(ΗΧΗΤΙΚΟ)-ΠΑΤΡΑ: Το οριστικό πρόγραμμα έργων του δήμου για το 2020 – Πού θα γίνουν με 59 εκατ. ευρώ πιο πολλά – Ο Χρ. Κορδάς στον ΣΚΑΪ 89,4

Το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Πατρέων για το 2020 εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο προγραμματισμός του Δήμου προβλέπει μια σειρά μεγαλύτερων και μικρότερων έργων για την προσεχή χρονιά στο κέντρο και τις συνοικίες της πόλης.

Το ύψος του τεχνικού προγράμματος του Δήμου Πατρέων για το 2020 είναι αυξημένο κατά 59 εκ. ευρώ και ανέρχεται σε 89,86 εκ. ευρώ έναντι 30,87εκ. ευρώ το 2019.

Η αύξηση του ποσού, οφείλεται στην έγκριση των χρηματοδοτήσεων για έργα που εκκρεμούσαν και υπάρχουν πρόσθετες σε σχέση με πέρυσι εγκρίσεις χρηματοδότησης από προγράμματα ΕΣΠΑ ύψους 40εκ. ευρώ, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ύψους 13,76 εκ.ευρώ, από το πρόγραμμα Φιλόδημος ύψους 1,9 εκ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο και το Leader κλπ.

Επίσης, αυξήθηκε ο προϋπολογισμός από ίδιους πόρους του Δήμου κατά 1 εκ. ευρώ.

 

O Αντιδήμαρχος  Τεχνικών Έργων Χρήστος Κορδάς μίλησε στον ΣΚΑΪ Πάτρας 89,4

 

Στην βελτίωση των υποδομών της Πάτρας, σύμφωνα με το Τεχνικό Πρόγραμμα, θα γίνουν έργα προϋπολογισμού 113 εκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, προβλέπονται παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του ηλεκτροφωτισμού σ’ όλα τα σχολικά, και Δημοτικά κτήρια και τους Δημοτικούς Οργανισμούς. Εντός της προσεχούς διετίας, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ο φωτισμός της Πάτρας θα αναβαθμιστεί με την τοποθέτηση φώτων τύπου LED και με «έξυπνα συστήματα» διαχείρισης του. Το έργο είναι ύψους 4 εκ., με μελέτες που έγιναν από τις δημοτικές υπηρεσίες και θα γίνει με αυτεπιστασία. Πράγμα που επίσης θα μειώσει περίπου 40% την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Επίσης υπάρχουν μελέτες και χρηματοδότηση για νέα μεγάλα έργα ηλεκτροφωτισμού με κυριότερα στον ΒΙΟΠΑ την οδό Κανακάρη, καθώς και σε όλες τις προβλεπόμενες αναπλάσεις στις Ιτιές και το ιστορικό κέντρο.

Το Τεχνικό πρόγραμμα της Διεύθυνσης πέραν των δεκάδων έργων της Αυτεπιστασίας περιλαμβάνει για το 2020 περίπου 80 έργα και μεγάλου ύψους προμήθειες.

Σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, υπάρχουν πλήρεις μελέτες και εγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις για αναπλάσεις, στον Αγ. Αλέξη, στα Άνω Συχαινά, στο Έλος της Αγυιάς, στην Άνω Πόλη, την Κάτω Πόλη, τις ιστορικές κλίμακες, στην Γούβα, ποδηλατόδρομο παραλιακά ,στην οδό Κωνιλεως, στην Κρήνη.

Το πρόγραμμα Αναπλάσεων είναι συνολικού ύψους 30εκ. ευρώ.

Οσον αφορά τα κτίρια έχουμε μελέτες και χρηματοδοτήσεις, με σημαντικότερα το Παλαιό Νοσοκομείο, το νέο 12ο Δημοτικό και το 3ο Γυμνάσιο (που καθυστερούν λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων), τα Παλαιά Σφαγεία που ολοκληρώνονται όπως και το Αρσάκειο και ο παιδικός σταθμός στην οδό Μανιακίου.

Επίσης έχει αναδειχθεί ανάδοχος για το έργο ανάπλασης των αποθηκών του ΑΣΟ που θα αναβαθμίσει τις νέες συνοικίες και τις Ιτιές, το «Εργοστάσιο Τέχνης» στου Λαδόπουλου.

Στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2020 προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του Παμπελοποννησιακού Σταδίου, τεσσάρων γηπέδων ποδοσφαίρου και 20 περίπου γηπέδων μπάσκετ, συντηρήσεις και εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης δεκάδων σχολικών κτιρίων, πολλών δημοτικών κτιρίων όπως στον Αγ. Διονύσιο, της Βιβλιοθήκης, έργα πυροπροστασίας και αντικεραυνικής προστασίας, το μεγάλο έργο κατασκευής οικοτροφείου για άτομα με αυτισμό προϋπολογισμού 3,5 εκ. ευρώ, έργα προστασίας από επικίνδυνα κτίρια.

Επίσης, ο Δήμος Πατρέων συνεργάζεται με το Υπουργείου Πολιτισμού προκειμένου να συντηρηθεί το Μνημείο του Θεάτρου Απόλλων με ευθύνη των υπηρεσιών του αλλά και την Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας.

Επίσης, η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικού Έργου του Δήμου Πατρέων, έχει ολοκληρώσει τα τεύχη του Μεγάλου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το Παραλιακό Μέτωπο που μια εκ των βασικών παραμέτρων αποτελεί η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής.

O διαγωνισμός, σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, έχει σχεδιαστεί κατά τρόπο ώστε αμέσως μετά να γίνει ανάθεση της μελέτης και στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Επίσης, ο Δήμος Πατρέων συνεχίζει τις προσπάθειες με την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια ώστε να υπάρξουν εξελίξεις για την μετατροπή του εμβληματικού πρώην εργοστασίου του Λαδόπουλου σε Διοικητικό Πολιτιστικό και Εκπαιδευτικό Κέντρο.

Ωστόσο, εκκρεμούν τα ζητήματα της παραχώρησης από την κυβέρνηση του Ριγανόκαμπου, ενώ, με κατασκευή στην Αγυιά του Βόρειου Πάρκου, του Πλατανόδασους και των παρεμβάσεων στις Δημοτικές εκτάσεις στη Ζώνη Καβουκάκι — Δασύλλιο- Αρόη διαμορφώνονται εκτεταμένες περιαστικές Ζώνες Πράσινου – Αναψυχής.

Επίσης, οι δημοτικές υπηρεσίες προγραμματίζουν νέες μελέτες για το Γυμνάσιο του Αγίου Βασιλείου, το 10ο Λύκειο, τρεις νέων δημοτικών σχολείων, μελέτες πυροπροστασίας πάρα πολλών σχολείων, ενώ διατίθεται 1,5 εκ. ευρώ για νέες και παλιότερες παιδικές χαρές. Επίσης, προγραμματίζεται το έργο αναβάθμισης στο βρεφοκομείο και σε τέσσερις παιδικούς Σταθμούς. Το μεγάλο κτίριο που νοικιάστηκε για κοινωνικές ανάγκες στην οδό Γούναρη ολοκληρώνονται και θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του χρόνου για δομές φιλοξενίας αστέγων.

Τέλος, από τη δημοτική Αρχή δηλώνουν ότι υπάρχει μέριμνα και κονδύλια για την ανάπλαση του σκουπιδότοπου της Ξερόλακας με καύση του βιοαερίου που ήδη υπογράφτηκε σύμβαση με ανάδοχο και εκκρεμεί η υπόλοιπη μελέτη αποκατάστασης της.

 

Σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, βάρος δίνεται στα έργα βελτίωσης της οδοποιίας. Έχει δοθεί προτεραιότητα στις γειτονιές, πρώτα στις οδούς μεγαλύτερης κυκλοφορίας, μετά στους δευτερεύοντες και εν τέλει σε όλες τις κατηγορίες των δρόμων σταδιακά των συνοικών.

H Διεύθυνση Έργων Υποδομής συμμετέχει με την κατασκευή δύο σημαντικών έργων αναπλάσεων μέσω ΕΣΠΑ στα Ζαρουχλέικα και στα Καντριάνικα που ήδη υπάρχει ανάδοχος. Έχει αναλάβει επίσης το μεγάλο βάρος στα έργα και τις μελέτες που αφορούν την διαχείριση των απορριμμάτων στην Ξερόλακκα, όσον αφορά το ΣΜΑ (Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμάτων), τον τοίχο αντιστήριξης ,στο εργοστάσιο επεξεργασίας και στην επέκταση του ΧΥΤΑ στου Φλόκα.

