(ΦΩΤΟ)-ΠΑΤΡΑ: Η ημερίδα «Κυκλοφοριακό στο Ιστορικό Κέντρο» – “Η δημιουργία Ενιαίου Φορέα Δημόσιων Μεταφορών, θα εξασφάλιζε την μετακίνηση του λαού μας”

Ημερίδα με θέμα: «Κυκλοφοριακό στο Ιστορικό Κέντρο της Πάτρας», διοργάνωσε σήμερα η Δημοτική Αρχή, μετά τον κύκλο των επαφών και συζητήσεων με τους επικεφαλής των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά και φορείς της πόλης. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας, με τη συμμετοχή πολλών εκπροσώπων φορέων καθώς και πολιτών.

 

Μεταξύ άλλων παρέστησαν και συμμετείχαν με παρεμβάσεις τους εκπρόσωποι του ΤΕΕ/Δυτ. Ελλάδας, Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Αχαΐας, Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, του Αστικού ΚΤΕΛ Πάτρας, της Τροχαίας Πατρών, της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων της οδού Κανακάρη, εκπρόσωπος των Κατοίκων του Κέντρου της Πάτρας, οι Υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου Πατρέων και πολίτες.

Την ημερίδα άνοιξε με χαιρετισμό του ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων, ανέφερε: Ολοκληρώνεται ένας σχεδιασμός χρόνων, γι αυτό με την ημερίδα αυτή, θέλουμε να φωτιστεί το ζήτημα από όλες τις πλευρές, γιατί μας αφορά όλους. Ήδη οι υπηρεσίες του Δήμου, ετοιμάζουν μελέτη, για τα αποτελέσματα όλων όσων εφαρμόζονται και θα εφαρμοστούν, προκειμένου να δούμε ποιες είναι οι διορθώσεις που πρέπει να γίνουν αργότερα και σε ποια κατεύθυνση θα πρέπει να κινούνται. Υπάρχει σε εξέλιξη μελέτη που αφορά τις αστικές συγκοινωνίες αλλά και μια ακόμα που έχει σχέση με την κινητικότητα στη ζωή της πόλης μας. Μεγάλο ρόλο θα παίξει το τρένο και γενικά οι συνδυασμένες μεταφορές και μετακινήσεις, που απουσιάζουν από την πόλη μας.

Πάτρα:Αυτά ειπώθηκαν στην ημερίδα του δήμου για το κυκλοφοριακό (Φωτο)

Στη εισήγησή του ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Παύλος Στάμος ανέφερε:

 

«Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μας ως Δημοτική Αρχή, μας απασχόλησε και λάβαμε μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας. Έχουμε κινηθεί και σε αυτό το ζήτημα, όπως με το σύνολο των θεμάτων που αφορούν τον πατραϊκό λαό, να υπηρετείται το λαϊκό συμφέρον. Βεβαίως και σε αυτό το θέμα οφείλουμε να τονίσουμε ότι οι παρεμβάσεις μας είναι μέσα σε εν πολλοίς αρνητικό πλαίσιο που καθορίζεται από τους αστικούς νόμους το ασφυκτικό πλαίσιο του «Καλλικράτη» και τους γενικότερους αστικούς σχεδιασμούς.
Στη σχετική απόφαση μας στο Δημοτικό Συμβούλιο (αριθμός απόφασης: 574/14-10-2015) τονίζεται μεταξύ άλλων.
«Το Συγκοινωνιακό-Κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας είναι από τα σοβαρότερα ζητήματα που επηρεάζουν τη ζωή του πατραϊκού λαού. Είναι πρόβλημα χρόνιο, με πολλές παραμέτρους, και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκλειστικά στα πλαίσια του Δήμου. Δεν πρόκειται για ένα τοπικό – τεχνικό ζήτημα, είναι ζήτημα κυρίως πολιτικό. Αυτό εκφράζεται και στις τεχνικές παραμέτρους των μέχρι σήμερα Σχεδιασμών, όπου κύριο κριτήριο ήταν και είναι το κέρδος (κατασκευαστικών ομίλων, βιομηχανιών αυτοκινήτου, ελαστικών κλπ). Οι λαϊκές ανάγκες και η ποιότητα ζωής των κατοίκων της πόλης ελάχιστα λαμβάνονται υπόψη.
Η γενικότερη ασκούμενη αντιλαϊκή πολιτική των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, σταθερά ενίσχυε τα Ι.Χ. σε βάρος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στα οποία επίσης στηρίχθηκε η επιχειρηματική δράση, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυε την άναρχη περιαστική δόμηση και επέκταση του Σχεδίου Πόλης, του περιορισμού του Δημοσίου Χώρου, μέσω ιδιαίτερα της μη υλοποίησης του Σχεδίου Πόλης, πράγμα που οδήγησε στην ακύρωση ουσιαστικά κάθε σχεδιασμού. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά τον σχεδιασμό της λειτουργίας του Αστικού Κέντρου της Πάτρας, όπως ακριβώς αποτυπώνεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και τη χρηματοδότηση (κυρίως τη μη χρηματοδότηση) για την υλοποίηση των ρυθμίσεων του. Η ίδια πολιτική ακολουθείται στα Δημόσια Έργα, τη χάραξη των αυτοκινητοδρόμων (που για την πόλη μας εν έτη 2015 αποτελούν ακόμη όνειρο), των εθνικών και επαρχιακών οδών, των Σιδηροδρομικών Γραμμών και στο τι εξυπηρετούν. Επίσης πρέπει να ληφθεί υπόψη το λιμάνι η θέση του σταθμού υπεραστικών λεωφορείων, του Σιδηροδρομικού Σταθμού, κατά πόσο ευνοούν την εύρυθμη λειτουργία της Κυκλοφορίας στην πόλη, ή εξυπηρετούν την κερδοφορία των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τομείς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η κατασκευή της Μίνι – Περιμετρικής και η διάνοιξη της Κανακάρη, που για δεκαετίες καρκινοβατούν. Η ολοκλήρωση αυτών των έργων θα βοηθούσε σε ένα βαθμό στην επίλυση του κυκλοφοριακού. (…)
Ο κάτοικος της Πάτρας καθημερινά βιώνει το άγχος της κυκλοφορίας είτε χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είτε αφού αυτά δεν τον εξυπηρετούν (λόγω χάραξης των δρομολογίων, των καθυστερήσεων και της ποιότητας των λεωφορείων) αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το Ιδιωτικό του Αυτοκίνητο, επιτείνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Για να υπάρξει λύση λοιπόν στο πρόβλημα, πρέπει να αναβαθμιστούν και να ενισχυθούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Πατρέων. Οι πρωτοβουλίες αυτές δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να γίνουν από τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος άλλωστε παρεμβαίνει μόνο όταν του εξασφαλιστεί ικανοποιητικό ποσοστό κέρδους.
Επιβάλλεται η δημιουργία Ενιαίου Φορέα Δημοσίων Μεταφορών, σε πανελλαδικό και περιφερειακό επίπεδο που θα περιλαμβάνει Συνδυασμένα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ο Δημόσιος Φορέας θα έχει στην ευθύνη του όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί την παροχή της Συγκοινωνιακής Εξυπηρέτησης. Αν εξαιρέσουμε την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οι κυβερνήσεις που γνωρίσαμε δεν χρηματοδότησαν, δεν πήραν κανένα μέτρο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη χώρα μας, όπως ο προαστιακός σιδηρόδρομος, σύγχρονη Αστική Συγκοινωνία.
Η δημιουργία Ενιαίου Φορέα Δημόσιων Μεταφορών, που θα εξασφάλιζε την μετακίνηση του λαού μας, έρχεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα του κεφαλαίου, τις μέχρι σήμερα αστικές κυβερνήσεις. Απαιτείται άλλη κατάσταση στο επίπεδο της οικονομίας, με κοινωνικοποιημένα τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής.

