Η αξία της ελληνικής πολυτέλειας

advertisement

Εταιρείες από τους χώρους του κοσμήματος, της μόδας, της φιλοξενίας και της γαστρονομίας στα ίχνη της. Η Ελλάδα έχει να κερδίσει πολλά από την αισθητική λογική του «less is more» και να προσελκύσει τουρίστες.

Είναι μια έννοια πολυχρησιμοποιημένη και κατά καιρούς παραποιημένη και αυτό γιατί σημαίνει κάτι διαφορετικό για τον καθένα από εμάς. Τι είναι για εσάς η πολυτέλεια; Πεντάστερη διαμονή σε μια ξενοδοχειακή μονάδα ή το μάζεμα ελιών μακριά από το στρες της πόλης; Γίνεται να αποενεχοποιηθεί η πολυτέλεια σε καιρό εξοντωτικής ύφεσης; Μπορεί ο χώρος της πολυτέλειας να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας; Με οργανωτή το Marketing Week, το δεύτερο Business of Luxury έθεσε ερωτήματα και έδωσε απαντήσεις στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» στις 21 Νοεμβρίου.

Ο χώρος της πολυτέλειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο μεταφράζεται σε μια βιομηχανία 440 δισ. ευρώ και αποτελεί περίπου το 3% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ, ενώ 18 από τα 25 πολυτελέστερα brands παγκοσμίως είναι ευρωπαϊκά, σημείωσε η ευρωβουλευτής Ρόδη Κράτσα. Αναγνωρίζοντας τη σημασία της αριστείας στην ευρωπαϊκή βιομηχανία της πολυτέλειας, η Ε.Ε. ανακοινώνει αυτόν τον καιρό σειρά μέτρων για την ενίσχυση του κλάδου. Η κ. Κράτσα ενθάρρυνε ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο να αναζητήσουν επιχορηγήσεις μέσω ΕΣΠΑ.

Με προτροπή της Ελληνίδας ευρωβουλευτού, μια ομάδα από Ελληνες επαγγελματίες πρόσφατα ίδρυσε την Delian League, τον Ελληνικό Συνδέσμο για την Αριστεία, που φιλοδοξεί να εισχωρήσει στους κόλπους της European Cultural and Creative Industries Alliance (ECCIA), ανάμεσα στη γαλλική Comite Colbert (μέλη της η Hermes και η Cartier) και την ιταλική Fondazione Altagamma.

Εταιρείες από τον χώρο του κοσμήματος, της μόδας, της φιλοξενίας και της γαστρονομίας, μεταξύ άλλων, θα έχουν πρόσβαση στην οργάνωση, είπε η Marianne le Clere-Παπαλέξη, προσωρινή πρόεδρος του συνδέσμου, κατά την παρουσίασή του.

Η ιστορία του οίκου Ζολώτα –από τα πρώτα μέλη της Delian League– ξεκινάει στην οδό Αιόλου το 1895, εκεί όπου ο ιδρυτής της, Ευθύμιος Ζολώτας, φιλοξένησε τους πρώτους πελάτες του. «Το heritage (κληρονομιά) branding είναι το φως που δίνει το κίνητρο να φτιάξεις κάτι μοναδικό», ανέφερε ο Γεώργιος Παπαλέξης, διευθύνων σύμβουλος σήμερα του οίκου, εξηγώντας ότι η αυθεντικότητα δικαιολογεί και υψηλότερη τιμή.

Μεγάλη κληρονομιά δεν σημαίνει πάντα μακροσκελές βιογραφικό. Ρούχα, κοσμήματα και υποδήματα αποτελούν τις συλλογές της Zeus and Dione (ο Δίας και η Διώνη, κατά τον Ομηρο, έδωσαν ζωή στην Αφροδίτη), μιας νεαρής ελληνικής μάρκας που αναδεικνύει πώς το αισθητικό παρελθόν της χώρας μεταφέρεται στο σήμερα.

