Γιατί η Τραϊάνα έβγαλε… οφσάιντ τον Κυριάκο Παπαδόπουλο

Μια απόπειρα φλερτ από τον διεθνή ποδοσφαιριστή  Κυριάκο Παπαδόπουλο προς την Τραϊάνα Ανανία μέσω Instagram κατέληξε να κρεμιέται στα μανταλάκια, μονοπωλώντας την ανάλαφρη δημοσιότητα τα τελευταία 24ωρα. Αυτό ήταν το έναυσμα για το ξέσπασμα αγανάκτησης και συσσωρευμένης οργής περί της σεξουαλικής παρενόχλησης που υφίσταται, διαχρονικά όπως αποκάλυψε με μακροσκελή ανάρτηση στο facebook, η κα Ανανία. Σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, η ηθοποιός/τραγουδίστρια/performer κ.λπ. φάνηκε σαν να ενεργοποίησε όλα της τα κανόνια για να εξουδετερώσει ένα κουνούπι. Με αφορμή ένα «Καλημέρα, τι κάνεις εσύ;» που δέχτηκε ως προσωπικό μήνυμα (σε εντελώς ακαλαίσθητα greeklish, ομολογουμένως) η Τραϊάνα Ανανία έβγαλε τον σέντερ μπακ του Αμβούργου κατευθείαν οφσάιντ. Για να μην πούμε ότι εκείνος έκανε μια μισοαθώα-μισοπονηρή επίθεση από τα πλάγια κι εκείνη τον κλάδεψε με θανατηφόρο τάκλιν.

Κανονικά ο διαιτητής, είτε με τη βοήθεια του VAR είτε χωρίς, θα έπρεπε να μοιράσει από μία κίτρινη κάρτα στον καθέναν και η ζωή τους -όπως και ημών των υπολοίπων Ελλήνων- να συνεχιστεί εν ειρήνη. Όμως, εφόσον την κόκκινη την εισέπραξε ο Κυριάκος Παπαδόπουλος, τόσο από την Τραϊάνα Ανανία όσο και από εκείνους κι εκείνες που έσπευσαν να την υποστηρίξουν στα social media, το ματς εξελίσσεται σε ντέρμπι. Η κα Ανανία χρησιμοποίησε πολύ βαριές εκφράσεις, μαστιγώνοντας στο πρόσωπο του Κυριάκου Παπαδόπουλου λίγο-πολύ το ανδρικό φύλο συλλήβδην. Πέρα από τις προσβολές για την επαγγελματική του ιδιότητα, στον Παπαδόπουλο δεν καταλογίζεται μόνο ένα συμπεριφορικό φάουλ, αλλά κάθε ανδρικό αμάρτημα -εξαιρουμένου, ίσως, του προπατορικού.

Ο Κυριάκος Παπαδόπουλος αιφνιδιάστηκε α) από τη δημοσιοποίηση των μηνυμάτων που αντάλλαξε με την Τραϊάνα Ανανία, κυρίως όμως β) από τη σφοδρότητα της αντίδρασής της. Με ύφος Γιάννη Αγιάννη που σέρνεται σιδηροδέσμιος στα κάτεργα επειδή έκλεψε ένα καρβέλι ψωμί, ο 26χρονος ποδοσφαιριστής δήλωσε «έχω πέσει από τα σύννεφα. Έστειλα απλά μια ‘καλημέρα, τι κάνεις;’ και αυτή άρχισε να μου τη λέει και δημοσιοποίησε τη συνομιλία χωρίς εγώ να έχω καμία κακή διάθεση και πρόθεση εναντίον της. Δεν ήξερα καν ποια είναι και απορώ γιατί έχει πάρει τόσο μεγάλη έκταση μια καλημέρα».

Ας αφήσουμε για λίγο ανεξέταστη την ειλικρίνεια του Κυριάκου Παπαδόπουλου. Και ας θυμηθούμε τι ακριβώς διαμείφθηκε ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές του επεισοδίου:

Παπαδόπουλος: Kalhmeraaaaa:) Ti kaneis esu?
Ανανία: Καλημέρα. Δεν σας γνωρίζω. Ο ενικός;
Παπ: Ok. Ahahaa. Sorry pou sas enoxlhsa. 🙁
Αναν: Στον άνθρωπο με κακή αγωγή, το θάρρος γίνεται θράσος, η σοφία σχολαστικότητα, η ευφυΐα κοροϊδία, η απλότητα βαναυσότητα και η καλοσύνη γίνεται κολακεία.

