Επιβράβευσαν… υπόδικο αρχηγό του Λιμενικού: Το ΚΥΣΕΑ παρέτεινε τη θητεία

Στις 4 Μαρτίου ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, Σταμάτης Ράπτης θα περάσει την πόρτα των Δικαστηρίων του Πειραιά για να δικαστεί.

Θα είναι ο πρώτος Αρχηγός στην ιστορία του σώματος που ενώ είναι υπόδικος για παράβαση καθήκοντος σε ένα μήνα θα κρίνει  Αντιναυάρχους και Αξιωματικούς του Σώματος, στους οποίους δεν έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις.

Οπως γράφει δημοσίευμα του Ελέυθερου Τύπου, σύμφωνα με τον εισαγγελέα ο οποίος τον παραπέμπει σε δίκη «παρενέβη με πρόθεση τα υπηρεσιακά του καθήκοντα διακόπτοντας παρανόμως την  καθ’όλα νόμιμη ρυμούλκηση και μεταφορά πλοίου με σκοπό να προασπίσουν παράνομα όφελος στην εταιρεία ΟΛΠ».

Συγκατηγορούμενοι του  είναι αντιπλοίαρχος Παντελής Προκοπίου, Αρχηγός Επιφυλακής των δύο επιχειρησιακών κέντρων του Λιμενικού και  ο νυν και ο πρώην Διευθύνοντες Σύμβουλοι του ΟΛΠ, Chengqiu FU και ο  Γιώργος Ανωμερίτης  για την υπόθεση του πλοίο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» το οποίο με εντολή αρχηγού γύρισε πίσω με τη συνοδεία του ΠΑΘ080 από τα διεθνή ύδατα πριν φτάσει στη Τουρκία.

Από τις 9 Γενάρη ο αντιεισαγγελέας Πρωτοδικών παρέπεμψε σε δίκη τον Αρχηγό, Σταμάτη Ράπτη ασκώντας  ποινική δίωξη με τη κατηγορία της παράβασης καθήκοντος. Όπως ορίζει ο πειθαρχικός έλεγχος των στελεχών, ο εισαγγελέας Πρωτοδικών είναι υποχρεωμένος να ανακοινώνει  αμέσως στον Υπουργό Ναυτιλίας κάθε ποινική δίωξη που ασκείται κατά στελέχους του Λιμενικού.

Τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα οφείλουν εντός 20 ημερών μετά την ενημέρωση τους να αποφαίνονται αιτιολογημένα για την άσκηση ή μη πειθαρχικής δίωξης σε βάρους του στελέχους.

Μόνο ερωτήματα συνεπώς γεννούνται στο πως είναι δυνατόν στις 9 Γενάρη ο νυν Αρχηγός να γίνεται κατηγορούμενος και στις 25 Ιανουαρίου το ΚΥΣΕΑ να τον κρίνει «Άριστο» παρατείνοντας τη θητεία του για 4ο χρόνο, με τον αντιναύαρχο να μπαίνει στη πολύ μικρή λίστα με τους μακροβιότερους Αρχηγούς στην 100χρονη και πλέον ιστορία του Σώματος.

Μάλιστα για να γίνει αυτό υπογράφτηκε Προεδρικό διάταγμα με φωτογραφική διάταξη μόνο για το Λιμενικό Σώμα ώστε να μπορέσει να πάρει 4ο χρόνο θητείας, καθώς ο μέχρι πρότινος νόμος όριζε ότι η θητεία του Αρχηγού του Λιμενικού είναι 2 χρόνια και μπορεί να παραταθεί μόνο ακόμα ένα, πράγμα που ήδη είχε γίνει στη περίπτωση του αντιναυάρχου Σταματίου Ράπτη.

Κύκλοι του Υπουργείου Ναυτιλίας σημειώνουν ότι ο Υπουργός Φώτης Κουβέλης δεν γνώριζε για την εισαγγελική πράξη να παραπεμφθεί ο Αρχηγός σε δίκη

-Συμπεριλήφθηκε ως όφειλε η πράξη του Εισαγγελέα στο φάκελο του κ Ραπτη;

-Το ΚΥΣΕΑ όταν αποφάσισε την παράταση της θητείας είχε λάβει γνώση ότι ο αρχηγός παραπέμπεται σε δίκη για παράβαση καθήκοντος;

Ένα ακόμα κρίσιμο σημείο σχετίζεται με το άρθρο 7 του προεδρικού διατάγματος που αφορά τις καταστάσεις του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος.

