Πάτρα: Ο Δήμος για τον Προαστιακό- Τι απαντά η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος

advertisement

Η Πάτρα, ο τρίτος Δήμος της χώρας, είναι μια πόλη χωρίς τραμ, χωρίς επιδοτούμενες συγκοινωνίες ενώ υποχρεωνόμαστε να επιδοτούμε, μέσω της φορολογίας των δημοτών, τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Η πολιτική της Δημοτικής Αρχής ήταν και είναι η προώθηση των αστικών μετακινήσεων με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για το λόγο αυτό διεκδικήσαμε και την επιδότηση των Αστικών Συγκοινωνιών αλλά και την πλήρη λειτουργία του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Μάλιστα για το κρίσιμο αυτό έργο η Δημοτική Αρχή δεν περιορίστηκε μόνο στο να υποβάλλει αιτήματα στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Με τα λιγοστά οικονομικά που διαθέτει ο Δήμος προχώρησε στην κατασκευή αποβάθρων στην βόρεια πλευρά ώστε ο προαστιακός να λειτουργήσει σήμερα, διακινώντας,  καθημερινά 8.000 και πλέον επιβάτες.

Στηριζόμενος, ο Δήμος, στις δηλώσεις που είχαν γίνει από την Περιφέρεια  ότι θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν 4 εκ. ευρώ για την επέκταση του προαστιακού και προς τον νότο, έκανε πολλαπλές και συστηματικές επαφές με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την έπεισε για την αναγκαιότητα και τη βιωσιμότητα του έργου της επέκτασης και στην νότια πλευρά της Πάτρας έως την Κάτω Αχαΐα.

Για να μπορέσει και αυτό το έργο να καταστεί ώριμο όσο το δυνατόν ταχύτερα, παρόλο που ο Δήμος Πατρέων δεν είναι ο φορέας υλοποίησης αυτού, προχώρησε στην σύνταξη της μελέτης για λογαριασμό του ΟΣΕ ώστε να υλοποιηθεί η επέκταση με τα κονδύλια του ΕΣΠΑ.

Πιστεύουμε ότι πλέον οι διαδικασίες πρέπει να επιταχυνθούν με στόχο να εξασφαλιστούν τα χρήματα για την επέκταση του προαστιακού από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο για να επιτευχθεί και η ικανή χρηματοδότηση από το ΣΕΣ 2014-2020 για μία πλήρη Σιδηροδρομική αναβάθμιση τόσο της Πάτρας, όσο και του Νομού.

Σε αυτό το πλαίσιο ο Δήμος Πατρέων θα συμβάλει και θα βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Διαχειριστική Αρχή, ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ) ώστε να υλοποιηθεί άμεσα ένα τόσο σημαντικό και αναπτυξιακό έργο.

Από το 2012 έχει προβλεφθεί ο Προαστιακός στο Π.Ε.Π. Δυτικής Ελλάδας 2007-2013, προϋπολογισμού 2.000.000 ευρώ

Σύσκεψη με στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής πραγματοποίησε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας για την υλοποίηση του έργου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από την Πάτρα στην Κάτω Αχαΐα. Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε με αφορμή δημοσιεύματα για καθυστερήσεις της Περιφέρειας στο έργο του Προαστιακού.

Να διευκρινίσουμε ότι, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία ενημέρωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σχετικά με την πορεία της Μελέτης του έργου από οποιοδήποτε φορέα, ούτε έχει κοινοποιηθεί στην Π.Δ.Ε. κάποια απόφαση Συλλογικού Οργάνου (είτε αυτό είναι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ είτε το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας).

Σημειώνεται ότι για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας το συγκεκριμένο έργο αποτελούσε προτεραιότητα, αφού έχει συμπεριληφθεί, στην τελευταία αναθεώρηση του προγράμματος το 2012, σχετικός προϋπολογισμός 2.000.000 ευρώ στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, μετά από Μελέτη που ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο του 2011.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε ο προϋπολογισμός του έργου και το προσχέδιο – πρόταση που είχε προετοιμαστεί από ομάδα εργασίας, η οποία είχε οριστεί από τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολο Κατσιφάρα και στην οποία συμμετείχαν στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής της ΠΔΕ, της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας και του ΟΣΕ.

Το προσχέδιο αυτό είχε παραδοθεί στο Δήμο Πατρέων, μετά από σχετικό αίτημα προκειμένου να ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη και να υποβληθεί προς χρηματοδότηση και έκτοτε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ουδέποτε εκλήθη σε καμία συνάντηση, παρ’ ότι αποτελεί το βασικό φορέα χρηματοδότησης.

Σημειώνεται ότι η Περιφέρεια έχει συμπεριλάβει και στο σχεδιασμό της για την 5η Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020 και συγκεκριμένα στη θεματική Προτεραιότητα Ζ. «Προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και άρση των εμποδίων σε βασικές υποδομές δικτύων», δράση Ζ.3.1 «Ανάπτυξη προαστιακού σιδηρόδρομου Πάτρας – επέκταση προς Πύργο σύνδεση με Κατάκολο και Αρχαία Ολυμπία», πρόταση που έχει εγκριθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί αναπτυξιακή προτεραιότητα. Ωστόσο υπάρχουν ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Ειδικότερα:

– Ποια είναι η πρόταση του ΟΣΕ για τον Προαστιακό;

– Ποια είναι η πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου της Πάτρας για τον Προαστιακό;

– Έχει ληφθεί υπόψη ο εγκεκριμένος από το Περιφερειακό Συμβούλιο σχεδιασμός για την 5η Προγραμματική Περίοδο 2014 – 2020 που αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο της Περιφέρειας;

– Ποιος είναι ο σχεδιασμός των αρμοδίων φορέων για το σιδηροδρομικό δίκτυο από τον Ψαθόπυργο μέχρι την Πάτρα και από την Πάτρα μέχρι την Αρχαία Ολυμπία;

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα αναλάβει πρωτοβουλία τις αμέσως προσεχείς ημέρες για συνάντηση των συναρμόδιων φορέων προκειμένου να συζητηθεί ο συνολικός σχεδιασμός για το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή μας, η συγκεκριμένη πρόταση, η ωριμότητά της (εγκρίσεις – αδειοδοτήσεις κ.λπ.), ο προϋπολογισμός της, το χρονοδιάγραμμά της, καθώς και κάθε άλλο ζήτημα (εξοπλισμός, βαγόνια, προσωπικό) που θα καταστήσει το έργο ολοκληρωμένο και λειτουργικό, σύμφωνα με τους κανόνες χρηματοδότησης των έργων που υλοποιούνται μέσω ευρωπαϊκών πόρων.