Τα προϋπολογισθέντα έργα της Διεύθυνσης είναι ύψους 70 εκ. ευρώ ενώ για το έτος 2020 ανέρχονται σε 16 εκ. ευρώ.

Μεταξύ των νέων έργων, που προγραμματίζονται, είναι η διαμόρφωση δρόμου- πεζοδρόμου στο Μείλιχο και στην παλαιά κοίτη του Διακονιάρη, στου Πράτσικα, η οδός προς Βελβίτσι, προς Γλαύκο καιΣούλι, έργα υποδομής σε Πιτίτσα, Αργυρά, Σελλά, Ανω Καστρίτσι, όπως και στη Μεσσάτιδα, τα Δεμένικα και το Ρίο.

Στην Πάτρα και το 2019 συνεχίστηκε, έστω και με χαμηλούς ρυθμούς η απώλεια κοινοχρήστων χώρων παρά το ότι o Δήμος είχε διαθέσει 5,2 εκ. ευρώ, από ίδιους πόρους και ΣΑΤΑ. Να σημειωθεί ότι, για την υλοποίηση του σχεδίου Πόλεως, απαιτείται ποσό της τάξεως των 100 εκ. ευρώ και η κυβέρνηση έχει εγκρίνει για την Πάτρα το ποσό των 900.000 ευρώ.

Το 2020 στις οφειλές του Δήμου για πιο παλιές αποζημιώσεις προστίθενται νέες, όπως αποζημιώσεις για πράξεις αναλογισμού στον Άγιο Βασίλειο, για αγορά πλατειών όπως είναι απέναντι από την Τροχαία, την Πλατεία Καζαντζάκη στην Αγυιά κ.λ.π., πρόσθετα ποσά για εξώδικη αποζημίωση ιδιοκτησιών για απαλλοτριώσεις και αγορές ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών για άλλους κοινόχρηστους χώρους.

Πέρα από την έλλειψη κρατικών χρηματοδοτήσεων, σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή η Διεύθυνση Πολεοδομικού αντιμετωπίζει έλλειψη σε εργαζομένους, ιδιαίτερα νέων μηχανικών και τεχνολογιών.

Όσον αφορά τα κυκλοφοριακά ζητήματα της Πάτρας, κύριο είναι το πρόβλημα των Αστικών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΚΤΕΛ). Κατά τη δημοτική Αρχή χρειάζεται νέα οργάνωση των αστικών συγκοινωνιών από Δημόσιο Φορέα. Στο πλαίσιο αυτό, ανακοινώθηκε η δημοπράτηση, και μάλιστα άμεσα, μελέτης ανασυγκρότησης και αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών σε όλη την Πάτρα (δρομολόγια, στάσεις, αφετηρίες, προορισμοί κλπ).

Παράλληλα προωθείται η σύνταξη σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ώστε να δοθούν νέες γενικές κατευθύνσεις όσον αφορά στην κυκλοφορία σε ολόκληρη την πόλη (πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, ρυθμίσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης, κλπ) στην οποία θα συμμετάσχουν φορείς, σύλλογοι, ειδικοί, δημότες κ.ά.

Τέλος, ολοκληρώνεται η συμπληρωματική μελέτη που αφορά κυρίως τα λεωφορεία ώστε να πραγματοποιηθεί η αντιδρόμηση των οδών Κανακάρη, Κορίνθου και Κωνσταντινουπόλεως.

Έχει επιτευχθεί η ανανέωση σχεδόν όλων των κάδων, και σε παρά πολύ μεγάλο ποσοστό η

ανανέωση και εκσυγχρονισμός οχημάτων και εξοπλισμού με δαπάνες ύψους 5 εκ. ευρώ χωρίς δάνεια, ενώ η συντήρηση διατηρεί τον εξοπλισμό σε υψηλό επίπεδο ετοιμότητας. Φέτος έγινε προμήθεια 1400 κάδων και συντηρήθηκαν 900, τοποθετήθηκαν συνολικά 1300 καινούργιοι και επισκευασμένοι κάδοι, 500 απορριμματοδέκτες (200 καινούργιοι και 300 επισκευασμένοι). Το συνεργείο συντήρησης ασχολείται με την επισκευή των 300 περίπου οχημάτων και μηχανημάτων έργων. Αναμένεται η παραλαβή μεγάλου φορτωτή δαπάνης 250.000 ευρώ, πλυντικών μηχανήματων, τσάπας, καδοπλυντηρίου, 12 οχημάτων και 2 σκουπών δαπάνης 1,8 εκ ευρώ.

