ΠΑΤΡΩΝ-ΠΥΡΓΟΥ: Εξώδικο εταιρείας στο υπουργείο Υποδομών για τις «παλινωδίες» στο έργο – Επιμένει…με Ε.Ε ο Κ.Καραμανλής

Στις …Βρυξέλλες πάει ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος μιας και ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, κάνει ένα κρίσιμο ταξίδι προκειμένου να λύσει τον γόρδιο δεσμό με την υλοποίηση του άξονα.

Αρνητικός παράγοντας στο ταξίδι του, είναι πως η αλλαγή της ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμπαρασύρει και θέσεις σε διευθύνσεις. Πάντως σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com στη θέση της παραμένει η αρμόδια για την πολιτική Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Από την πλευρά του το Υπουργείο έχει κάνει γνωστό πως εξετάζει όλα τα σενάρια, συμπεριλαμβανομένου και αυτού για την συνέχιση των υπογεγραμμένων εργολαβιών. Πρόκειται για μία δύσκολη εξίσωση αν σκεφτεί κανείς πως από τις 8 εργολαβίες οι 5 που έχουν ξεκινήσει δημιουργούν ένα αυτοκινητόδρομο που καλύπτει τα όρια της Αχαϊας. Το τμήμα της Ηλείας που έχει υπογραφεί είναι ενδιάμεσα σε εργολαβίες που είναι μπλοκαρισμένες με αποτέλεσμα το σύνολο του έργου να θεωρείται προβληματικό.

Γιατί; Ούτε ο δρόμος φτάνει στον Πύργο, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο (και μέχρι την Αρχαία Ολυμπία για να δικαιολογήσει τον τίτλο της «Ολυμπίας Οδού») και υπάρχει και το δεδομένο πως αν στο σύνολο του το έργο δεν ολοκληρωθεί το 2023, τότε η χώρα κινδυνεύει με απαίτηση επιστροφής του συνόλου του ποσού στην ΕΕ για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου.

Άρα, το πρόβλημα δεν είναι οι 5 εργολαβίες που έχουν υπογραφεί, είναι το γεγονός πως οι άλλες τρεις ουσιαστικά υποσκάπτουν το μέλλον της υλοποίησης όλου του αυτοκινητόδρομου. Εδώ έρχεται λοιπόν η επιθυμία του Υπουργείου να λύσει ένα γρίφο με δύσκολη εξίσωση.

ΕΞΩΔΙΚΟ

Την ευθύνη του υπουργείου Υποδομών για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου αναδεικνύει, με σχετικό εξώδικό της, η ιταλική τεχνική εταιρεία GD Infrastrutture. Η εταιρεία, η οποία έχει αναλάβει δύο από τις οκτώ εργολαβίες του έργου, σημειώνει ότι «παρότι έχουν περάσει πέντε μήνες από την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, η άρνηση των υπηρεσιών του υπουργείου να χορηγήσει τις προκαταβολές που προβλέπονται, σε συνδυασμό με την υπέρμετρη καθυστέρηση επίλυσης διαφόρων προβλημάτων που αντιμετωπίστηκαν με την έναρξη των εργασιών των έργων, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των εργασιών με αποκλειστική υπαιτιότητα του υπουργείου».

Εν ολίγοις, παρά τις μέχρι σήμερα δημόσιες τοποθετήσεις του υπουργού Κ. Αχ. Καραμανλή, μέχρι στιγμής η ευθύνη για τον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος του έργου δεν είναι των αναδόχων, αλλά του υπουργείου, που όχι απλώς προεξοφλεί το τελικό αποτέλεσμα, αλλά ουσιαστικά μοιάζει να θέλει να το εξασφαλίσει, ώστε στη συνέχεια να διαπραγματευτεί από μηδενική βάση. Παράλληλα, δημιουργείται και ένα πολύ σοβαρό νομικό προηγούμενο, καθώς, σύμφωνα με τις αιτιάσεις της ιταλικής εταιρείας, όχι μόνο έχει επιβληθεί «πάγωμα» της εκταμίευσης των προκαταβολών, αλλά παράλληλα δεν έχει δοθεί και καμία επίσημη εξήγηση για την εξέλιξη αυτή, ούτε κι έχει προσδιοριστεί ο χρόνος που θα διαρκέσει αυτή η κίνηση.

Οπως σημειώνεται στο εξώδικο της GD Infrastrutture, «σε περίπτωση που το υπουργείο, στο μέλλον, προσπαθήσει να μεταθέσει τις όποιες ευθύνες (για τις καθυστερήσεις) προς τους αναδόχους, παρουσιάζοντας ότι για τον λόγο αυτό είναι προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος η ακύρωση των συμβάσεων κατασκευής έργου, θα μας εξαναγκάσει να προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη, προκειμένου να προασπίσουμε τα νόμιμα δικαιώματά μας». Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία είχε στείλει και σχετική επιστολή νωρίτερα εντός του μήνα, στην οποία σημείωνε ότι εφόσον απελευθερωθούν οι πιστώσεις και οι υπηρεσίες του υπουργείου επιλύσουν τα όποια συνήθη ζητήματα εμφανίζονται σε κάθε δημόσιο έργο, δεσμεύεται για την ολοκλήρωση των εργολαβιών που έχει αναλάβει, έξι μήνες νωρίτερα των συμβατικών της υποχρεώσεων.

Με το εξώδικό της, η ιταλική εταιρεία καλεί το υπουργείο να ανακαλέσει εντός πέντε ημερών την «αντισυμβατική και παράνομη αναστολή χορήγησης ή/και πληρωμής των ήδη εγκεκριμένων προκαταβολών». Εφόσον δεν υπάρξει κάποια αντίδραση, η εταιρεία αναμένεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ανοίγοντας ουσιαστικά τον «χορό» των προσφυγών κι ακόμα ένα «επεισόδιο» στην ιστορία του πολύπαθου αυτού έργου. Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχει δηλώσει πολλάκις ο κ. Καραμανλής, την επόμενη εβδομάδα θα μεταβεί στις Βρυξέλλες, όπου και θα επιχειρήσει να λάβει την έγκριση των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκ νέου αλλαγή του τρόπου υλοποίησης του έργου, ακυρώνοντας τις υφιστάμενες συμβάσεις, είτε προκηρύσσοντας νέο διαγωνισμό με συμμετοχή μόνο εταιρειών της ανώτατης εργοληπτικής τάξης είτε επιστρέφοντας το έργο στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού απ’ όπου και είχε αρχικά αφαιρεθεί.