ΠΑΤΡΩΝ-ΠΥΡΓΟΥ: Μεγάλη ανησυχία για καθυστέρηση του οδικού έργου – Ζητείται συνάντηση με Καραμανλή – Αχαιοί και Ηλείοι σε κοινό μέτωπο

Μπορεί η δήλωση του υπουργού Υποδομών μετά την χθεσινή συνάντηση με τον Πρωθυπουργού Κυριάκο Μητσοτάκη, στο υπουργείο, πως «η Πατρών Πύργου πρέπει να γίνει και θα γίνει» να ξεκαθαρίζει τις προθέσεις της κυβέρνησης αναφορικά με το επίμαχο έργο, ωστόσο φορείς της περιοχής εκφράζουν την επιφυλακτικότητά τους.

Η δήλωση του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, προ ημερών στον ΣΚΑΪ «Είμαστε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση πέραν του 2023, γιατί έτσι όπως είναι το έργο, σας βεβαιώνω ότι δεν θα γίνει μέχρι τότε», γεννά πολλά ερωτηματικά, για τον χρόνο έναρξης και ολοκλήρωσης του πολύπαθου αυτοκινητόδρομου.

Υπενθυμίζεται πως το έργο έχει παγώσει με εντολή της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, κατ΄αρχάς με αναστολή των προκαταβολών για την έναρξη των έργων στα πέντε από τα οκτώ κομμάτια του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.

Η επιτροπή παρακολούθησης ζητά συνάντηση με Καραμανλή

Στο μεταξύ τη σύγκληση σύσκεψης με όλους τους βουλευτές Αχαΐας, Ηλείας και τους εμπλεκόμενους φορείς για τη διαμόρφωση του διεκδικητικού πλαισίου, αλλά και άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών αποφάσισε να ζητήσει η Επιτροπή Παρακολούθησης του Οδικού Άξονα Πατρών – Πύργου, Πύργου – Καλό Νερό, Καλό Νερό – Τσακώνα.

Στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε προ ημερών, υπό τον πρόεδρο Δημήτρη Κωσταριά, αναλύθηκε το θέμα «νέα δεδομένα και εξελίξεις για την πορεία της Ε.Ο. Πατρών-Πύργου». Τα μέλη της επιτροπής ομόφωνα εξέφρασαν τις έντονες ανησυχίες τους μετά τις προγραμματικές δηλώσεις του Υπουργού για την πιθανή ακύρωση του τρόπου εκτέλεσης του έργου Πάτρα-Πύργος και την υιοθέτηση άλλου τρόπου εκτέλεσής του για τους λόγους που ο ίδιος ανέφερε.

Αφού διατυπώθηκαν όλες οι απόψεις, τα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης εξέφρασαν τους φόβους τους για επ’ αόριστον αναβολή εκτέλεσης του έργου και κατέληξαν στα εξής:

Απαιτούμε τη συνέχιση του έργου, όπως ήδη έχει προγραμματιστεί και εκτελείται, χωρίς καμιά άλλη καθυστέρηση. Να συνυπολογιστεί ότι η Ηλεία έχει αποκλειστεί από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους γεγονός που έχει συνέπειες στην οδική ασφάλεια, την ανάπτυξη και τον τουρισμό.
Εκτιμήθηκε ότι ο συγκεκριμένος τρόπος δημοπράτησης έγινε στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, έτυχε της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των ευρωπαϊκών αρχών, ενίσχυσε τον ανταγωνισμό και οποιαδήποτε άλλη σκέψη για επανεκτίμηση και επανασχεδιασμό, επαναπροκήρυξη και νέα διαγωνιστική διαδικασία καθιστά το έργο ανενεργό και το παραπέμπει στις καλένδες (π.χ. υπάρχει κίνδυνος για απένταξη και απώλεια 295 εκατ. ευρώ, αποζημιώσεις των πέντε ήδη υπογεγραμμένων αναδόχων επιχειρήσεων κτλ).
Στα σύγχρονα κράτη και στα κράτη δικαίου, επιβάλλεται η συνέχεια και το Υπ. Υποδομών έχει όλους εκείνους τους μηχανισμούς για την υλοποίηση του υφιστάμενου σχεδιασμού, ώστε να εγγυηθεί την ολοκλήρωσή του μέχρι τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος έως το 2023.

