ΑΧΑΪΑ: Ώρα ανακοινώσεων για την Πατρών – Πύργου και την υγπογειοποίηση του τρένου – Ετοιμάζει τις τελικές του αποφάσεις η Κυβέρνηση

Σημαντικές ανακοινώσεις αναμένονται, από μέρα σε μέρα , από τον Κώστα Καραμανλή για το έργο Πάτρα-Πύργος και την έλευση του σύγχρονου τρένου στην Πάτρα. Ο υπουργός Υποδομών έχει δεσμευθεί ότι θα παρουσιάσει τον επικαιροποιημένο σχεδιασμό για το τρένο στους φορείς της Πάτρας, κάτι που προγραμματίζεται να γίνει μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2020.
Ήδη ολοκληρώνεται η μελέτη για τον τρόπο που θα διέλθει η νέα σιδηροδρομική γραμμή από τον αστικό ιστό της Πάτρας. Η δέσμευση του υπουργείου ότι θα παρουσιαστεί από τον Κ. Καραμανλή στην τοπική κοινωνία και θα τεθεί σε διαβούλευση με καθορισμένο χρονοδιάγραμμα και ορίζοντα υλοποίησης.
Το σενάριο που φαίνεται ότι συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες, είναι αυτό που περιλαμβάνει περιορισμένες βυθίσεις της γραμμής, ενώ το μεγαλύτερο τμήμα της χάραξης θα είναι επιφανειακό. Η πρόταση αυτή προβλέπει την κατασκευή διπλής γραμμής στον κεντρικό σταθμό της Πάτρας (Άγιος Διονύσιος), θα συνεχίζει με μονή γραμμή (τύπου ελαφρύ τρένο) στον σταθμό του Αγίου Ανδρέα, θα συνδέει το λιμάνι και θα συνεχίζει μέχρι το αεροδρόμιο στον Αραξο.
Ο Κ. Καραμανλής έχει προκρίνει αυτή τη λύση που προβλέπει τη μερική υπογειοποίηση της γραμμής, σε έκταση συνολικά περίπου 2 χιλιομέτρων, καθώς δεν θα αποκόπτει το μέτωπο της πόλης προς την θάλασσα, θα περιλαμβάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης και θα διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.

Σσύμφωνα με το Υπουργείο, είναι ότι η συγκεκριμένη λύση θα επιτρέψει τη σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας με το λιμάνι και κατ’ επέκταση με την βιομηχανική περιοχή, κάτι που αναμένεται να τονώσει τις εμπορευματικές δραστηριότητες. Η εκτίμηση που γίνεται από τους τεχνοκράτες είναι ότι σε συνδυασμό με το Πάτρα-Πύργος θα επιτευχθεί η σύνδεση όλων των πόλων επιχειρηματικότητας με τους σημαντικούς οδικούς άξονες και με τον υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Τα πράγματα είναι περίπλοκα στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος.
Ο Κ. Καραμανλής έχει δηλώσει σε όλους τους τόνους ότι ο σχεδιασμός του προκατόχου του, Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος κατάτμησε το έργο σε οκτώ εργολαβίες, δεν θα προχωρήσει και για αυτό έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις αφενός με την ΕΕ για τα ζητήματα χρηματοδότησης (από τον προηγούμενο Αύγουστο) και αφετέρου με την Ολυμπία Οδό για να αναλάβει την κατασκευή του. Ένα σημαντικό πρόβλημα είναι πως η πλειοψηφία των συμβάσεων έχουν πάρει την έγκριση από τη Βουλή, είναι υπογεγραμμένες και οι εργασίες έχουν ξεκινήσει από τους αναδόχους. Η απάντηση της ΕΕ θα κρίνει σε σημαντικό βαθμό το μέλλον του έργου. Από την πλευρά τους οι εταιρείες που έχουν αναλάβει τα έργα έχουν αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να καταθέσουν προσφυγές, με βασικό επιχείρημα ότι δεν έχει συμβεί ποτέ στο παρελθόν να καταργηθούν εργολαβίες που βρίσκονται σε εξέλιξη χωρίς να δηλώνουν αδυναμία οι ανάδοχοι ή να θεωρούνται υπαίτιοι.

Αν και δεν έχουν αποσαφηνιστεί ακριβώς τα όρια της δικαιοδοσίας του νέου οργάνου σε σχέση με αυτά του Υπουργείου Υποδομών, στα έργα που θα εποπτεύει περιλαμβάνεται και η «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος -Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (Ολυμπία οδός).».