Ο θεσμός του Περιφερειακού Συμπαραστάτη λειτούργησε θετικά, με γνώμονα τη νομιμότητα, τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα της διοίκησης και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών

Με τη λήξη της θητείας του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και ταυτόχρονα τη λήξη της θητείας του Περιφερειακού Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης θα επιχειρήσω έναν σύντομο και συνοπτικό απολογισμό όχι μόνο του παρελθόντος έτους αλλά και της παρελθούσης τετραετίας. Ο θεσμός του Περιφερειακού Συμπαραστάτη λειτούργησε θετικά, με γνώμονα τη νομιμότητα, τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα της διοίκησης και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών. Ούτως ώστε, ο μεν πολίτης να μη θεωρεί τη διοίκηση ως ένα τεράστιο δίχτυ που τον τυλίγει και τον πνίγει, η δε διοίκηση να αντιμετωπίζει τον πολίτη με ενδιαφέρον και σεβασμό. Είναι ένα σταθερό βήμα για την εδραίωση της δημοκρατίας και την εμπιστοσύνη στους θεσμούς της.
Θέλω στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη της Π.Δ.Ε., το Περιφερειακό Συμβούλιο συνολικά και την Εκτελεστική Γραμματέα για την εμπιστοσύνη τους στο έργο μου αυτή την τετραετία. Καθώς, επίσης, θεωρώ χρέος μου να ευχαριστήσω τους Προϊσταμένους των διαφόρων Υπηρεσιών της Περιφέρειας και το προσωπικό της Π.Δ.Ε., οι οποίοι συνέβαλαν, στο μέτρο του δυνατού πάντα, στην επίλυση των εκάστοτε προβαλλομένων αιτημάτων των πολιτών, με πνεύμα συνεργασίας και όχι αντιδικίας. Ωσαύτως, οφείλω, μια εύφημη μνεία στη γραμματέα του Γραφείου του Συμπαραστάτη και στους ασκούμενους δικηγόρους, που απασχολήθηκαν σταδιακά στο γραφείο του Συμπαραστάτη, με τη φροντίδα της κ. Μαράτου, και οι οποίοι προσέφεραν ουσιαστικό έργο, παράλληλα με τη γραμματέα του γραφείου, η οποία απασχολήθηκε και με άλλα καθήκοντα.
Ενόψει αυτών, ας μου επιτραπεί, να προτρέψω τους εκλεχθησόμενους στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, να ενισχύσουν το θεσμό του Διαμεσολαβητή, όπως ονομάζεται ήδη με το ν. 4555/2018 (Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ»), ως αναγκαίο θεσμό εδραίωσης των δημοκρατικών διαδικασιών σε επίπεδο Περιφέρειας. Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι με τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στα άρθρα 152 έως 174 του εν λόγω νόμου αναθεωρείται και βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο που διέπει το Δημοτικό και Περιφερειακό Διαμεσολαβητή. Ειδικότερα: καθορίζονται επακριβώς τα αυξημένα τυπικά προσόντα που πρέπει να κατέχουν οι υποψήφιοι για τη θέση αυτή, αποσαφηνίζεται ο ρόλος και τα καθήκοντα των Διαμεσολαβητών, προσδιορίζονται οι υποχρεώσεις της δημόσιας διοίκησης προς τους Διαμεσολαβητές, ενισχύεται και επεκτείνεται ο διαμεσολαβητικός ρόλος των Διαμεσολαβητών. Συνολικά το θεσμικό πλαίσιο εκσυγχρονίζεται και προσεγγίζει προς τα κρατούντα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία έχουν αναγάγει σε κανόνα τη διαμεσολάβηση.