Μικρό εγκυκλοπαιδικό ιντερλούδιο: Η ατάκα περί αγωγής που παραθέτει η κα Ανανία, μολονότι παραλείπεται η αναφορά στην πατρότητά της, ανήκει στον Βρετανό φιλόσοφο του 17ου αιώνα, John Locke. Βρίσκεται εύκολα, με μια αναζήτηση σε ιστοσελίδες που ειδικεύονται στην αποθησαύριση αποφθεγμάτων για κάθε χρήση, όπως πχ το apofthegmata.com. Επίσης, ως προς το θέμα του ενικού-πληθυντικού, είναι αυτονόητο ότι υπάρχει αγενής ή υποκριτικός πληθυντικός και ευγενέστατος ενικός. Μεταξύ νέων ανθρώπων, έστω και εάν δεν γνωρίζονται προηγουμένως, συνήθως ο πληθυντικός ακούγεται ύποπτος).

Και τώρα επιστρέφουμε στην κανονική ροή της παράστασης, με το διάπυρο, έμπλεο δίκαιης οργής αλα #MeToo σόλο της Τραϊάνας Ανανία, όπως το ανάρτησε η ίδια στο προφίλ της, στο facebook (με ελάχιστες ορθογραφικές διορθώσεις):

«Απ’ την αρχή! Έλαβα ένα μήνυμα στα direct του Instagram. Ένας άνδρας μετά από ένα like και ένα follow, μου έστειλε μήνυμα… Μου έστειλε ‘Καλημέρα! Τι κάνεις εσύ;’… Λες και έχει καιρό να ακούσει νέα μου… Λες και είμαστε φίλοι ή συνεργάτες ή γνωστοί ή πρώην…. Ή όλα μαζί τα προηγούμενα… Ατύχησε όμως γιατί τίποτα από όλα αυτά δεν είναι -συν ότι αυτή τη φορά δεν διάβασε το μήνυμα κάποια που ίσως και να έσκιζε το βρακί της για κάποιον που κλωτσάει μια μπάλα, διακρίνεται και αμείβεται υψηλά.

