Το λαθρεμπόριο στα καύσιμα μεταφέρθηκε από το θέρμανσης στο ναυτιλίας

Της Χρυσας Λιαγγου
Παρά την εξίσωση των ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, ο τζίρος από το λαθρεμπόριο εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα και τα συναρμόδια υπουργεία καλούνται να λάβουν πρόσθετα μέτρα.

 

Σε χθεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών υπό τον υπουργό Γ. Στουρνάρα και τη συμμετοχή των υπουργών Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, Ναυτιλίας Κώστα Μουσουρούλη και των υφυπουργών Ανάπτυξης Αθ. Σκορδά και Περιβάλλοντος Μάκη Παπαγεωργίου καθώς και εκπροσώπων των πρατηριούχων, εκτιμήθηκε η κατάσταση για το λαθρεμπόριο και διαπιστώθηκε πως έχει περιοριστεί από τα 600 εκατ. ευρώ προ εξίσωσης φόρων στα 300 εκατ. ευρώ.

Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται πλέον στο ναυτιλιακό καύσιμο. Μελέτη του υπουργείου Ναυτιλίας, που παρουσιάστηκε στη χθεσινή σύσκεψη, επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις της αγοράς για μεταφορά του λαθρεμπορίου από το θέρμανσης στο ναυτιλίας. Οι όγκοι ναυτιλιακού καυσίμου εμφανίζονται αδικαιολόγητα υψηλοί, γεγονός που πιστοποιεί τη διόγκωση της λαθρεμπορίας στο συγκεκριμένο καύσιμο. Στη χθεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε στενότερη συνεργασία μεταξύ υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας για την πάταξη του φαινομένου, με πρώτο βήμα την εγκατάσταση GPS σε όλα τα σλέπια (καράβια-βυτία) καθώς και συγκεκριμένοι χώροι ελλιμενισμού ώστε να γίνεται έλεγχος.

Το μεγαλύτερο μέρος της χθεσινής σύσκεψης απασχόλησε η εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια.

Πρόκειται για μνημονιακή υποχρέωση, βάσει της οποίας έχει εκδοθεί υπουργική απόφαση που προβλέπει μέχρι τις 27 Μαρτίου του 2013 υποχρεωτική εγκατάσταση σε όλα τα πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης, μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου 2013 στα πρατήρια των περιοχών Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων, και μέχρι τις 27 Mαρτίου 2014 στα πρατήρια της υπόλοιπης χώρας. Σε διαφορετική περίπτωση, η τρόικα απαιτεί κλείσιμο των πρατηρίων που δεν έχουν συμμορφωθεί.

Οι συναρμόδιοι υπουργοί αποφάσισαν κατ’ αρχήν χθες να μη δώσουν καμία παράταση στις προθεσμίες που έχουν τεθεί από το Μνημόνιο. Εκτίμησαν ότι ο μεγαλύτερος αριθμός πρατηρίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν έχει εγκαταστήσει σύστημα εισροών – εκροών και κατανοώντας το πρόβλημα χρηματοδότησης αποφασίστηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης να διαπραγματευτεί με την τρόικα τη διάθεση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση των πρατηρίων.

Το συνολικό κόστος ανά πρατήριο ανέρχεται σε 15.000 – 20.000, ποσό που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αντιστοιχεί σήμερα στα κεφάλαια κίνησης ενός πρατηρίου. «Εάν τα δώσει, θα έχει σύστημα εισροών – εκροών, αλλά δεν θα έχει για να αγοράσει εμπόρευμα», αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος του κλάδου εμπορίας. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) έχει ζητήσει από τον υφυπουργό Γ. Μαυραγάνη πίστωση στους δασμούς έτσι ώστε να μπορέσουν οι εταιρείες με τη σειρά τους να παρέχουν πίστωση στους πρατηριούχους, αίτημα που, αν και έγινε αρχικώς αποδεκτό, δεν υιοθετήθηκε στη συνέχεια.

Σύμφωνα με την αγορά, από τα 1.500 πρατήρια σε Αττική και Θεσσαλονίκη μέχρι τον Μάρτιο σύστημα εισροών – εκροών χωρίς χρηματοδότηση θα έχουν εγκαταστήσει μόλις τα 500. Ακόμη μεγαλύτερο, τονίζουν, θα είναι το πρόβλημα τον Σεπτέμβριο, οπότε καλείται να συμμορφωθεί με τον νέο κανονισμό η περιφέρεια, όπου εκεί τα ιδιόκτητα και ελεγχόμενα πρατήρια των εταιρειών είναι πολύ λίγα.

advertisement