Για όλους τους παραπάνω λόγους αποφασίσαμε να ζητήσουμε από τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολο Κατσιφάρα, σε συνεννόηση με το νεοεκλεγέντα Περιφερειάρχη Νεκτάριο Φαρμάκη, να οργανώσουν εντός της εβδομάδας μια σύσκεψη με όλους τους βουλευτές των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας, όπως επίσης τους εμπλεκόμενους φορείς για τη διαμόρφωση του διεκδικητικού πλαισίου προς τον Υπουργό και να ζητήσουν άμεση και κατά προτεραιότητα συνάντηση, προκειμένου να εξομαλυνθεί η κατάσταση και να συναποφασιστεί μετά του Υπουργού το μέλλον του έργου.

TEE Ηλείας: Ή τώρα ή ποτέ

Εξάλλου, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ηλείας , ύστερα από τις Προγραμματικές Δηλώσεις της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του κ.Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ.Κώστα Καραμανλή ,

σχετικά με τις προοπτικές του έργου της Ν.Ε.Οδού Πάτρα-Πύργος ,εκφράζει την εξής άποψη .Την παρούσα φάση και θεωρώντας ως δεδομένα με την ελάχιστη ενημέρωση που έχουμε ότι:

1ον Οι πέντε (5) εκ των οκτώ (8) εργολαβιών είναι ήδη σε εξέλιξη στο πεδίο και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης

2ο Η χρηματοδότηση των 300 εκατομμυρίων είναι εξασφαλισμένη

3ο Στις δύο (2) εκ των οκτώ (8) εργολαβιών έχει κηρυχτεί έκπτωτος ο εργολάβος και αναμένεται να κληθούν οι επόμενοι στη σειρά ανάδοχοι

4ο Για τη μία (1) εκ των οκτώ (8) εργολαβιών έχει κατατεθεί ένσταση στο ΣΤΕ

πιστεύουμε ότι η μοναδική οδός για την υλοποίηση του έργου είναι το αρμόδιο Υπουργείο να ασκήσει πιέσεις ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες κλήσης των επόμενων αναδόχων , και να επισπευστεί η διαδικασία εξέτασης της ένστασης στο ΣΤΕ για να μη χαθεί άλλος χρόνος. Στην περίπτωση που παρόλα αυτά και αποδεδειγμένα , οι τρεις (3) προβληματικές εργολαβίες δεν μπορούν να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος τότε προτείνουμε να ενοποιηθούν σε μία και να επαναδημοπρατηθούν μαζί με το τμήμα Πύργος-Τσακώνα.

Ο Νομός Ηλείας δεν αντέχει να ξαναδεί το ίδιο έργο οπισθοδρόμησης.

Δεν είναι δυνατόν, σε κάθε εναλλαγή κυβέρνησης να ξαναρχίζουμε από την αρχή και έπειτα να συζητάμε για το τι έγινε λάθος.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ηλείας απαιτεί:

@ ξεκάθαρη ενημέρωση από όλους του εμπλεκόμενους στο έργο, Υπουργείο-Γενική Γραμματεία-Ανάδοχους Κατασκευαστές του έργου, για το ποια είναι τα εφικτά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου και για κάθε μία από τις εργολαβίες

@ Κοινοβουλευτική δράση από όλους τους βουλευτές Ηλείας-Αχαϊας-Ζακύνθου-Κεφαλληνίας , συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης , με ορατά αποτελέσματα

@ Συστράτευση όλων των αιρετών εκπροσώπων και φορέων του Νομού για δυναμική αντίδραση σε ενδεχόμενο απένταξης του έργου με έσχατο μέτρο κινητοποιήσεις κατά την Αφή της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία στις 12 Μαρτίου 2020.

Ή τώρα ή ποτέ.

