Κινηματογραφική λέσχη: ”Το παρελθόν” για τη Δευτέρα 21/1

advertisement

Σκηνοθεσία: Aσγκάρ Φαραντί
Σενάριο: Aσγκάρ Φαραντί, Μασουμέχ Λαχιτζί
Ηθοποιοί: Μπερενίς Μπεζό, Ταχάρ Ραχίμ,
Αλί Μοσάφα
Χώρα: Γαλλία, Ιράν (Έγχρωμη)
Διάρκεια: 130΄

Πρώτη Προβολή:    Ώρα 6.00 μ.μ.
Δεύτερη Προβολή:  Ώρα 8.15 μ.μ.
Τρίτη Προβολή:      Ώρα 10.30 μ.μ.

Διακρίσεις:
– Cannes Film Festival 2013
* Βραβείο “Καλύτερη Ηθοποιός” στην Berenice Bezo
* Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στον Asghar Farhadi
– Durban International Film Festival 2013,  Βραβείο Σεναρίου στον Asghar Farhadi
– Oslo Films from the South Festival 2013, Βραβείο Κοινού στον Asghar Farhadi
– Πολλές ακόμη Υποψηφιότητες.

Αριστουργηματικό “Παρελθόν”.
Ο Αχμάντ επιστρέφει στο Παρίσι από την Τεχεράνη για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες διαζυγίου με τη σύζυγό του Μαρί. Κατά την παραμονή του θα ανακαλύψει την καινούργια σχέση της με έναν Άραβα, τις διαρκείς συγκρούσεις με την κόρη της και μερικά καλά κρυμμένα μυστικά από το παρελθόν.

Αριστοτεχνικά δομημένο οικογενειακό θρίλερ, στημένο πάνω στην αδυναμία προσέγγισης της ανθρώπινης αλήθειας. Θυμίζει έντονα το “Ένας χωρισμός” του ίδιου σκηνοθέτη, προεκτείνει όμως την προβληματική του με μια αλά “Ρασομόν” δραματική πλοκή που συγκλονίζει. Βραβείο Ερμηνείας στις Κάνες για μιαν αγνώριστη Μπερενίς Μπεζό (“The artist”).

Από το πρόσφατο φεστιβάλ των Κανών μας έρχεται η εξαιρετική γαλλική ταινία «Το παρελθόν» του Ιρανού σκηνοθέτη Ασκχάρ Φαρχάντι.

 

Οι σχέσεις του ζευγαριού, με τις διάφορες συγκρούσεις τους, είναι και πάλι στο επίκεντρο της νέας, γυρισμένης στο Παρίσι τη φορά αυτή, ταινίας «Το παρελθόν» του Ιρανού σκηνοθέτη Ασκχάρ Φαρχάντι.
Σε αυτήν, ο Αχμάτ, ένας Ιρανός, φθάνει στο Παρίσι, χωρισμένος εδώ και τέσσερα χρόνια από τη γυναίκα του Μαρί, για να υπογράψει τα έγγραφα του διαζυγίου τους.

Αντί να του κρατήσει δωμάτιο σε ξενοδοχείο, η Μαρί τον καλεί να μείνει στο χαώδες, όπως θα ανακαλύψει, σπίτι της, όπου θα συναντήσει τον υποψήφιο νέο σύζυγό της (πατέρα μικρού παιδιού και έτοιμο να χωρίσει τη σε κώμα γυναίκα του), καθώς και τη Λουσί, την έφηβη κόρη της Μαρί από προηγούμενο γάμο.

Η Μαρί θα ζητήσει από τον Αχμάτ να βοηθήσει τη Λουσί, που βρίσκεται σε συνεχή σύγκρουση μαζί της, να δεχθεί το νέο υποψήφιο σύζυγο. Οι προσπάθειες όμως του Αχμάτ θα αποκαλύψουν ένα παλιό μυστικό από το παρελθόν.
Ο Φαρχάντι χρησιμοποιεί τον Ιρανό ως καταλύτη για όσα συμβαίνουν στο παράξενο αυτό «τρίο» και τα παιδιά τους, καταγράφοντας τις επιδράσεις αλλά και τις αλλαγές που, συχνά απρόσμενα και με βία, φέρνουν στη ζωή των πρωταγωνιστών του.

Ο κινηματογράφος του είναι παραπλήσιος με εκείνο του Ιάπωνα Γιασουτζίρο Όζου, τον οποίο ο Ιρανός σκηνοθέτης θαυμάζει. Οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας καταγράφονται με την ίδια απλότητα, λιγοστό διάλογο, με την κάμερα ακίνητη, να καταγράφει διακριτικά και έμμεσα την έλλειψη επικοινωνίας, χωρίς να κρίνει τη στάση του καθενός, με το θεατή να αφήνεται να κρίνει και να βγάλει ο ίδιος τα συμπεράσματά του.
Παράδειγμα, η σκηνή του φινάλε, όπου, χωρίς κανένα διάλογο, δημιουργείται τελικά η τόσο επιζητούμενη επικοινωνία ανάμεσα στα πρόσωπα.

Με ένα ωραίο σενάριο, καλογραμμένες καταστάσεις, δοσμένες με μικρές αλλά αναγκαίες λεπτομέρειες που φωτίζουν τις διάφορες πτυχές του χαρακτήρα των προσώπων, με χιούμορ και λεπτή ειρωνεία, ευπρόσδεκτες ανατροπές, αλλά και με σασπένς (ένα από τα βασικά στοιχεία της ταινίας), καθώς και με έξοχες, συγκρατημένες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς του, μαζί και τους μικρούς, που ερμηνεύουν τα παιδιά, ο Φαρχάντι έφτιαξε μια πολύπλοκη, συναρπαστική ταινία, στο ίδιο υψηλό επίπεδο με τη βραβευμένη πέρυσι με Οσκαρ «Ενας χωρισμός».

Ταινία που δείχνει ότι σήμερα ο Φαρχάντι είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σκηνοθέτες, όχι μόνο του Ιράν, αλλά και του σύγχρονου γενικά κινηματογράφου.
Ο σκηνοθέτης καταγράφει με αγάπη αλλά και οξυδέρκεια την ανθρώπινη κατάσταση σε κοινωνίες που, αν δεν αρχίσουν να προβληματίζονται, κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε διάλυση.
ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