«Απαγορεύεται ο διάλογος για την αξιολόγηση»

«Το εκπαιδευτικό σώμα να γυρίσει την πλάτη σε κάθε προσπάθεια δημιουργίας “κουλτούρας αξιολόγησης”». Αυτό ζήτησαν από τους συναδέλφους τους σε κείμενο που υπέγραψαν ο πρόεδρος και η γραμματέας του συλλόγου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Καλλιθέας – Μοσχάτου «Αριστοτέλης – Ελλη Αλεξίου». Η αφορμή ήταν το συνέδριο με θέμα «Εκπαιδευτική αξιολόγηση: σύγχρονες τάσεις και προοπτικές» που διοργανώθηκε προ ημερών στην Καλλιθέα, από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, τη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και την Ελληνική Εταιρεία Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης. Οι θεματικές του συνεδρίου αφορούσαν όλο το φάσμα της αξιολόγησης στις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Οπως αναφέρει το κείμενο, «ένα μεγάλο μέρος των εισηγητών έχει παίξει ρόλο στην προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης και στη διαμόρφωση του θεωρητικού της πλαισίου, τα προηγούμενα χρόνια, παίρνοντας θέση ενάντια στο εκπαιδευτικό κίνημα. Δεν είναι, μάλλον, τυχαίο ότι η διοργάνωση του συνεδρίου συγχρονίζεται με την έκθεση του ΟΟΣΑ, αφού πολλές από τις εισηγήσεις ταυτίζονται με τις επιδιώξεις του ΟΟΣΑ, δηλαδή με το πέρασμα της κουλτούρας της αξιολόγησης στο εκπαιδευτικό σώμα, με την αυτονομία και την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και τελικά την αξιολόγηση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Η αξιολόγηση ΔΕΝ είναι ένα “αντικειμενικό επιστημονικό πεδίο” όπως θέλουν να το παρουσιάσουν, αλλά είναι το εργαλείο για την επιβολή του ανταγωνισμού, της συγκρισιμότητας και της διαφοροποίησης σχολείων – μαθητών – εκπαιδευτικών. Ο Σύλλογός μας, με αποφάσεις γενικών συνελεύσεων έχει ξεκάθαρη θέση απέναντι στην αξιολόγηση και στις επιδιώξεις του ΟΟΣΑ, θέσεις για τις οποίες δόθηκαν σκληρές μάχες. Η στάση μας πρέπει να είναι αυτή που κρατήσαμε στους μέχρι σήμερα αγώνες. Καλούμε το εκπαιδευτικό σώμα να γυρίσει την πλάτη σε κάθε προσπάθεια δημιουργίας “κουλτούρας αξιολόγησης”».

Το κείμενο, βέβαια, παρουσιάζει την ιδεολογική τοποθέτηση της ηγεσίας του συλλόγου. Ωστόσο, προκαλεί απορία ότι ο πρόεδρος και η γραμματέας καλούν τους συναδέλφους τους να μη συμμετάσχουν σε ένα συνέδριο, αφού «ένα μεγάλο μέρος των εισηγητών έχει παίξει ρόλο στην προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης και στη διαμόρφωση του θεωρητικού της πλαισίου». Δηλαδή, δεν επιτρέπεται ο διάλογος στο πλαίσιο της διακίνησης διαφορετικών απόψεων;

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τους μαθητές τους, οι ίδιοι αξιολόγησαν (καθώς ψήφισαν) τους διευθυντές των σχολικών μονάδων με τον νόμο αρμοδιότητος του Τάσου Κουράκη το 2015, οι αιρετοί βαθμολογούν τα στελέχη εκπαίδευσης στις συνεντεύξεις. Ωστόσο, ο εκπαιδευτικός της τάξης, σύμφωνα με το κείμενο αλλά και πολλούς στον συνδικαλιστικό χώρο αδιακρίτως κομματικής ταυτότητας, δεν πρέπει να δέχεται την αξιολόγηση!