Αποκάλυψη-σοκ: Μήνες πριν την τραγωδία στην Αιθιοπία πιλότοι παραπονιούνταν για προβλήματα με το Boeing 737 Max

Θα μπορούσε άραγε να αποτραπεί η τραγωδία στην Αιθιοπία;

Αρκετοί πιλότοι είχαν εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την ασφάλεια του Boeing 737 Max 8 αρκετούς μήνες προτού ένα αεροσκάφους του ίδιου μοντέλου των Αιθιοπικών Αερογραμμών συντριβεί την περασμένη Κυριακή λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Αντίς Αμπέμπα και παρασύρει στο θάνατο και τους 157 επιβαίνοντες.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Dallas Morning News πέντε αναφορές παραπόνων μεταξύ άλλων και για το αμφιλεγόμενο λογισμικό MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) είχαν κατατεθεί στο Aviation Safety Reporting System, μια αμερικανική κρατική τράπεζα δεδομένων όπου κυβερνήτες και πιλότοι μπορούν να αναφέρουν ανωνύμως ανησυχητικά περιστατικά στη διάρκεια πτήσεών τους.

Οι αναφορές εστιάζονταν κυρίως σε προβλήματα με το σύστημα αυτόματου πιλότου του Max 8, που αντιμετώπισαν οι κυβερνήτες καθώς τα αεροσκάφη προσπαθούσαν μετά την απογείωση να πάρουν ύψος. Το σύστημα αυτό βρέθηκε στο επίκεντρο των ερευνών μετά τη συντριβή της πτήσης 610 της Lion Air τον περασμένο Οκτώβριο στην Ινδονησία. Σύμφωνα με το μαύρο κουτί, που βρέθηκε στο σημείο της συντριβής, το σύστημα ώθησε το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω λόγω σφάλματος των αισθητήρων λίγο μετά την απογείωσή του από τη Τζακάρτα με προορισμό το Μπαλί παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των πιλότων να αποτρέψουν το δυστύχημα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ethiopian Airlines Τεβόλντε Γκεμπρεμαριάμ είπε στο CNN ότι είναι «ουσιαστικές» τις ομοιότητες μεταξύ των δύο αεροπορικών δυστυχημάτων. Ο πιλότος «είχε προβλήματα με το σύστημα ελέγχου πτήσης του αεροσκάφους και ζήτησε να επιστρέψει πίσω», τόνισε.

Έρευνες στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines στην Αιθιοπία (Φωτογραφία: ΑΡ)

Έρευνες στο σημείο της συντριβής του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines στην Αιθιοπία (Φωτογραφία: ΑΡ)

Σε μια από τις αναφορές παραπόνων ένας πιλότος επιβατικού αεροσκάφους ανέφερε προβλήματα στη φάση της απογείωσης. Όταν ανέλαβε ο αυτόματος πιλότος τον έλεγχο του Boeing 737 Max 8 το ρύγχος του στράφηκε προς το κάτω με αποτέλεσμα να σημάνει ο συναγερμός του αεροπλάνου. Τα χειρότερα απετράπησαν σε εκείνη την περίπτωση όταν τέθηκε εκτός λειτουργίας ο αυτόματος πιλότος.

Ένας άλλος κυβερνήτης Boeing 737 Max 8 παραπονέθηκε ότι ήταν «ασυνείδητο» να επιτρέπεται σε πιλότους να συνεχίζουν να πετούν με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χωρίς επαρκή εκπαίδευση ή ενημέρωση αναφορικά με τις διαφοροποιήσεις μεταξύ του συστήματος του Max 8 και εκείνων των προηγούμενων μοντέλων, όπως ανέφερε το Politico. Ενώ χαρακτήρισε «ελλιπές και σχεδόν εγκληματικά ελλιπές» το εγχειρίδιο λειτουργίας του Max 8.

Oι αναφορές παραπόνων κατατέθηκαν τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, μετά τη συντριβή του Boeing της Lion Air. «Έμαθα για το δυστύχημα κι αναρωτήθηκα αν και άλλα πληρώματα είχαν ανάλογες με μένα εμπειρίες», γράφει ένας εκ των πιλότων στο Aviation Safety Reporting System. «Ο συγκυβερνήτης μου μόλις συμπλήρωσε έναν μήνα υπηρεσίας και δεν μπορούσε να μου πει αν έφταιγε το αεροπλάνο για τα προβλήματα ή αν εγώ έκανα κάποιο λάθος».

Δεδομένου ότι οι αναφορές αυτές κατατέθηκαν ανωνύμως δεν γνωρίζουμε σε ποιες αεροπορικές εταιρείες εργάζονται οι συγκεκριμένοι πιλότοι.

Σύμφωνα με τη Dallas Morning News η αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Federal Aviation Administration) έστειλε τις αναφορές αυτές στη NASA, προκειμένου να τις αξιολογήσει ουδέτερα.