ΑΧΑΪΑ: Κόμβος φυσικού αερίου η περιοχή – Από Λακκόπετρα και Πατραϊκό κόλπο σε όλη τη Δυτική Ελλάδα

Ο αγωγός δεν απειλεί κανέναν. Είναι αγωγός ειρήνης και ο καθένας μπορεί να μετάσχει στην κατασκευή του, αρκεί να σέβεται το Διεθνές Δίκαιο και τα Δίκαιο της Θάλασσας». Αυτό ήταν το μήνυμα που εξέπεμψαν χθες το βράδυ από το Ζάππειο, ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης, ο Κύπριος πρόεδρος Ν. Αναστασιάδης και ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπ. Νεντανιάχου, κατά την τελετή υπογραφής της ιστορικής συμφωνίας για τον East Med.
Στις δηλώσεις του ο κ. Μητσοτάκης έδωσε έμφαση στα οφέλη τόσο σε οικονομικό όσο και γεωστρατηγικό επίπεδο, καθώς και στην εμβάθυνση της συνεργασίας των τριών κρατών που αποτελούν εγγυήτριες δυνάμεις για την ασφάλεια στην περιφέρεια της Ανατολικής Μεσογείου. Σημειώνεται ότι, από τη δημιουργία του εν λόγω αγωγού, θα «διακλαδωθούν» με τα δίκτυα του φυσικού αερίου η Πελοπόννησος και η Στερεά Ελλάδα.

Ο EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το κόστος κατασκευής του, θα ανέλθει στα 5,9 δις δολάρια με τρέχουσες αξίες και θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων και θα αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
1) 165 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο
2) 732 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη
3) 421 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο
4) 292 χλμ. υπόγειου αγωγού μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
5) 17 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου και
6) 245 χλμ. υπόγειου αγωγού για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Καθίσταται σαφές λοιπόν ότι η Αχαϊα και η Πάτρα, θα διαδραματίσουν κομβικό «πέρασμα» διοχέτευσης αερίου σε Πελοπόννησο, Δυτική και Στερεά Ελλάδα.

Μιλώντας δε στην τελετή υπογραφής, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, τόνισε ότι με τη συμφωνία διεθνοποιείται ακόμη περισσότερο ο ρόλος της εταιρείας, ενώ πρόσθεσε ότι μέσα στον Ιανουάριο, θα ανακοινωθούν οι ανάδοχοι για τις μελέτες του έργου, προκειμένου σε ορίζοντα δύο ετών να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση.
Υπογράμμισε ότι από τις προκαταρκτικές μελέτες, προκύπτει πως το έργο είναι βιώσιμο ενώ εκτίμησε ότι τα κόστη θα είναι πολύ μικρότερα, καθώς οι τεχνολογίες έχουν προοδεύσει.