Kίνδυνος να χαθεί το κυπριακό FIR – Πιέσεις από Ισραήλ

Σοβαρός είναι ο κίνδυνος ακόμα και να αποξενωθεί η διαχείριση τμήματος του FΙR Λευκωσίας, δηλαδή να αναληφθεί η διαχείρισή του είτε μέσω Eurocontrol είτε μέσω Ισραήλ.

Το πρόβλημα έχει δημιουργηθεί επειδή δεν υπάρχει μέχρι στιγμής άλλη κοινά αποδεκτή πρόταση που να επιλύει το έντονο πρόβλημα με καθυστερήσεις που προκαλούνται σε πτήσεις του Ισραήλ, οι οποίες σχεδόν όλες μόλις απογειωθούν από αεροδρόμια της χώρας μπαίνουν στο FIR Λευκωσίας.

Το θέμα συζητείται έντονα το τελευταίο διάστημα μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ, με τη μεσολάβηση του Eurocontrol. Έχουν γίνει επανειλημμένες συναντήσεις μεταξύ των ενδιαφερομένωνΤο θέμα συζητείται έντονα το τελευταίο διάστημα μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ, με τη μεσολάβηση του Eurocontrol. Έχουν γίνει επανειλημμένες συναντήσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων.

Επειδή δεν έχει βρεθεί άλλη λύση, το Ισραήλ που ασφυκτιά με την αύξηση σε αριθμό, χρόνο και διάρκεια των καθυστερήσεων, κυρίως σε απογειώσεις πτήσεών τους, λόγω κορεσμού δυνατοτήτων στη διαχείριση του FIR Λευκωσίας, θεωρεί ότι το πρόβλημα πρέπει να λυθεί οπωσδήποτε πριν το ερχόμενο καλοκαίρι.

Η συνεχής αύξηση των πτήσεων από και προς Ισραήλ, αλλά και ότι στις πτήσεις από Ιορδανία που υπερίπτανται του Ισραήλ μέχρι τώρα θα προστεθούν και πτήσεις από άλλες χώρες λόγω νέων συμφωνιών, οδηγούν το Ισραήλ σε έντονες τεχνοκρατικές αλλά και διπλωματικές κινήσεις και πιέσεις ώστε να δοθεί η «εσχάτη» των λύσεων, που είναι η αποξένωση τμήματος ή λωρίδων του FIR Λευκωσίας, με ανάθεση της διαχείρισής τους σε τρίτους, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα.

Σε αυτές τις κινήσεις συμβάλλει και το ότι εξαντλήθηκε η ελπίδα ότι σύντομα θα μετατραπεί ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας της Κύπρου σε κρατική εταιρεία, με ευελιξία που θα μειώσει αισθητά τις καθυστερήσεις. Αυτό ήταν εκ των ων ουκ άνευ να γίνει πριν το περασμένο καλοκαίρι, ωστόσο εκκρεμεί λόγω διαφωνιών στη Βουλή.

H υπουργός Μεταφορών της Κύπρου Βασιλική Αναστασιάδου ανέφερε στον «Φιλελεύθερο» ότι ο διάλογος δεν έχει ολοκληρωθεί και έχει ρυθμιστεί και νέα συνάντηση με παρουσία του Eurocontrol και σε έδρα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού, ενώ προωθούνται και πρακτικά μέτρα για μείωση του προβλήματος.

Παρόμοια ρύθμιση θα έδινε την ευκαιρία στην Τουρκία να εντείνει τις πιέσεις της για να θέσει υπό τον έλεγχό της το βόρειο τμήμα του FIR Λευκωσίας. Αφού μεταξύ άλλων επικαλείται και τα θέματα αδυναμιών στη διαχείριση του FIR Λευκωσίας.

SOS για την ασφάλεια του FIR Λευκωσίας

Σε πρόσφατη συνάντηση με την υπουργό Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου οι εκπρόσωποι του επαγγελματικού και του συνδικαλιστικού φορέα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, απηύθυναν δραματική έκκληση  για άμεσες ενέργειες, για επίλυση σοβαρών ζητημάτων που αφορούν στην επαρκή κάλυψη ελέγχου της αυξημένης κίνησης στην Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων Λευκωσίας.