 

Πρώτα συμπεράσματα και απολογισμός των πρωτοβουλιών που έλαβε η Δημοτική Αρχή
Να σας θυμίσω πως όταν αναλάβαμε ως Δημοτική Αρχή υπήρχαν ήδη διαμορφωμένες συνθήκες στο ζήτημα του κυκλοφοριακού για το Ιστορικό κέντρο της Πόλης. Στα πλαίσια αυτά προχωρήσαμε στις εξής πρωτοβουλίες:
1. Η Δημοτική Αρχή κατάργησε το χαράτσι της ελεγχόμενης στάθμευσης. Δεδομένη είναι η θεώρηση μας ότι οι δρόμοι, οι πλατείες και οι παραλιακοί χώροι ανήκουν στους κατοίκους της πόλης μας και δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης, ακριβώς επειδή έχουμε αυτή την αντίληψη. Έτσι οι λύσεις που προτείναμε δεν είχαν εισπρακτικό – επιχειρηματικό χαρακτήρα. Παρ’ όλα αυτά έχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα γιατί, αντικειμενικά, δεν μπορούν να ανατρέψουν το σύνολο των γενικότερων οικιστικών – συγκοινωνιακών πολιτικών επιλογών που οξύνουν και αναπαράγουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
2. Αποτροπή της χρήσης Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης. Οργανώθηκε σύστημα παρκινγκ που θα διευκολύνει τους οδηγούς να έχουν δωρεάν χώρο στάθμευσης, και δωρεάν μετακίνησή τους στο κέντρο της πόλης, παραλιακά, με λεωφορεία που θα παρέχει ο Δήμος. Οι Δημοτικοί χώροι στάθμευσης, που έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία, τόσο στη Νότια περιοχή της Πάτρας με 1016 θέσεις, δίνει ανάσα σε αρκετούς συμπολίτες μας που επιθυμούν να μετακινηθούν προς το κέντρο της πόλης, από τις νότιες συνοικίες. Ταυτόχρονα λάβαμε όλα τα μέτρα ώστε να γίνεται δωρεάν η μεταφορά των δημοτών από τα παρκινγκ στο κέντρο της πόλης. Διαθέσαμε δημοτικό λεωφορείο (ταυτόχρονα ένα λεωφορείο είχε παραχωρηθεί από τον ΟΛΠΑ Α.Ε. γι’ αυτή την χρήση, καθώς και ένα λεωφορείο του αστικού ΚΤΕΛ), καύσιμα, οδηγούς, ενώ αναλάβαμε συνολικά τα κόστη συντήρησης. Το επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται η σύμβαση παραχώρησης, για τον χώρο που έχουμε ζητήσει που βρίσκεται τώρα το αμαξοστάσιο του ΟΣΕ, στον Άγιο Διονύσιο. Η εκτίμηση μας είναι πως από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί η παραχώρηση, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα μπορέσουμε να παραδώσουμε χώρο στάθμευσης 120 περίπου θέσεων. Ενώ ήδη χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης στα σημεία βόρεια και νότια του Σταθμού Επιβατών επί της Ηρώων Πολυτεχνείου, με περίπου 130 θέσεις στάθμευσης.
3. Εκ περιτροπής στάθμευση στο ιστορικό κέντρο, στους δρόμους από Ζαΐμη έως Τσαμαδού και από την Όθωνος Αμαλίας έως Καραϊσκάκη μίας ώρας (στις πορτοκαλί πινακίδες της ελεγχόμενης στάθμευσης) και δύο ωρών (στις πράσινες πινακίδες της ελεγχόμενης στάθμευσης). Η εκ περιτροπής στάθμευση λειτουργεί ήδη ενάμιση χρόνο στο κέντρο της πόλης. Έχουν υλοποιηθεί όλα τα μέτρα που προέβλεπε η απόφαση, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τάμπλετ για τους υπαλλήλους του Τμήματος Ελέγχου Κοινοχρήστων Χώρων κ.λπ..Από τον πίνακα με τα αποτελέσματα 3μήνου, 6μήνου και χρόνου , συμπεραίνουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα να λειτουργήσει καλά η εκ περιτροπής στάθμευση. Από τις 1.200 θέσεις στάθμευσης, που υπάρχουν διαγραμμισμένες, από τους μόνιμους κατοίκους καταλαμβάνονται τις ώρες λειτουργίας περίπου 400, άρα διατίθενται για εκ περιτροπής στάθμευση 800 θέσεις για εναλλαγή. Όσον αφορά την ανταπόκριση των οδηγών στο σύστημα της εκ περιτροπής στάθμευσης, από 50% που ξεκίνησε τον 1ο μήνα προσεγγίζει το 70% το 12ο μήνα λειτουργίας του, τοποθετώντας κάρτα στο αυτοκίνητο.