Όπως και να ‘χει, το θέμα δεν είναι προσωπικό καθώς δεν γνωρίζω λεπτομέρειες για την καριέρα του ανθρώπου αυτού και το σημερινό αποτελεί το γνωστό κερασάκι. Με τον τρόπο που του απάντησα μπορεί να έχασα την ευκαιρία μου να με καλέσει VIP στα μπουζούκια την επόμενη Κυριακή ή κάποια άλλη Κυριακή και να γνωριστούμε (εικάζω την έκβαση της γνωριμίας βάσει της εμπειρίας μου σε παρόμοια περιστατικά)… Απεναντίας, μού είπε ‘είσαι άρρωστη που ανέβασες τη συνομιλία μας, θα κινηθώ δικαστικώς’… Θα μπορούσε να μου ζητήσει ταπεινά να το κατεβάσω… Όμως όχι, ήθελε να με κάνει να φοβηθώ, να νιώσω ΓΥΝΑΙΚΟΥΛΑ ΜΩΡΕΕΕΕ… Κοινοποίησα τη συνομιλία όπως πολύ συχνά κάνω σε περιπτώσεις που με εξοργίζουν. Δεν ήθελα να κάνω κάποια διάκριση επειδή είναι επώνυμος. Έχω ξεχειλίσει από όλα αυτά τα καθημερινά. Ίσα-ίσα, ένας λόγος παραπάνω, περίμενα αυτός ο διάσημος να υποπτεύεται τι περνάω κάθε μέρα… Έχω σιχαθεί όλη αυτή την ευκολία και το θράσος μερικών και ό,τι πω παρακάτω αφορά στους άνδρες που, έστω και μία φορά έχουν εκμεταλλευτεί την εκ φύσεως υπεροχή του ανδρικού τους φύλου ως προς τη δυνατότητά του να επιβάλλεται ΣΩΜΑΤΙΚΑ στο γυναικείο. Είμαι μια γυναίκα. Είμαι μια γυναίκα 29 χρόνων που από πάντα δεχόμουν σεξιστικά σχόλια, σεξιστικές απειλές, ματιές με λαγνεία να με ξεβρακώνουν, βρισιές πολλές, μια συνεχόμενη απειλή στην ατμόσφαιρα από ανδρικά μόρια γύρω μου. Γυναίκα που πνίγεται καθημερινά από επιθετικές φωτογραφίες με ανδρικά μόρια σε στύση με επικεφαλίδες ‘κοίτα τι μου έκανες’, ‘θα σε σκίσω μωρή καριόλα’, ‘αν δε σε δω να πεθαίνεις από το γ@, να μη με λένε Βασίλη’, ‘θέλω να σε γαμήσω μωρή πουτάνα’ και διάφορα ξερατά με καλησπέρες, καλημέρες και σχόλια από ανώμαλους, προβληματικούς. Στο δρόμο να περπατάω και να ακούω λέξεις και φράσεις κάθε μέρα. Ο Θεός, ‘άνδρες’, σάς έδωσε παραπάνω μύες για να κυνηγάτε τροφή, να δημιουργείτε ηπείρους, να αντέχετε τις κακουχίες, να νικάτε κινδύνους υπεράνθρωπους, να προστατεύετε γυναίκα και παιδί… Ήμουν 14 όταν παρενοχλήθηκα σεξουαλικά από τον υπάλληλο του δήμου που δούλευε στο μπαλέτο που πήγαινα. Πριν 7 χρόνια ένας μασέρ μού έβαλε χέρι και όταν τον σταμάτησα μου είπε ‘έλα, αφού σε όλες αρέσει’ και μετά έκλαιγε για να μην το μάθει η γυναίκα του… ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΕΣΥ ΠΟΥ ΘΑ ΜΟΥ ΜΙΛΗΣΕΙΣ ΜΕ ΟΙΚΕΙΟΤΗΤΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΜΕ ΞΕΡΕΙΣ; ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΦΑΝΤΑΣΙΩΝΕΣΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ; ΤΟ ‘ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ; ΕΧΕΙ ΠΡΟΘΕΣΗ που είναι ΕΥΔΙΑΚΡΙΤΗ και δεν την θέλω, έχω σιχαθεί. Κάθε φορά που σχολιάζετε και ξερνάτε τις ορέξεις σας πάνω μας, τραυματιζόμαστε, δεν κολακεύομαστε. ΔΕΝ ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ ΚΟΝΤΑ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΕΤΙΛΑ. Μην ξεδιπλώνετε άλλο την τραγική πλευρά σας αγόρια και άνδρες. Ψαχτείτε στους ψυχολόγους και δουλέψτε με την πάρτη σας. Αν η μάνα σας σάς κακομεταχειρίστηκε και έχετε βγει σα σκατά, θεραπευτείτε please. Μην διαιωνίζετε το πρόβλημα. Όχι άλλη σκατίλα please.

ΚΑΛΩΣ Ή ΚΑΚΩΣ ΕΧΩ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΜΕΣΑ από την ιδιότητα μου ως καλλιτέχνη. ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΚΦΡΑΖΟΜΑΙ. ΟΛΟ ΒΟΥΒΑΜΑΡΑ ΓΥΡΩ ΜΟΥ ΚΑΙ ΜΑΣΤΟΥΡΑ ΚΑΙ ΥΠΝΟΣ. Το γεγονός ήταν η αφορμή να μιλήσω. Όλοι το ξέρουν ότι μιλάω ανοιχτά για όλα. Είναι επειδή παρατηρώ και συμπονώ τον άνθρωπο. Θέλω και Ελπιζω στην εξέλιξη. Με αγάπη Τραϊάνα Ανανία. Stay tuned. Είναι και το φεγγάρι μου σήμερα 28η μέρα. Νέα αιματηρή γιορτή θα ξεπλύνει τα πάντα».

