Σοβαρά ερωτηματικά για την Πατρών – Πύργου από την Ε.Ε.

«Σοβαρά ερωτηματικά για την Πατρών – Πύργου εγείρονται από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη στιγμή που το έργο ακόμα.. αγνοείται και ο φόρος αίματος μεγαλώνει, ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει να ψεύδεται και να κοροϊδεύει…» αναφέρει ο βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ, Ανδρέας Κατσανιώτης.

Ο κ. Κατσανιώτης, μαζί με τον αντιπρόεδρο της ΝΔ, Κωστή Χατζηδάκη, τον Τομεάρχη Υποδομών της ΝΔ, Κώστα Καραμανλή, τον αναπληρωτή Τομεάρχη Υποδομών, Χρήστο Μπουκώρο και τον βουλευτή Ηλείας Κώστα Τζαβάρα, κατέθεσαν από κοινού ερώτηση στον υπουργό Υποδομών για το σοβαρό ζήτημα που έχει ανακύψει.

Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με επιστολή της στις 7-2-2018 στην αρμόδια διαχειριστική αρχή για τα έργα του ΕΣΠΑ, η οποία δημοσιεύθηκε στον Τύπο, θέτει σημαντικά ερωτήματα για τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος. Και πιο συγκεκριμένα για την απόφαση του Υπουργείου για «σαλαμοποίηση», αλλά και για τη μη δικαιολόγηση των αφύσικων εκπτώσεων (abnormal ο όρος της ΕΕ), όπως απαιτεί ο νόμος 4412/16.

Ακόμα, οι βουλευτές της ΝΔ υπογραμμίζουν την τριετή καθυστέρηση του έργου, την ακύρωση της επιχειρηματολογίας του υπουργείο Υποδομών ότι με τον τρόπο αυτό θα εργαστούν περισσότερες εταιρείες αφού το 50% του έργου έχει αναλάβει μία εταιρεία, αλλά και τις μεγάλες εκπτώσεις που δεν δικαιολογούνται και μπορούν να οδηγήσουν το έργο σε εκτροχιασμό. Πέραν αυτών, τονίζουν πως είναι στατιστικά διεθνώς αποδεδειγμένο ότι:

  • το κόστος σε ένα έργο όταν κατατμείται δεν μειώνεται – όπως διατείνεται η κυβέρνηση – αλλά αυξάνεται.
  • ενώ αρχικά δίνεται η εντύπωση πως με το μεγάλο ποσοστό έκπτωσης το έργο θα γίνει «φθηνά», εξαιτίας της μεγάλης προσφερόμενης έκπτωσης αυξάνουν οι πιθανότητες το έργο να μη γίνει ή εάν τελικά υλοποιηθεί, να κοστίσει έως και 3 φορές τον αρχικό προϋπολογισμό και να καθυστερήσει σημαντικά σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό.
  • Οι συνέπειες που έχει η μέχρι τώρα 3χρονη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου δεν είναι μόνο οικονομικές, αλλά και αναπτυξιακές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές. Πιο συγκεκριμένα η καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου αυτού συμβάλλει στην καθυστέρηση της ανάπτυξης των περιοχών από τις οποίες διέρχεται, στερώντας τις περιοχές αυτές από νέες θέσεις εργασίας, αύξηση της αξίας της γης, νέες τουριστικές και γενικά επενδύσεις.
  • Η χρονική καθυστέρηση οδηγεί σε επιπλέον κόστη λόγω: των διοικητικών δαπανών (που σχετίζονται με τη διαχείριση και πιο συγκεκριμένα την προετοιμασία, τους διαγωνισμούς, κ.λ.π.), κόστος κεφαλαίου (κόστος ευκαιρίας κεφαλαίου όπως π.χ. μια εκτίμηση στο ρυθμό απόδοσης που μπορεί να κερδηθεί σε εναλλακτικές επενδύσεις στην περιοχή Πάτρα – Πύργου), απόσβεση (ετήσιο κόστος αντικατάστασης των υπαρχόντων περιουσιακών στοιχείων στο μέλλον).

Οι βουλευτές καλούν τον αρμόδιο υπουργό να απαντήσει επί των ενστάσεων της Ε.Ε., αλλά και γιατί δεν έχει συμβασιοποιηθεί καμία απολύτως από τις 8 εργολαβίες μέχρι τώρα. Ακόμα, ρωτάνε εάν ισχύουν οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες κάποια από τις μειοδότριες εταιρείες δεν διαθέτει ασφαλιστική ενημερότητα και άρα δεν μπορεί να υπογράψει σύμβαση, αλλά και εάν θα έχει ολοκληρωθεί το έργο μέχρι το τέλος του 2022, έτος στο οποίο λήγει η παράταση του ΕΣΠΑ 2014-2020.

«Η Πατρών – Πύργου ήδη καταγράφεται ως ένα ακόμα μνημείο αποτυχίας της σημερινής κυβέρνησης και ένα ακόμα δείγμα της τεράστιας ανικανότητας σε όλους τους τομείς πλην ενός: Των ανερυθρίαστων ψεμάτων!» καταλήγει ο κ. Κατσανιώτης.

advertisement