Το 2020 θα παραληφθούν, σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, επιπλέον οχήματα, μηχανήματα, κάδοι, κτλ., αξίας 900.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τη δημοτική Αρχή, έχει ολοκληρωθεί η αναμόρφωση του ΧΥΤΑ με διευθέτηση και συλλογή των στραγγισμάτων, έχουν καλυφθεί με χώματα τεράστιες επιφάνειες απορριμμάτων, ενώ καλύπτονται τα απορρίμματα καθημερινά σε πραγματικό χρόνο, οπότε έχει βελτιωθεί η εικόνα του ΧΥΤΑ θεαματικά και έχει περιοριστεί στο ελάχιστο η όχληση των περιοίκων.

Τα έργα, που έχουν προγραμματιστεί και προωθούνται στον ΧΥΤΑ της Ξερόλακκας, είναι η ολοκλήρωση του τοίχου αντιστήριξης, ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), η Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ), το έργο για το βιοαέριο. Η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την Απόφαση Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), που έχουν καθυστερήσει, θα ξεμπλοκάρει τις διαδικασίες για ένταξη των έργων σε προγράμματα κρατικής χρηματοδότησης και ΕΣΠΑ, που τρέχουν. Έχουν προγραμματιστεί κονδύλια προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ.

Ο Δήμος Πατρέων είναι στο τελευταίο στάδιο για τα παρακάτω έργα συνολικού προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ περίπου.

(1). Βιοαέριο. Κατασκευή συστήματος συλλογής και καύσης βιοαερίου (Ανόρυξη γεωτρήσεων, αγωγοί, συλλογή και μεταφορά, τοποθέτηση λειτουργίας πυρσού καύσης). Η μελέτη συντάχθηκε από το προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών . Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους. Έχει αναδειχθεί ανάδοχος και μέχρι το καλοκαίρι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί.

(2). Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) αποτελεί έργο απαραίτητο για την μεταφορά απορριμμάτων στου Φλόκα και την αξιοποίηση του σε κάθε άλλη περίπτωση εάν χρειαστεί. Η δυναμικότητα του είναι περίπου 50 χιλ. τόνοι/έτος. Επίσης περιλαμβάνεται προμήθεια των κινητών σταθμών μεταφόρτωσης για την συμπίεση και μεταφορά των απορριμμάτων, που είναι 4 ρυμουλκά και ισάριθμα ημι-ρυμουλκούμενα με αυτοφερόμενους μηχανισμούς συμπίεσης ελαχίστης χωρητικότητα 54 κυβικών μέτρων.

(3). Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ) Η Μονάδα κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών δυναμικότητας 9.500 τόνων/έτος, θα συμβάλει σημαντικά στην ανακύκλωση. Η μελέτη της ΜΕΒ έχει ολοκληρωθεί και υποβάλλεται για χρηματοδότηση όταν εγκριθεί η ΑΕΠΟ. Επίσης προωθούνται δράσεις προϋπολογισμού 1,5 εκ. ευρώ για διαλογή στη πηγή Βιοαποβλήτων, καθώς και δημιουργία Πράσινου Σημείου και 42 Γωνιών Ανακύκλωσης.

(4) Η χρηματοδότηση της κατασκευής του τοίχου αντιστήριξης καθυστέρησε απελπιστικά. Ολοκληρώνεται η κατασκευή του εντός του τρέχοντος έτους. Ο τοίχος αντιστήριξης κατασκευάζεται για την αποτροπή κατολισθήσεων και για να δοθεί χρόνος εναπόθεσης απορριμμάτων μέχρι αυτά να μεταφέρονται στου ΦΛΟΚΑ.

Εργοστάσιο διαλογής σύμμικτων και μονάδα επεξεργασίας βιοαποβλήτων, και η επέκταση του ΧΥΤΥ Φλόκα.

Η επέκταση της χωρητικότητας του ΧΥΤΥ μπορεί να αυξήσει την διάρκεια εναπόθεσης υπολειμμάτων για πολλά χρόνια. Ανατέθηκε μελέτη επέκτασης του ΧΥΤΥ Φλόκα σε μεγάλο μελετητικό γραφείο, η οποία έχει ολοκληρωθεί.

Η υλοποίηση των παραπάνω έργων για το ΧΥΤΥ του ΦΛΟΚΑ θα γίνει με κρατικούς πόρους.