Η επίμαχη ανάρτηση στο fb της Τραϊάνας Ανανία

Απ’την αρχή!Έλαβα ένα μήνυμα στα direct του Instagram.’Ενας άνδρας μετά από ένα like και ένα follow, μου έστειλε…

Δημοσιεύτηκε από Traiana στις Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2018

Ουάου, αυτή κι αν ήταν έκρηξη. Θυμίζει μονόλογο από τη στιγμή της κορύφωσης σε αρχαία τραγωδία, λόγου χάριν από τη Μήδεια. Και δεν υπάρχει καμία ειρωνία σε αυτό. Αντιθέτως, πέρα από το εάν έχουν ειρμό τα γραφόμενα, εάν η αφορμή δικαιολογεί τη χειμαρρώδη ορμή του λόγου, εάν τέλος πάντων υπάρχει συμμετρία ανάμεσα στην αντίδραση και τη δράση, η Τραϊάνα Ανανία εξομολογείται έναν βαθύ πόνο. Και σε αυτό δεν μπορεί κανείς παρά να δείξει σεβασμό και ενδιαφέρον. Τυπικά, το εν λόγω κείμενο προσεγγίζει τα όρια το παραληρήματος, ουσιαστικά όμως πρόκειται για μια κραυγή οδύνης, και μάλιστα επί μακρόν καταπιεσμένης. Χαρακτηριστική για μια γυναίκα, όπως η κα Ανανία, η οποία καλείται να πληρώσει το τίμημα της ελκυστικής της εμφάνισης σε έναν ανδροκρατούμενο, πολύ συχνά σεξιστικό ή και απροκάλυπτα πρόστυχο κόσμο. Αλλά έως εδώ.

Χωρίς να είμαστε στο μυαλό του Κυριάκου Παπαδόπουλου και με κάθε επιφύλαξη, μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι η διαβόητη «καλημέρα» του, αυτή που του βγήκε τόσο ξινή, δεν ήταν ένας απλός χαιρετισμός. Κατά πάσα βεβαιότητα, ήταν η έναρξη ενός φλερτ. Άκομψη; Ενδεχομένως. Ανάγωγη και απρεπής; Επ’ ουδενί -εκτός εάν η υστερία περί το #MeToo έχει προχωρήσει τόσο πολύ ώστε χρειάζεται να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε έως σήμερα και να αναβαπτίσουμε κάθε κίνηση προσέγγισης μεταξύ ενηλίκων σαν κατάφωρη σεξουαλική παρενόχληση. Πέραν αυτού όμως, η ανάρτηση της κας Ανανία τελειώνει με μια ανατριχιαστική, μακάβρια υπόσχεση εκδίκησης: «Νέα αιματηρή γιορτή θα ξεπλύνει τα πάντα». Δηλαδή; Στο εξής κάθε άνδρας, όπως καλή (ή κακή) ώρα ο Κυριάκος Παπαδόπουλος, οποιοσδήποτε θα τολμά να δείξει ενδιαφέρον για μια γυναίκα, θα πρέπει να φοβάται μήπως καταλήξει στα επείγοντα κάποιου εφημερεύοντος νοσοκομείου; Σαν ένα από τα ανύποπτα θύματα των πρωταγωνιστριών του κινηματογραφικού Baise-Moi, που πρώτα ζευγάρωναν και μετά ξεκοίλιαζαν τους εραστές τους; Το έργο από αισθηματική κομεντί γίνεται αιματοβαμμένο σπλάτερ -και αυτό δεν είναι καθόλου διασκεδαστικό.