Σε αυτό γίνεται λόγος ότι τα στελέχη του Λιμενικού σώματος στα οποία ασκείται σε βάρος τους ποινική δίωξη για ποινικό αδίκημα το οποίο έχει ποινή φυλάκισης μεγαλύτερη των 3 μηνών ή διατάσσεται ΕΔΕ για πειθαρχικό παράπτωμα για το οποίο απειλείται με απόταξη ή αργία με προσωρινή απόλυση ή αυτεπάγγελτη διαθεσιμότητα με απόφαση του Αρχηγού. Και αν αυτά ισχύουν για όλα τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, τι θα έπρεπε να ισχύει για τον ίδιο τον Αρχηγό;

Ο εισαγγελέας υποστήριξε ότι το πλοίο ορθώς πήρε  άδεια απόπλου παρά τη κατάσχεση, επειδή το πλοίο είχε χαρακτηριστεί επικίνδυνο και επιβλαβές και όπως ορίζει ο νόμος 2881 με το άρθρο 9 παράγραφος 2  για αυτά τα πλοία, υπερτερεί το δημόσιο συμφέρον να απομακρυνθεί έναντι της κατάσχεσης.

Στο υπόμνημα που κατέθεσε ο κ Ράπτης αρνείται απολύτως κάθε κατηγορία, υπερασπίζεται την απόφαση του εξαπολύοντας επίθεση στον τότε Λιμενάρχη. Μάλιστα σε ΕΔΕ που πραγματοποίησε το Λιμενικό τον Φεβρουάριο του 2018 κατά του Κεντρικού  Λιμενάρχη Πειραιά κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κακώς έδωσε άδεια απόπλου με αποτέλεσμα την αποστρατεία του λίγο καιρό μετά.

Ο κ. Ράπτης υποστήριξέ ότι « η όλη υπόθεση θα καθίστατο ακόμα δυσχερέστερη για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος εάν τα όργανα του Δημοσίου δεν προέβαιναν σε καμία απολύτως ενέργεια λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ΟΛΠ επικαλείται ότι τυγχάνει μη νόμιμη ενέργεια η χορήγηση άδειας απόπλου» καταλήγοντας ότι οι ενέργειες του ήταν όχι μόνο οι προβλεπόμενες αλλά και επιβεβλημένες ζητώντας η υπόθεση να πάει στο αρχείο.

Η υπόθεση

Σαν απόσπασμα κινηματογραφικής ταινίας είναι το χρονικό της υπόθεσης στην οποία  ο Αρχηγός θα καθίσει στο ειδώλιο του κατηγορουμένου. Όπως αναφέρει ο εισαγγελέας στο κατηγορητήριο, από το Μάρτιο του 2013 το πλοίο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» βρισκόταν παράνομα αγκυροβολημένο στο Πειραιά, χωρίς να φυλάγεται μετατρέποντας στο σε μία επικίνδυνη «βόμβα» όπως και αποδείχτηκε το Δεκέμβρη του 2017.

Λίγες μέρες πριν αλλάξει ο χρόνος, σύμφωνα με το δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου το πλοίο παρασύρεται από θυελλώδεις ανέμους και από το Πειραιά φτάνει και προσαράζει σε παραλία της Σαλαμίνας. Είναι αξιοπερίεργο ότι από το 2013 που το πλοίο είναι αγκυροβολημένο στο ίδιο σημείο, το περιστατικό αυτό σημειώθηκε όταν ξεκίνησε η εταιρεία τις απαραίτητες ενέργειες συντήρησης για το ρυμουλκήσει μέχρι την Τουρκία.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη  οι πραγματογνώμονες βρήκαν ότι οι αλυσίδες δεν είχαν κοπεί  από τριβή όπως θα αναμενόταν λόγω των ανέμων αλλά κόπηκαν ταυτόχρονα σε σημείο που δεν υπάρχει λογική εξήγηση. Το πλοίο είχε από το 2009 κατασχεθεί 2 φορές αρχικά για χρέη περίπου 43.000 ευρώ με την αξία τότε του πλοίου στα 3,500.000. Στον τελευταίο διαγωνισμό τα χρέη είχαν εκτοξευτούν στα 2.140.000 ευρώ με την αξία του να είναι στα 1.038.000 ευρώ.

Στις 31 Γενάρη του 2018 το πλοίο ρυμουλκούμενο αναχωρεί και στις 17. 25 ο ΟΛΠ στέλνει στον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος έγγραφο με το οποίο αναφέρει ότι το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά παράνομα έδωσε άδεια απόπλου. Ο Αρχηγός αναγκάζει προφορικά το ρυμουλκό ενώ είναι στα διεθνή ύδατα να γυρίσει πίσω στέλνοντας και το ΠΑΘ 080 σε διεθνή ύδατα να το συνοδεύσει μέχρι το λιμάνι των Ψαρών.

Η εταιρεία που το ρυμουλκούσε έστειλε εκείνη την ώρα στο θάλαμο επιχειρήσεων « Η καθυστέρηση του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ στον τελικό του προορισμό φέρει απροσδιόριστο κίνδυνο τόσο για το ρυμουλκό όσο και για το πλήρωμα[…] Αδυνατούμε να καταλάβουμε το λόγο που βάζουμε σε κίνδυνο τα παραπάνω”  ενώ την στιγμή πoυ το Λιμενικό διατάζει το πλοίο να γυρίσει πίσω έπνεαν άνεμοι που ξεπερνούσαν τα 9 μποφόρ.

ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