Απαιτούνται άμεσες ενέργειες, τόσο σε σχέση με τις διαρθρωτικές αλλαγές, όσο και με επενδύσεις σε υποδομές.

Προτάχθηκαν και τα επίσημα στοιχεία του Eurocontrol, σύμφωνα με τα οποία έχουν σχεδόν μηδενισθεί οι επενδύσεις σε όλους τους τομείς που αφορούν στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.

Ταυτόχρονα, οι Κύπριοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, έχουν ένα από τα πιο χαμηλά κόστη σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους σε άλλες χώρες του οργανισμού, αλλά ταυτόχρονα είναι από τους πιο παραγωγικούς.

Στις δε υποστηρικτικές υπηρεσίες (δηλαδή Cyta, Μετεωρολογία και Αεροναυτικές Πληροφορίες), η Κύπρος έχει το χαμηλότερο κόστος απ’ όλα τα άλλα κράτη μέλη του Eurocontrol.

Δεν υπάρχει επικοινωνία με τον παράνομο πύργο ελέγχου Τύμπου

Στις 20 Ιανουαρίου, σημειώθηκε σύνηθες περιστατικό – το φαινόμενο της εκτροπής πτήσης αεροσκάφους της Tuskish Αirlines και εμφάνισης του πάνω από τη Λευκωσία δήλωσε στην εκπομπή ΑΤΖΕΝΤΑ στον ACTIVE 107,4 & 102,5 ο προϊστάμενος του Κέντρου Ελέγχου πτήσεων Λευκωσίας Χάρης Αντωνιάδης.

«Ο πιλότος μας είχε ενημερώσει ότι ήταν των Τουρκικών Αερογραμμών και λόγω άσχημου καιρού έπρεπε να στρίψει δυτικά σε κάποιο συγκεκριμένο ύψος, το αναγνωρίσαμε κανονικά και του παρείχαμε υπηρεσία ως ένα αεροσκάφος που κινείτο στο υπόλοιπο FIR Λευκωσίας. Δεν παρουσιάστηκε κίνδυνος, ούτε καν να τρομοκρατηθεί οποιοσδήποτε».

«Και στο υπόλοιπο FIR είχαμε εκτροπές πτήσεων και αλλαγή πορείας λόγω επικίνδυνων σύννεφων. Το ότι έχει γίνει στη Λευκωσία γύρω από την Τύμπου και τις ελεύθερες περιοχές, έλαβε μια πολιτική διάσταση ως θέμα. Από θέμα χειρισμού ασφάλειας πτήσης όμως, ήταν κάτι σύνηθες».

Ο Προϊστάμενος του κέντρου ελέγχου πτήσεων ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε  επικοινωνία με τον παράνομο πύργο ελέγχου στην Τύμπου. «Το ζητούμενο είναι η ασφάλεια των αεροσκαφών, ασφάλεια η οποία δεν έχει να κάνει με εθνικότητες, σημαίες και χώρα προέλευσης των πιλότων».

Η Άγκυρα δεν επικοινωνεί επίσημα με τη Λευκωσία, αλλά οι πιλότοι οι οποίοι εισέρχονται στο Κυπριακό FIR από την Άγκυρα, επικοινωνούν με τη Λευκωσία με κάποιο πρωτόκολλο, διαδικασία η οποία υπάρχει από τον καιρό της εισβολής, ανέφερε ο κ. Αντωνιάδης.

Αυτή η πρακτική κατέληξε έχει πολλά κενά στο κομμάτι της ασφάλειας, αλλά το θέμα το διαχειριζόμαστε καθημερινά. Επανέλαβε ότι υπάρχει ρίσκο, αλλά «όσο περισσότερο το ρίσκο, τόση μεγαλύτερη η δική μας προσπάθεια, να διεξάγονται οι πτήσεις με ασφάλεια».

* Πληροφορίες από philenews.com