Κανένα! Απίστευτο και όμως αληθινό, τη στιγμή, μάλιστα, που σε όλο τον κόσμο ιδρύονται συνεχώς προγράμματα σπουδών σε επιστήμη δεδομένων.
Δεν μπορούσαμε, λοιπόν, να συνεχίσουμε μ’ αυτόν τον στρατηγικό σχεδιασμό, συνάδελφοί της μείζονος αντιπολίτευσης.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιχειρούμε να βάλουμε την ανώτατη εκπαίδευση στην τροχιά της σύγχρονης εποχής. Αναβαθμίζουμε γι’ αυτόν τον σκοπό την ΑΔΙΠ σε Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δημιουργούμε αντικειμενικά κριτήρια ελέγχου της ποιότητας των υπό ίδρυση τμημάτων, σχολών ή πανεπιστημίων.
Αυτή η Εθνική Αρχή για πρώτη φορά θα εισηγείται εθνική στρατηγική για την εκπαίδευση, που να σχετίζεται με γενικότερη εθνική στρατηγική ανάπτυξης της χώρας και της οικονομίας μας.
Θα δημιουργεί αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης όλων των τμημάτων, των σχολών και των πανεπιστημίων, από τα οποία, μάλιστα, θα εξαρτάται το 80% της χρηματοδότησής τους. Βάζει, μάλιστα, την καινοτόμο λογική του κινήτρου στο υπόλοιπο 20%, με κριτήρια ανάπτυξης και εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Ποια είναι αυτά τα κριτήρια;
Πρώτον, η απορροφητικότητα στην αγορά εργασίας.
Δεύτερον, η ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού και των υπηρεσιών που αυτό προσφέρει στους φοιτητές.
Τρίτον, η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Τέταρτον, η εξωστρέφεια του ιδρύματος, δηλαδή η συνεργασία του με αντίστοιχα πανεπιστήμια άλλων ευρωπαϊκών χωρών ή σημαντικά πανεπιστήμια χωρών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο Δεύτερο Κεφάλαιο – επίσης σημαντικό – το νομοσχέδιο απλουστεύει τις διαδικασίες των ΕΛΚΕ και βάζει κανόνες διαφάνειας και αποτελεσματικότητας της διεξαγόμενης έρευνας στην Ελλάδα, προσπαθώντας να βοηθήσει τα πανεπιστήμια να ανακτήσουν τον χαμένο χώρο στην αγορά της έρευνας και της τεχνολογίας.
Δεν φτάνει, βέβαια, να τα απεντάξει από το βαρύ δημόσιο λογιστικό, όπως ζητάει επίμονα τόσα χρόνια η πλειοψηφία της πανεπιστημιακής κοινότητας. Γιατί τα κονδύλια αυτά που διαχειρίζονται οι ΕΛΚΕ είναι δημόσια. Και είναι, κατά τη γνώμη μου, ακόμα ένας λόγος που τα πανεπιστήμια πρέπει να αναζητήσουν πρόσθετους πόρους από την αγορά.
Αυτό, άλλωστε, είναι που θα τα καθιστούσε και ανταγωνιστικότερα στη βάση ενός υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ τους, συνεπώς και με αυτά άλλων χωρών, που είναι, επίσης, ένας από τους στόχους του νομοσχεδίου.
Επειδή βλέπω, κυρία Υπουργέ, ότι κάνετε ρυθμίσεις και για τους ΕΛΚΕ του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, θέλω με την ευκαιρία να σας πω ότι καθυστερεί δραματικά η μισθοδοσία του συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού προσωπικού και θα ήθελα να φροντίσετε με κάποιον τρόπο να μην υπάρχουν πολύμηνες καθυστερήσεις όπως υπήρχαν στο παρελθόν.
Σχετικά με τις υπόλοιπες διατάξεις, το Υπουργείο κάνει τομές, όπως με το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής στα σχολεία μας, που είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο στην εποχή της πληροφορίας που ζούμε.
Ολοκληρώνω με το εξής, απευθυνόμενος εκ νέου στη μείζονα αντιπολίτευση.
Ξανασκεφτείτε την ψήφο σας σήμερα. Σταματήστε να δίνετε μάχες οπισθοφυλακών στην παιδεία της χώρας, ειδικά στην ανώτατη.
Η συζήτηση για τα κολέγια – αποδείχτηκε κιόλας – είναι προσχηματική. Γνωρίζετε πολύ καλά πού βαδίζει η ανώτατη εκπαίδευση και η έρευνα στις προηγμένες χώρες της Ευρώπης και του υπολοίπου κόσμου.
Δείξατε ένα πρόσωπο συναίνεσης στο ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Δείξτε πραγματική συναίνεση και κάνετε ουσιαστική συζήτηση με προτάσεις σ’ ένα ζήτημα που πραγματικά αποτελεί το «κλειδί» για τη θωράκιση της οικονομίας της χώρας – την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και έρευνας στη χώρα μας.
Ψηφίζουμε όλοι το παρόν νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ.