Σαν σήμερα: 18 Ιανουαρίου 1911 προσ(ν)γείωση σε πλοίο

advertisement

Αφότου τα πρώτα πρωτόγονα αεροπλάνα έκαναν την εμφάνισή τους στους ουρανούς, οι στρατιωτικές ηγεσίες όλων των χωρών σκέφτηκαν πως βρέθηκε επιτέλους το μέσον με το οποίο θα μπορούσαν να μαθαίνουν τις εχθρικές κινήσεις.

Στην ξηρά, τα πράγματα ήταν πιο απλά, αφού σχετικά εύκολα μπορούσε να κατασκευαστεί ένας διάδρομος προσγείωσης, κοντά στο μέτωπο. Το μεγάλο πρόβλημα ήταν στη θάλασσα.

 

Οι αδερφοί Ράιτ είχαν ήδη φτιάξει έναν καταπέλτη που μπορούσε να ξαποστείλει ένα αεροπλάνο στον αέρα. Η δυσκολία ήταν στην προσγείωση.

Ο Αμερικανός πιλότος Έλι το κατάφερε. Πάνω από τους πύργους του καταδρομικού «Πενσιλβάνια» που ήταν αραγμένο στο Σαν Φραντσίσκο, κατασκευάστηκε ένας μακρύς ξύλινος διάδρομος.

Στις 18 Ιανουαρίου 1911, ο πιλότος Έλι ξεκίνησε παίρνοντας φόρα από τον διάδρομο αυτόν, απογειώθηκε και, λίγο αργότερα, προσγειώθηκε με επιτυχία. Ήταν το πρώτο «αεροπλανοφόρο» του κόσμου. Όμως, οι κίνδυνοι ήταν μεγάλοι.
Η προσγείωση γίνηκε με τη βοήθεια σχοινιών που οι ναύτες άπλωσαν στον διάδρομο.

Στις άκρες τους είχαν σάκους με άμμο που, συρόμενοι από το αεροπλάνο, μείωναν την ταχύτητά του! Τη λύση έδωσε τον ίδιο χρόνο ο επίσης Αμερικανός Γκλεν Κέρτις, ο οποίος «καθέλκυσε», στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, το πρώτο υδροπλάνο: Ένα αεροπλάνο, του οποίου τους τροχούς είχε αντικαταστήσει με έναν πλωτήρα.

Από το 1914 ως το 1918, σε όλη τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου πολέμου, το ναυτικό χρησιμοποίησε τα «υδροπλανοφόρα»: Πλοία που κουβαλούσαν υδροπλάνα, τα εκσφενδόνιζαν με καταπέλτες και, μετά την αποστολή τους, τα μάζευαν από τα νερά, όπου είχαν προσθαλασσωθεί.

Στα 1918, έκανε την εμφάνισή του το πρώτο αεροπλανοφόρο, στο οποίο τα αεροπλάνα μπορούσαν να προσγειωθούν. Ήταν το αγγλικό «Άργος», που όμως χρησιμοποιούσε τον καταπέλτη για την απογείωση.

Το πρώτο πραγματικό αεροπλανοφόρο, από το οποίο μπορούσε να απογειωθεί αεροπλάνο και στο οποίο κατάφερνε να προσγειωθεί («προσνηωθεί») ήταν το αμερικανικό «Λάνγκλεϊ», που καθελκύστηκε το 1922. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, τα αεροπλανοφόρα μπορούσαν να μεταφέρουν από ογδόντα μαχητικά αεροπλάνα που είχαν ακτίνα δράσης 300 μίλια. Το 1942, παρουσιάστηκε το πρώτο ελικόπτερο, οπότε άρχισαν να κατασκευάζονται τα ελικοπτεροφόρα πλοία.

Την επανάσταση, όμως, έφερε, το 1961, το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο «Εντερπράιζ» των ΗΠΑ που, το 1964, έκανε τον γύρο του κόσμου χωρίς σταθμό και χωρίς ανεφοδιασμό.
historyreport.gr