 

Με βάση την παραπάνω απόφαση, μπορούμε αν πούμε ότι γίνονται σταθερά βήματα στο κομμάτι του κυκλοφοριακού στο κέντρο της πόλης προς όφελος του πατραϊκού λαού.
Βέβαια η υλοποίηση των αποφάσεών μας δεν ήταν απρόσκοπτη. Συχνές ήταν οι παρεμβάσεις κρατικών υπηρεσιών που έβαζαν εμπόδια στην υλοποίηση εργασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η περίπτωση των παρκινγκ στην παραλιακή ζώνη, όπου κατά τις εργασίες διαγράμμισης παρενέβη το λιμενικό και στελέχη της Δημοτικής Αρχής, όπως και ο ίδιος ο Δήμαρχος κλήθηκαν σε απολογία.
Τέλος κατέληγε η απόφαση πως:

 

“Αποφασιστική θα είναι η συμβολή των πιο κάτω παραγόντων”:
1. Η αποπεράτωση της μίνι Περιμετρικής και της διάνοιξης της Κανακάρη.
2. Οι εργαζόμενοι στο κέντρο της πόλης Υπάλληλοι και Έμποροι να μη χρησιμοποιούν Ι.Χ., ή , εάν χρησιμοποιούν, να σταθμεύουν στα παρκινγκ του Δήμου.
3. Το τμήμα τροχαίας και τα αστυνομικά τμήματα καθώς και τα Τμήματα Συγκοινωνιακού & Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού της Δ/νσης Πολεοδομικού – Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού & Δόμησης και το τμήμα Ελέγχου Κοινοχρήστων Χώρων της Δ/νσης Διαχείρισης Προσόδων και Δημοτικής Περιουσίας να βοηθήσουν αποτελεσματικά στην υλοποίηση του μέτρου της εκ περιτροπής στάθμευσης και αστυνόμευσή της.
4. Το Αστικό ΚΤΕΛ με τη βελτίωση των δρομολογίων του. Αποφασιστικά θα συνέβαλε στη μείωση της χρήσης Ι.Χ. η καθιέρωση προσιτής κάρτας απεριορίστων διαδρομών καθώς επίσης ενός εισιτηρίου για μια κατεύθυνση. Σε σχέση με το Αστικό ΚΤΕΛ, απαιτείται ο εκσυγχρονισμός των διαδρομών, τροποποίηση των Αφετηριών σύμφωνα με τις προτάσεις των διαμερισμάτων, του πανεπιστημίου και του ΑΤΕΙ. (σχετικός Πίνακας). Όσον αφορά τις αφετηρίες των Υπεραστικών Λεωφορείων στην Όθωνος Αμαλίας θα πρέπει εντός ενός έτους να απομακρυνθούν λόγω επικινδυνότητας. -Προμήθεια και εγκατάσταση στάσεων στα πολυσύχναστα σημεία (Πανεπιστήμιο κλπ). Συγκεκριμένα μεσοπρόθεσμα με ορίζοντα το 2019 και την Απελευθέρωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς θα πρέπει να προσανατολιστούμε το Κέντρο να διανύεται από mini bus, με τα αντίστοιχα δρομολόγια των λεωφορείων να τερματίζουν περιμετρικά του Ιστορικού Κέντρου με την καθιέρωση προφανώς ενός εισιτηρίου για μία διαδρομή. (…)»

 

