H κυβέρνηση αρνήθηκε στην COSCO να φτιάξει, επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας, κέντρο logistics και 2 τεράστια parking

Μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Άγγελος Καρακώστας, δεν έκρυψε την ανησυχία του για την απόρριψη μέρους του επενδυτικού σχεδίου για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, ενώ πρόσθεσε πως ο μεγαλομέτοχος του οργανισμού, ο κινεζικός όμιλος Cosco Shipping, δεν έχει αποφασίσει ακόμα τι θα πράξει.

Η ΕΣΑΛ, στην οποία συμμετέχουν στελέχη αρκετών υπουργείων (Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Οικονομίας, Υποδομών και Πολιτισμού), ενέκρινε υπό όρους το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων του ΟΛΠ, ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην ίδια συνεδρίαση ωστόσο, η επιτροπή απέρριψε πρόσθετες επενδύσεις που προγραμματίζει ο ΟΛΠ, όπως την κατασκευή κέντρου logistics 80.000 τμ, την κατασκευή 2 πενταόροφων κτιρίων στάθμευσης συνολικής έκτασης 150.000 τμ και την κατασκευή εμπορικού κέντρου.

Άλλες επενδύσεις, οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες από τον ΟΛΠ, όπως η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας στη νότια ζώνη του λιμανιού και η ανέγερση ξενοδοχείου 5 αστέρων θα πρέπει να εξεταστεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), προκειμένου να υπάρξει σχετική γνωμοδότηση. Οι πρόσθετες επενδύσεις ανέρχονται σε 318 εκατομμύρια ευρώ.

Ο κ. Καρακώστας τόνισε πως οι επενδύσεις που προβλέπονται στο master plan του οργανισμού συνδέονται μεταξύ τους και θα οδηγήσουν σε διπλασιασμό των θέσεων εργασίας. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η κατασκευή 4 ξενοδοχείων για να εξυπηρετούν τους επιβάτες της κρουαζιέρας. Τα ξενοδοχεία συνδέονται επίσης με το σταθμό επιβατών και το εμπορικό κέντρο ώστε οι τουρίστες να αφήνουν χρήματα στη χώρα μας.

Ερωτηθείς για την αντίδραση των μετόχων, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ ανέφερε πως «οι μέτοχοί μας διερωτώνται εάν οι πρόσφατες αποφάσεις της ΕΣΑΛ είναι νόμιμες».

Επίθεση στην κυβέρνηση με αφορμή τις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά εξαπέλυσε ο τομεάρχης υποδομών της ΝΔ, Κώστας Καραμανλής. Ο κ. Καραμανλής, ο οποίος συμμετείχε στο ίδιο πάνελ με τον κ. Καρακώστα, τόνισε πως «υπάρχει κίνδυνος να πετάξουμε μία επένδυση 500 εκατομμυρίων ευρώ».

Ο βουλευτής της ΝΔ ανέφερε επίσης πως κακώς η ΕΣΑΛ ζητά γνωμοδότηση από το ΚΑΣ για ορισμένες από τις επενδύσεις, καθώς ο νόμος για τον ΟΛΠ δεν προβλέπει γνωμοδότηση του Συμβουλίου για το master plan.

Την τελευταία δεκαετία, η Cosco Shipping έχει επενδύσει 580 εκατομμύρια ευρώ σε υποδομές, εξοπλισμό και αντάλλαγμα παραχώρησης, το οποίο ανέρχεται σήμερα σε περίπου 25% του συνολικού τζίρου της εταιρείας «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.», θυγατρικής του κινεζικού ομίλου.

Το λιμάνι του Πειραιά έχει σημειώσει ραγδαία άνοδο στην παγκόσμια κατάταξη, δεδομένου πως τώρα βρίσκεται στην 36η θέση από την 93η το 2008. Το 2019 η διακίνηση containers θα ξεπεράσει τα 5 εκατομμύρια και ο Πειραιάς θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου.

Ανησυχία για τις εξελίξεις που αφορούν στο επενδυτικό σχέδιο του ΟΛΠ, εξέφρασε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Σωτήρης Θεοφάνης.

Ο κ. Θεοφάνης μίλησε για καθυστερήσεις στη διαδικασία αδειοδότησης, για την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 180 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες προβλέπονται για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα επόμενα 7 έτη. Πρόσθεσε πως βασική προτεραιότητα των επενδυτών που έχουν αναλάβει τον ΟΛΘ είναι η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.

Μείζονος σημασίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ, είναι και η υλοποίηση έργων για να συνδεθεί το λιμάνι με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Σε διαφορετική περίπτωση η απόδοση των επενδύσεων που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια θα είναι χαμηλότερη.