Μεγάλη εντύπωση προκαλεί επίσης η διπλή ηθική στάση της κας Ανανία: Από τη μία τόσο εύθικτη ώστε να προσβληθεί με ένα -αδέξιο, έστω- φλερτάρισμα, από την άλλη εντελώς ανενδοίαστη στο να προσβάλει -και δη έναν άνθρωπο που, όπως η ίδια εξ αρχής διαδηλώνει- δεν γνωρίζει: Ποδοσφαιριστής για την Τραϊάνα Ανανία είναι κάποιος παρακατιανός, ένα άτομο υποστάθμης ανάξιας προσοχής a priori, που απλώς «κλωτσάει μια μπάλα», «αμείβεται υψηλά», που επιδεικνύει τις γνωριμίες του «VIP στα μπουζούκια την επόμενη Κυριακή» κ.λπ. Εάν η Τραϊάνα Ανανία διαμαρτύρεται -και δικαίως- για τα στερεότυπα που έχουν δυσκολέψει τη δική της ζωή, ίσως θα έπρεπε να είναι πιο συνετή όταν αναπαράγει κάποια παρόμοια σαν μέσον (αντ)επίθεσης εις βάρος άλλων. Η λογική της αβασάνιστης αναπαραγωγής στερεοτύπων είναι ακριβώς αυτή που καταδικάζει και καυτηριάζει με την ανάρτησή της η κα Ανανία. Και χωρίς καμία πρόθεση παραλληλισμού των δύο περιπτώσεων, ο καθένας θυμάται τα όσα υποτιμητικά έλεγε πριν από μερικά χρόνια ηγέτης κομματικού μορφώματος για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο.

Συναφής προς το ζήτημα των στερεοτύπων είναι βεβαίως και η περίφημη σκηνή με τον βακχικά προκλητικό χορό της κας Ανανία σε τηλεοπτική της εμφάνιση. Στην ίδια ενότητα της δημόσιας υπόστασής της καταχωρίζονται και οι αισθησιακές φωτογραφίες που αφειδώς αναρτά η ίδια στους λογαριασμούς της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι τραγικό και ανεπίτρεπτο σφάλμα να υποθέσει κάποιος ότι με τις σέξι εμφανίσεις της η Τραϊάνα Ανανία, μια καλλιτέχνις ούτως ή άλλως, «δίνει δικαιώματα». Όχι, δεν δίνει δικαιώματα για τίποτα και σε κανέναν. Ούτε καν για μια «καλημέρα» στο Instagram από αγνώστους. Είναι μια γυναίκα πλήρως συμφιλιωμένη με το παρουσιαστικό της, με την σφύζουσα θηλυκότητα και, γιατί όχι, με τη σεξουαλική της αύρα. Γι’ αυτό και έχει δύο προφίλ στο fb, με τη φωτογραφία εξωφύλλου στην πιο «προσωπική» σελίδα της να είναι αξιοσημείωτα πιο αποκαλυπτική από την επαγγελματική.

Ωστόσο, κάθε γυναίκα που λικνίζεται τόσο ερωτικά και συνειδητά εκτίθεται κατ’ αυτό τον τρόπο σε δημόσια θέα, μοιραία χρησιμοποιεί έναν συγκεκριμένο κώδικα. Γνωρίζει ότι προκαλεί, έχει συναίσθηση ότι παίζει με τη διέγερση πολύ συγκεκριμένων ενστίκτων, διαχειρίζεται και απολαμβάνει το θαυμασμό, τη λαιμαργία ή και το φθόνο στα βλέμματα των άλλων κ.ο.κ. Δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό σε αυτό -τουναντίον. Εξάλλου το θέαμα μιας ελκυστικής γυναίκας που επιδεικνύει την ευλυγισία και το κάλλος της είναι μία από τις τελευταίες γνήσιες, ανόθευτες από νόμους και κανόνες απολαύσεις του βίου. Περίπου σαν να βλέπεις έναν ποδοσφαριστή να διοχετεύει το εξαιρετικό του ταλέντο του στο γήπεδο κλωτσώντας μιας μπάλα. Το μόνο μεμπτό σημείο εδώ εντοπίζεται στην περίπτωση που κάποιος/κάποια αποποιείται το προφανές. Που υποδύεται πχ την πασιονάρια της γυναικείας χειραφέτησης, που παριστάνει τον αθώο και απονήρευτο, που αρπάζει κάθε ευκαιρία για να προβληθεί σαν ένα σύμβολο, εν τέλει σαν κάτι πολύ διαφορετικό και «ανώτερο» από αυτό που πραγματικά είναι. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, την εποχή της αμείλικτης ισηγορίας των social media, από την κριτική δεν μπορεί να κρυφτεί κανείς.

Ακολουθεί μικρό απάνθισμα από χαρακτηριστικά σχόλια επί της φλεγόμενης διαμάχης στο twitter:

https://twitter.com/pinezaki/status/1073219021015842816