Προβλήματα που εντοπίζονται στη λειτουργία από τους δημοτικούς υπαλλήλους & τους κατοίκους
Διπλοπαρκάρισμα, που αποτελεί ευθύνη της Τροχαίας, σχεδόν σε όλους τους δρόμους που το πλάτος επιτρέπει, Όθωνος Αμαλίας, Αγ. Ανδρέου, Μαιζώνος, Κορίνθου, Κανακάρη, Καραϊσκάκη, Ερμού, Κολοκοτρώνη και Αράτου, θέμα που εμποδίζει την εναλλαγή των αυτοκινήτων στις θέσεις στάθμευσης.
Μη τακτικά δρομολόγια στην Παραλία από παρκινγκ Ακτής Δυμαίων έως Αγ. Νικολάου. Πρόβλημα δημιούργησε το σταμάτημα του λεωφορείου του ΟΛΠΑ που δεν έχει επιλυθεί οριστικά. Είναι απαραίτητη η αγορά 2 λεωφορείων για να μπορέσουμε να λύσουμε το πρόβλημα. Απαιτείται επίσης έλεγχος των οδηγών για κενά διαστήματα δρομολογίων.
Για τη διευκόλυνση της κίνησης στην παραλιακή, να επιμείνουμε στην απαγόρευση στάθμευσης, που έχει γίνει στην πράξη εδώ και δύο μήνες που καθαρίστηκε ο χώρος από το υπόστεγο που έχει καταρρεύσει, έμπροσθεν του κτιρίου λιμένα. Για να αποφύγουμε να γίνει ο χώρος μεταξύ ΚΕΠ και Αγ. Νικολάου χώρος στάθμευσης, να μπει μπάρα στη Γούναρη με ηλεκτρονική κάρτα για τους εργαζόμενους (Πρόταση ΟΛΠΑ που αναλαμβάνει και τα έξοδα). Θα βοηθήσει η διαμόρφωση παρκινγκ στο χώρο του ΟΣΕ, στο σταθμό του Αγίου Διονυσίου που παραχωρείται το επόμενο διάστημα στο Δήμο, μετά από προσπάθειες χρόνων.
Θα προχωρήσουμε άμεσα στην ηλεκτρονική έκδοση εισιτηρίου (με sms κλπ)
Αίτημα του Εμπορικού Συλλόγου είναι να ισχύσει δίωρο για όλο το κέντρο (κατάργηση της περιοχής της μιας ώρας). Γνώμη των εργαζομένων μας, κατοίκων και της εισήγησης είναι να παραμείνει ως έχει το σύστημα εκ περιτροπής στάθμευσης. Υπάρχει ανοχή από την Υπηρεσία, τα συνεργεία ελέγχου περνούν από τους ίδιους δρόμους μετά από μιάμιση (1,5) και δυόμιση (2,5) ώρες αντίστοιχα περίπου. Οι ρυθμίσεις αυτές γίνονται με σκοπό να εξυπηρετήσουν ανάγκες των πολιτών που επισκέπτονται το κέντρο της πόλης για μικρό χρονικό διάστημα και ταυτόχρονα να δίνεται η δυνατότητα να υπάρχουν πάντοτε ελεύθερες θέσεις στάθμευσης.
Γενικότερες παρεμβάσεις που αφορούν το κυκλοφοριακό
Από το 1964 μπήκε στον σχεδιασμό όλων των Δημοτικών Αρχών η δημιουργία της mini Περιμετρικής, η διάνοιξη της Κανακάρη, στα πλαίσια ανακούφισης του κυκλοφοριακού προβλήματος και της καλύτερης λειτουργίας του ιστορικού κέντρου.
Ο σχεδιασμός αποτυπώθηκε στο ρυθμιστικό σχέδιο Σκιαδαρέση και Δοξιάδη, στον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό της Πόλης. Ο σχεδιασμός υλοποιήθηκε σταδιακά από τις Δημοτικές Αρχές Άννινου, Καράβολα, Φλωράτου, Καράβολα, Φούρα, σε επίπεδο μελετών. Η εφαρμογή της μελέτης και η χρηματοδότηση ξεκίνησε με τη Δημοτική Αρχή Δημαρά και ολοκληρώθηκε στη δική μας. παράλληλα με το Δήμο, η Νομαρχία Αχαΐας και στη συνέχεια η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προχωρούσαν στο σχεδιασμό και υλοποίηση της μίνι περιμετρικής, του κόμβου Κουρτέση, την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε οδό διπλής κατεύθυνσης και το συνδυασμό όλων αυτών με την αντιδρόμηση των οδών Κανακάρη και Κορίνθου. Η μίνι περιμετρική θα είναι έτοιμη, μετά από αρκετά προβλήματα με τους αναδόχους του έργου, πτωχεύσεις κλπ, θα μπει όπως διαβεβαιώνει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας σε κυκλοφορία τον Αύγουστο του 2018. Τότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή και ο όλος σχεδιασμός, η αντιδρόμηση Κορίνθου – Κανακάρη, λειτουργία κόμβου Κουρτέση και της οδού Αγίας Σοφίας ως δρόμος διπλής κατεύθυνσης.
Ο όλος σχεδιασμός και η υλοποίηση έγινε με την έγκριση των Δημοτικών Συμβουλίων, Νομαρχιακών Συμβουλίων, Περιφερειακών Συμβουλίων Δημαρχιακών Επιτροπών, Οικονομικών Επιτροπών, Επιτροπών Ποιότητας Ζωής, Επιστημονικών και Κοινωνικών φορέων.
Η διάνοιξη της Κανακάρη καθυστέρησε λόγω απαλλοτριώσεων και αναμένεται η απαλλοτρίωση στην οδό Ναυαρίνου για να έχει διέξοδο στην Ελευθερίου Βενιζέλου.
Έχουν ενταχθεί ως έργα στα ΕΣΠΑ (2005 – 2010 και 2010 – 2015 και Γέφυρα 2015 – 2020 η Μίνι Περιμετρική και 2010 – 2015 η Κανακάρη και 2015 – 2020 ως Γέφυρα η Αντιδρόμηση, προμήθεια και εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών).