ΟΕΒΕΣΝΑ: Ανησυχίες

Η ΟΕΒΕΣΝΑ, σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες, εκφράζει ανησυχίες για την πιθανή επαναδημοπράτηση του έργου και κάνει λόγο για μεθοδεύσεις που γίνονται αναφορικά με έργα ανάπτυξης στην περιοχή. Μια τέτοια απόφαση θα έχει ως φυσικό επακόλουθο την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην υλοποίηση του μεγάλου αυτού αναπτυξιακού έργου για την Αχαΐα και την Ηλεία, θέτοντας την ασφάλεια των πολιτών καθημερινά σε κίνδυνο, υπονομεύοντας ταυτόχρονα την όποια τουριστική και αναπτυξιακή προοπτική του Νομού και της ευρύτερης περιοχής, αναφέρει η ΟΕΒΕΣΝΑ.

Ποιο το σχέδιο του Υπουργείου

Ο κ. Καραμανλής σε συνεργασία με υπηρεσιακούς παράγοντες φαίνεται να ζυγίζει τα υπέρ και τα κατά του Πάτρα – Πύργος, κρίνοντας ότι αν το έργο συνεχιστεί, πιθανότατα οι επιπτώσεις για το δημόσιο συμφέρον να είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ό,τι αν ακυρωθεί…

Πάντως οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί, καθώς η αλλαγή σχεδιασμού θα πρέπει πρώτα να αποκτήσει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μια διαδικασία που θα χρειαστεί αρκετό χρόνο…

Έως τώρα στη Βουλή έχουν κυρωθεί οι 5 από τις 8 συμβάσεις του Πάτρα – Πύργος, ενώ εκκρεμούν οι δύο εργολαβίες, στις οποίες προσωρινός ανάδοχος είχε αναδειχθεί ο όμιλος Καλογρίτσα που –ως γνωστό- έχει κηρυχθεί έκπτωτος λόγω αδυναμίας εξεύρεσης εγγυητικών επιστολών. Εκκρεμεί επίσης και μια τρίτη εργολαβία μετά από προσφυγή της εταιρείας Cyfield στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όλα τα δεδομένα συνεχίζει να εξετάζει το υπουργείο Υποδομών για το θέμα της Πατρών – Πύργου, σε ότι αφορά το αν θα πρέπει να προχωρήσει την διαδικασία που έχει ξεκινήσει από την αρχή η απερχόμενη κυβέρνηση ή αν θα ακυρώσει τον διαγωνισμό για την επαναπροκήρυξη του έργου.

Δεν αποκλείεται οι αποφάσεις του Κωνσταντίνου Καραμανλή να ανακοινωθούν επίσημα στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, με το υπουργείο στο μεσοδιάστημα να ψάχνει νέα ευρωπαϊκά κονδύλια για την χρηματοδότηση του έργου, σε περίπτωση που τελικά αποφασίσει την ακύρωσή του.

Τρία είναι τα κυριότερα επιχειρήματα που προβάλλονται για να στηρίξουν την επιλογή της ακύρωσης του διαγωνισμού για το Πάτρα – Πύργος, η οποία ανατρέπει όλα τα δεδομένα:

Ακόμη και αν το έργο ξεκινήσει με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, οι πέντε από τις οκτώ εργολαβίες δεν θα προλάβουν να τελειώσουν μέχρι τα τέλη του 2023, όταν ολοκληρώνεται η περίοδος χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η εργολαβία θα χρειαστεί εθνικούς πόρους για να ολοκληρωθεί.

Το κόστος των αποζημιώσεων για τους εργολάβους από την ακύρωση του έργου δεν θα ξεπεράσει, με βάση τα όσα ορίζει ο νόμος, το 5% του ανεκτέλεστου ποσού της σύμβασης, κάτι που μεταφράζεται σε 6,25 εκατ. ευρώ για τις πέντε εργολαβίες.

Υπολογίζεται ότι για να συμβασιοποιηθούν οι άλλες τρεις εργολαβίες που εκκρεμούν θα απαιτηθεί περίπου ένας χρόνος (με την πρόσκληση στον επόμενο υποψήφιο, τον χρόνο για την αιτιολόγηση της προσφοράς και τις προσφυγές που θα γίνουν).