Η συνιδρύτρια Μαρέβα Γκραμπόφσκι ανέλυσε το πώς η εταιρεία –που ξεκίνησε πέρυσι– αναζητεί και συνεργάζεται με κατασκευαστές και τεχνίτες σε όλη τη χώρα. Οι τιμές στα ρούχα κυμαίνονται από 125 μέχρι 800 ευρώ και αυτό γιατί η παραγωγή γίνεται εδώ και όχι σε χώρα με χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

«Η Ελλάδα είναι η ομορφότερη χώρα του κόσμου και η Αθήνα η πιο άσχημη πρωτεύουσα», σημείωσε ο σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης, ο οποίος συνέστησε μαθήματα τουρισμού και φιλοξενίας στα σχολεία. «Θέλουμε λιγότερους τουρίστες, αλλά διαφορετικούς τουρίστες», είπε χαρακτηριστικά.

Τα πακέτα διακοπών αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού λόγω και της υπάρχουσας υποδομής, ανέφερε ο Γιώργος Δρακόπουλος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Ο μέσος όρος δαπάνης των επισκεπτών κατά κεφαλήν το 2012 ήταν 616 ευρώ – με Αυστραλούς, Καναδούς και Αμερικανούς στην κορυφή της λίστας.

Κοντά στο Πόρτο Χέλι, οι πελάτες του νεόδμητου Amanzoe ξοδεύουν κατά μέσον όρο 1.500 ευρώ ημερησίως – στο ποσό υπολογίζεται ότι το 50% της διαμονής στο υπερπολυτελές θέρετρο έχει προπληρωθεί. Τα στοιχεία ανέφερε η Κατερίνα Κατώπη, διευθύντρια της χρηματοοικονομικής εταιρείας Dolphin Capital Partners, που συνεργάστηκε με την αλυσίδα Aman Resorts κι ανέλαβε τη χρηματοδότηση του Amanzoe με 100 εκατ. ευρώ.

Στα 960 στρέμματα υπάρχουν 38 σουίτες με πισίνες, βίλες προς αγορά ή ενοικίαση και ελληνικό μάρμαρο για ντεκόρ. «Πολλοί από τους πελάτες μας έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ άλλοι που είχαν ταξιδέψει με το σακίδιο στον ώμο έβγαλαν λεφτά και δεν ξαναγύρισαν ποτέ – μέχρι τώρα», σημείωσε η Κ. Κατώπη.

Την πλούσια ελληνική παράδοση, αλλά και την έλλειψη συνεπούς στρατηγικής ως προς την ανάδειξή της, επισήμαναν οι ειδικοί, ενώ συμφώνησαν ότι η Ελλάδα έχει πολλά να κερδίσει μέσα από την αισθητική λογική του «less is more». «Η Ελλάδα είναι ένα εξαιρετικό πρωτογενές προϊόν και όταν ο πελάτης αγοράζει το τελικό προϊόν αυτό που μεσολαβεί είναι η προστιθέμενη αξία», σημείωσε ο Γ. Δρακόπουλος. Είναι έτοιμη η χώρα για τουρίστες που θα δίνουν 300 ευρώ για μια επίσκεψη στην Ακρόπολη όταν θα είναι κλειστή;

Ή θα χαρακτηριστεί αυτό “ξεπούλημα”;» «Οι χώρες δεν είναι brands, τα brands είναι άνθρωποι γιατί πάντα υπάρχει το ανθρωποκεντρικό στοιχείο», είπε ο Δημήτρης Κατσαχνιάς, συνιδρυτής της γαλλικής διαφημιστικής Air Paris, στο πελατολόγιο της οποίας συμπεριλαμβάνεται ο Dior. «Διασημότητα ίσον ταλέντο; Πληροφορία ίσον γνώση;» αναρωτήθηκε ο σπεσιαλίστας του μάρκετινγκ. «Το savoir faire και το savoir vivre είναι σημάδια πολυτέλειας ή απλώς δείγματα πολιτισμού;».
Ελις Κις