Προσωπικά, όμως, δεν θα μπορέσω να συμμετάσχω προς επανεκλογή μου στη θέση του Περιφερειακού Διαμεσολαβητή στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο. Κι΄ αυτό, διότι στον προαναφερόμενο ν. 4555/2018 «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης…» (Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ»), στο άρθρο 156 παρ. 2 ορίζεται ότι: «…δεν επιτρέπεται να επιλεγούν σε θέση Δημοτικού ή Περιφερειακού Διαμεσολαβητή: α)… β) οι διατελέσαντες δικαστικοί λειτουργοί…». Στο σημείο αυτό ας μου επιτραπεί ένα σχόλιο. Η διάταξη αυτή τέθηκε, φρονώ, από συμβούλους της Κυβέρνησης πολιτικά μύωπες και νομικά αδαείς. Κι΄ αυτό, διότι στοχοποιεί τους πρώην δικαστικούς λειτουργούς, είτε ως ανήμπορους να εκτελέσουν τα καθήκοντα του Διαμεσολαβητή, είτε ως ύποπτους διαπλοκής ή συναλλαγής. Στοχοποιούνται, δηλαδή, εκείνοι, οι οποίοι κατά το Σύνταγμα, επί δεκαετίες, ήσαν αφενός οι εγγυητές της προσωπικής ελευθερίας, αφετέρου οι προστάτες των πολιτικών, ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών. Αυτό, κοντολογίς, αποτελεί προσβολή των θεσμών. Περαιτέρω, η διάταξη αυτή είναι αντισυνταγματική, ως παραβιάζουσα την κατ΄ άρθρο 4 παρ. 1 και 2 του ισχύοντος Συντάγματος καθιερωμένη αρχή της ισότητας των Ελλήνων πολιτών, καθόσον στο άρθρο 155 παρ. 2 του προαναφερομένου ν. 4555/2018 (Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ») «Επιτρέπεται η επιλογή δημοσίου υπαλλήλου ως Δημοτικού ή Περιφερειακού Διαμεσολαβητή…». Συνεπώς, είναι προφανής η αντισυνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης, αλλά δεν πρόκειται προσωπικά να επιδιώξω τη δικαστική κήρυξη της αντισυνταγματικότητας αυτής. Ας κριθεί στο μέλλον.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2018
Κατά το εν λόγω έτος εξακολούθησα να παρεμβαίνω, μπορώ να πω με επιτυχία, και σε υποθέσεις που εκφεύγουν από το στενό πλαίσιο των υπηρεσιών της Π.Δ.Ε. αλλά ανάγονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, προκειμένου οι πολίτες να μην ταλαιπωρούνται αδικαιολόγητα και να διευκολύνονται στη λύση των προβλημάτων τους. Τούτο επιτεύχθηκε διακριτικά, ήτοι, αποστέλλοντας το αίτημα του πολίτη στην αρμόδια υπηρεσία με μία επεξεργασμένη μορφή από πλευράς ουσίας και νομιμότητας, μαζί με σχετική εισήγηση στηριγμένη στους συγκεκριμένους, κάθε φορά, νόμους και τη νομολογία των Ελληνικών και Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.
Τέτοιες υποθέσεις (κατά το έτος 2018) αφορούσαν: το φαρμακευτικό Σύλλογο Πάτρας, τον Πανελλήνιο Σύλλογο Φυσικοθεραπευτών, την Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. , την Α.Α.Δ.Ε. , τον Ε.Φ.Κ.Α. και τους Δήμους Πατρέων, Αγρινίου, Αιγιαλείας, Ναυπακτίας, Αμαλιάδας και Αμφιλοχίας.
