Σαν σήμερα: 17 Ιανουαρίου 1955 η ιστορία του «Ναυτίλου»

advertisement

Στα 1869, ο Ιούλιος Βερν έγραψε το μυθιστόρημά του «20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα». Φανταζόταν ένα υποβρύχιο που θα μπορούσε να διανύσει 111.000 χλμ. σε κατάδυση (1 λεύγα = 3 μίλια,1 μίλι = 1852 μ.).Στην εποχή του, τα ελάχιστα υποβρύχια που υπήρχαν, ήταν χειροκίνητα.

Πρωτοφάνηκαν στις αρχές του 17ου αιώνα αλλά ως το 1776 ήταν κυρίως «βάρκες που βυθίζονταν». Στα 1776, ο Αμερικανός Ντέιβιντ Μπούσνελ κατασκεύασε το πρώτο μονοθέσιο υποβρύχιο: Τη χειροκίνητη «Χελώνα», όπως το είπαν.

 

Ως τα τέλη του 19ου αιώνα, η ιστορία των υποβρυχίων ήταν μάλλον θλιβερή. Μόλις το 1886, οι Άγγλοι Άντριου Κάμπελ και Τζέιμς Ας ναυπήγησαν τον δικό τους «Ναυτίλο» (προς τιμή του φανταστικού «Ναυτίλου» που είχε επινοήσει ο Γάλλος συγγραφέας). Το υποβρύχιό τους κινιόταν με ηλεκτρισμό και έπιανε ταχύτητα έξι με οκτώ κόμβους, ενώ η ακτίνα δράσης του ήταν 80 μίλια (περίπου 150 χλμ.).

Στα 1900, τα υποβρύχια έφτασαν να έχουν ακτίνα δράσης 1500 μίλια καθώς κινούνταν με βενζίνη. Το 1902, απέκτησαν και περισκόπιο (ως τότε προχωρούσαν στα τυφλά). Στα 1908, η Βρετανία κατασκεύασε το πρώτο υποβρύχιο με ντηζελοκινητήρα. Ως τα μέσα της δεκαετίας του ‘50, τα υποβρύχια είχαν αυξήσει τη διάρκεια παραμονής τους σε συνεχή κατάδυση, στις 48 ώρες, και την ακτίνα δράσης τους, στα 10.000 μίλια (18.520 χλμ.). Οι «20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα», που διάνυσε ο φανταστικός «Ναυτίλος» του Ιουλίου Βερν, ήταν ακόμη ένα άπιαστο όνειρο.

Στις 17 Ιανουαρίου 1955, στον ποταμό Τάμεση της πολιτείας του Κονέκτικατ των ΗΠΑ, κύλησε το νέο υποβρύχιο SS571. Το όνομά του «Ναυτίλος». Ήταν το πρώτο υποβρύχιο που κινιόταν με ατομική ενέργεια. Είχε ακτίνα δράσης 100.000 μίλια (33.333,3 λεύγες) που σημαίνει δυνατότητα πολλών γύρων της γης χωρίς ανεφοδιασμό. Είχε σχήμα οβάλ, μήκος 91 μ. και πλάτος 8,5. Ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι τον Μάιο του 1955, πλέοντας σε κατάδυση από το Νιου Λόντον ως το Σαν Χουάν του Πόρτο Ρίκο, διανύοντας την απόσταση των 2.600 μιλίων σε 84 ώρες.

Ο πυρηνοκίνητος «Ναυτίλος» πέρασε το 1957 κάτω από τους πάγους της Αρκτικής και, τον Αύγουστο του 1958, διέσχισε την απόσταση των 2.000 μιλίων από τον Βερίγγειο πορθμό ως τη θάλασσα της Γροιλανδίας, περνώντας κάτω από τον Βόρειο Πόλο. Ως το 1965, ο «Ναυτίλος» είχε διανύσει 330.000 μίλια, από τα οποία σε κατάδυση τα 255.000 (77%).

Σ’ αυτά τα δέκα χρόνια, ξόδεψε 5,5 κιλά καύσιμα!…
historyreport.gr