Η εκπαιδευτική αξία του σκακιού

Μεγάλες μελέτες, έχουν καταδείξει ότι το σκάκι αναπτύσσει την κριτική σκέψη (Fergusson,
Πενσιλβάνια 1983), βελτιώνει σημαντικά την μνήμη και την λεκτική λογική (Πενσιλβάνια 1980),
προωθεί τις προσωπικές αξίες και βοηθά στην επίλυση προβλημάτων ομάδας και συμπεριφοράς
(Brown 1981), βελτιώνει τις γενικές υποχρεώσεις μαθητών στο σχολείο (Christian 1981) την
απόδοσή τους στα μαθήματα (Stefenson 1979) και την ευχέρειά τους στα μαθηματικά και την
έκφραση (Frank, Ζαϊρ 1974),καλλιεργεί την ικανότητα καλύτερης απόδοσης στην μελέτη (Σιούαρτ
Μάρκουλις, Νέα Υόρκη 1986-2013), μπορεί να διασώσει τα παιδιά από τα ναρκωτικά και τις
συμμορίες (περιοχή East Harlem Νέας Υόρκης), μειώνει τις φιλονικίες (Palm 1990), βοηθάει στην
κοινωνικότητα, αυξάνει τις δεξιότητες γνώσης-αναγνώρισης προτύπων-λογικής-ομαδικότηταςσυγκέντρωσης-αυτοπεποίθησης-αυτοεκτίμησης
(Νέα Υόρκη 1986-1990), ασκεί το μυαλό (Hall),
αναπτύσσει την αναλυτική και την συνδετική ικανότητα-εκπαιδεύει στην ενδελεχή έρευνα-βοηθάει
στην απόκτηση εμπειρίας (Schmidt 1982), συμβάλλει στη δημιουργική διαδικασία αναζήτησης
εναλλακτικών λύσεων και σφαιρικής εστίασης (Horgan), επιτυγχάνει την άνοδο του δείκτη
νοημοσύνης (Ferguson, Βενεζουέλα 1995), βελτιώνει την μνήμη-την λογική-την παρατηρητικότητα
και την ικανότητα ανάλυσης (John Artise), ενεργοποιεί εγκεφαλικές περιοχές που σχετίζονται με
την μεγιστοποίηση έμπνευσης-υλοποίηση στόχων-αναγνώριση προτύπων (Κέιτζι Τανάκα,
Ιαπωνία), μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης νόσου Αλτσχάιμερ (Robert Freidland και Παρασκευή
Σακκά) και άνοιας (Κωνσταντίνος Αρφαδάκης, Ιλινόις και Μάγδα Τσολάκη, 2011).

Νικος Ραζής