Περαιτέρω, πέραν της προφορικής επικοινωνίας με αρκετούς πολίτες, στους οποίους παρασχέθηκαν εξηγήσεις, πληροφορίες και οδηγίες, οι υποθέσεις που διακινήθηκαν εγγράφως, κατά το παρελθόν έτος, είχαν περιληπτικά τα παρακάτω αντικείμενα: έγκριση τοποθέτησης φωτεινού σηματοδότη στην οδό Φολόης στην Πάτρα, ελλείψεις στη λειτουργία του τμήματος τεχνολόγων- γεωπόνων στο Τ.Ε.Ι. Αμαλιάδας, πολεοδομικό πρόβλημα στο Σπάρτο Αμφιλοχίας, μείωση αναπηρικής σύνταξης από το Ι.Κ.Α (ήδη Ε.Φ.Κ.Α.), επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντος φόρου εισοδήματος, ταξινόμηση φορτηγού οχήματος, καταγγελία για επιχείρηση παραγωγής ασφαλτομείγματος, καταγγελία για το ΧΥΤΑ Αιγείρας, παράνομη λειτουργία χώρου στάθμευσης βαρέων οχημάτων, αντιρρήσεις για αποδιδόμενη ρευματοκλοπή, αιτιάσεις για μακρόχρονη εκκρεμότητα υπόθεσης στο ΣΥΠΟΘΑ, χαρακτηρισμός επιχείρησης ως ‘’προβληματικής’’, καταγγελία για αποκλεισμό πρόσβασης ιδιοκτήτη στο ακίνητό του στην Αμαλιάδα, καταγγελία για παρατυπίες οργάνων της διοίκησης που οδήγησαν επιχείρηση σε πτώχευση, καταγγελία για παράβαση της πολεοδομικής νομοθεσίας στην Πάτρα, αδυναμία μετακίνησης μαθητών στην περιοχή Θέρμου-Δορβιτσάς Αιτωλ/νίας λόγω καταστροφής του οδικού δικτύου, διάνοιξη εγκεκριμένης οδού στην Τ.Κ. Λυγιά Ναυπακτίας, έκθεση σε κίνδυνο των μαθητών του 26ου Δημοτικού Σχολείου λόγω πλημμελούς καθαριότητας των κάδων απορριμμάτων, αμφισβήτηση του ύψους αποζημίωσης των πλημμυροπαθών στη Βάρδα Ηλείας, παράτυπη άρνηση για χορήγηση άδειας λειτουργίας οδοντιατρείου, αμφισβήτηση του σχεδίου πόλεως στην παραλία «Συλίβαινας» στο Αίγιο, άρνηση του Φαρμακευτικού Συλλόγου Πάτρας για ανάρτηση πινακίδας φαρμακείων με διευρυμένο ωράριο , αίτημα προστασίας των ακτών της περιοχής «Τσουκαλεΐκων» από τη διάβρωση, απαίτηση καταβολής μισθωμάτων από το Δήμο Αιγιάλειας, ένταξη των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων (ΤΑΞΙ) του πρώην Δήμου Ερινεού στην έδρα του Δήμου Αιγιαλείας, παράνομη κατάληψη οικοπέδου από τη Δ.Ε.Υ.Α. Ναυπάκτου, ένταξη στο αποχετευτικό σύστημα του συγκροτήματος Κερασιές στα Καλάβρυτα, αίτημα για ασφαλτόστρωση της οδού Πηνειού στην Πάτρα, αίτημα εγγραφής στον Πανελλήνιο Σύλλογο Φυσικοθεραπευτών, αμφισβήτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος τμήματος αγροτεμαχίου εγγύς του χειμάρρου «Χάραδρος», αδυναμία πρόσβασης των κατοίκων της περιοχής «Αραχωβιτίκων» στον αιγιαλό, κατεδάφιση αυθαιρέτου στην περιοχή Αγρινίου, αναφορά για καθυστερήσεις κατά την διαδικασία ανανέωσης αδειών οδήγησης.
Ορισμένες από τις προαναφερόμενες υποθέσεις, πού παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, νομικό ή πραγματικό, έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Συμπαραστάτη και είναι προσιτές σε όποιον ενδιαφέρεται να λάβει γνώση αυτών.

Ευχαριστώ θερμά
Γεώργιος Φαλτσέτος
Περιφερειακός συμπαραστάτης
(Επίτ. Πρόεδρος Εφετών Δ.Δ.)