Τέσσερις συμβουλές για καλύτερη οδοντική υγεία

Όλοι γνωρίζουμε τις συμβουλές για υγιή δόντια – βουρτσίζετε δύο φορές την ημέρα και μην τρώτε πολύ ζάχαρη. Γιατί λοιπόν κάποιοι από εμάς ακολουθώντας αυτές τις οδηγίες επισκεπτόμαστε συχνά τον οδοντίατρο;

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει κάτι περισσότερο για την πρόληψη της φθοράς των δοντιών απ’ ό, τι υποδεικνύουν αυτές οι οδηγίες.

Βούρτσισμα δύο φορές την ημέρα

Η μηχανική πράξη του βουρτσίσματος αφαιρεί την κολλώδη οδοντική πλάκα – ένα μείγμα βακτηρίων, των οξέων τους και άλλων υποπροϊόντων τους καθώς και των υπολειμμάτων των τροφίμων. Η κολλώδης οδοντική πλάκα διαμορφώνεται στα δόντια αμέσως μετά την κατανάλωση φαγητού και αρχίζει να προκαλεί βλάβες στα δόντια μέχρι να φτάσει σε κάποιο στάδιο ωριμότητας. Ο ακριβής χρόνος που απαιτείται για αυτό δεν είναι γνωστός αλλά είναι τουλάχιστον 12 ώρες.

Τα βακτήρια καταναλώνουν ζάχαρη και, ως παραπροϊόν, παράγουν οξέα που διαβρώνουν το σμάλτο των δοντιών, αφήνοντας μικροσκοπικές οπές που δεν μπορούμε να δούμε. Αν η διαδικασία δεν σταματήσει και δεν επισκευαστεί, οι κοιλότητες αυτές μπορούν να γίνουν ορατές, με άλλα λόγια να εμφανιστεί η τερηδόνα.

Ξοδεύοντας δύο λεπτά για να βουρτσίζετε τα δόντια σας είναι ένας καλός στόχος για την αφαίρεση της πλάκας. Θα πρέπει να τα βουρτσίζετε τη νύχτα πριν κοιμηθείτε και άλλη μία φορά την ημέρα. Οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες μπορούν να είναι πιο αποτελεσματικές ενώ μια μικρή κεφαλή οδοντόβουρτσας βοηθά να φτάσετε τις δύσκολες περιοχές στο στόμα. Οι τρίχες μέτριας σκληρότητας σας βοηθούν να καθαρίζετε αποτελεσματικά χωρίς να προκαλείτε βλάβη στα ούλα και τα δόντια.

Χρησιμοποιήστε οδοντόπαστα φθορίου

Το μεγαλύτερο μέρος του οφέλους από το βούρτσισμα προέρχεται από την οδοντόκρεμα. Το βασικό συστατικό είναι το φθόριο που αποτρέπει τη φθορά των δοντιών. Το φθόριο αντικαθιστά τα χαμένα ανόργανα άλατα στα δόντια και επίσης τα ενισχύει. Για μέγιστο όφελος, χρησιμοποιήστε οδοντόπαστα με 1.350-1.500 ppmF – αυτή είναι η συγκέντρωση φθορίου σε μέρη ανά εκατομμύριο.

Δεν είναι όλες οι οδοντόκρεμες των παιδιών αρκετά ισχυρές ώστε να αποκομίσουν τα μέγιστα οφέλη. Ο οδοντίατρός σας μπορεί να συνταγογραφήσει οδοντόπαστα φθορίου υψηλότερης αντοχής με βάση την εκτίμηση του κινδύνου φθοράς των δοντιών του παιδιού σας.

Φτύστε, μην ξεπλύνετε

Μόλις βουρτσίζετε, μην ξεπλύνετε το στόμα σας με νερό ή στοματικό διάλυμα γιατί έτσι απομακρύνεται το φθόριο. Αυτό μπορεί να είναι μια δύσκολη συνήθεια αλλά μπορεί να μειώσει τη φθορά των δοντιών έως και 25%.

Μέχρι τέσσερις «επιθέσεις» ζάχαρης

Τα ελεύθερα σάκχαρα είναι γενικά εκείνα που προστίθενται στα τρόφιμα από τους παραγωγούς αλλά περιλαμβάνουν επίσης το μέλι, τα σιρόπια και τους χυμούς φρούτων. Καταναλώνονται εύκολα από τα βακτήρια και μεταβολίζονται σε οξέα.

Ωστόσο, μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιορίσετε ποια είναι τα χειρότερα σάκχαρα για τα δόντια. Για παράδειγμα, αν και οι κανονικές ποσότητες φρούτων δεν αποτελούν πρόβλημα, οι χυμοί φρούτων έχουν ζάχαρη που απελευθερώνεται από τα φυτικά κύτταρα και η μεγάλη κατανάλωση μπορεί να προκαλέσει φθορά.

Συνήθως, τα δόντια σας μπορούν να τα πάνε καλά μέχρι σε 4 «επιθέσεις ζάχαρης» – επεισόδια πρόσληψης ζάχαρης – καθημερινά χωρίς ανεπανόρθωτη βλάβη στα δόντια. Άρα γιατί να μην έχετε κατά νου πόσες ζαχαρούχες «επιθέσεις» έχετε την ημέρα; Αυτό περιλαμβάνει μπισκότα, φλιτζάνια τσάι ή καφέ με ζάχαρη και άλλα σνακ με εκλεπτυσμένους υδατάνθρακες όπως είναι τα τσιπς.

Πηγή: The Concersation

advertisement