 

Παρεμβάσεις που έχουν γίνει από τη Δημοτική Αρχή στην οδό Κανακάρη
1. Η Δημοτική Αρχή εντοπίζοντας το πρόβλημα σχετικά με τις κλίσεις στην κατασκευή της οδού, πήρε άμεσα μέτρα. Παρότι κάτι τέτοιο δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική μελέτη του έργο η εξομάλυνση των κατά μήκος κλίσεων από Γκότση έως Άστιγγος, όπου κάναμε τη μελέτη στη θητεία μας, από Σεπτέμβριο του 2014 και μετά, με τις Υπηρεσίες μας (2015 – 2016) εξευρέθηκε η πίστωση, δημοπρατήθηκε και εκτελείται, ήδη έχει ολοκληρωθεί από τις αρχές του 2018. Έχει δοθεί προσωρινά στην κυκλοφορία ως είσοδος.
2. Επίσης, ανατέθηκε επί της δικής μας Δημοτικής Αρχής η μελέτη της Μαιζώνος ως οδού ήπιας κυκλοφορίας για τις ανάγκες ένταξης του έργου στην ανάπλαση Άνω και Κάτω Πόλης.
Όλες τις προαναφερόμενες δεκαετίες, μελέτες που βοηθούσαν στον εκσυγχρονισμό και την καλύτερη λειτουργία της Πόλης ψηφίζονταν ομόφωνα, όχι μόνο στο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και στους επιστημονικούς φορείς(Τεχνικό Επιμελητήριο, Συλλόγους Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτόνων, Αγρονόμων – Τοπογράφων Μηχανικών κλπ). Η μελέτη της αντιδρόμησης Κορίνθου, εντάχθηκε στο Τεχνικό μας Πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό του Δήμου για τα έτη 2015, 2016 και 2017 και βέβαια στον ψηφισθέντα προϋπολογισμό του 2018 καθώς και στα Σ.Ε.Σ. 2014 – 2020. Η κατασκευή της Μίνι – Περιμετρικής και της Κανακάρη που ήταν ενταγμένες στα ΕΣΠΑ συνδέονται λειτουργικά με την Αντιδρόμηση Κορίνθου – Κανακάρη και πιθανό σταμάτημα του έργου, που έχει ήδη ανάδοχο με αποφάσεις Νομαρχιακού Συμβουλίου, Περιφερειακού Συμβουλίου, Δημοτικού Συμβουλίου και Οικονομικής Επιτροπής, θα έχει συνέπειες στην απένταξη του ίδιου του έργου προϋπολογισμού 1.200.000€.
Στη διάρκεια της θητείας της Δημοτικής Αρχής, έχουμε τουλάχιστον 20 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και αντίστοιχες της Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής που άπτονται συνδυαστικά των τριών έργων.
Με την ολοκλήρωση της Μίνι Περιμετρικής θα ισχύσουν για τη διέλευση από το Ιστορικό κέντρο δύο βασικοί άξονες: Αγίου Ανδρέου – Όθωνος Αμαλίας και Κορίνθου – Κανακάρη ως είσοδοι και έξοδοι με ταυτόχρονη απελευθέρωση της οδού Μαιζώνος ως οδού ήπιας κυκλοφορίας, όπως προβλέπεται με την ένταξη στα έργα ανάπλασης του ιστορικού κέντρου (ΒΑΑ).
Όσον αφορά την αντιδρόμηση ή μη των οδών Κανακάρη – Κορίνθου μετά από εξάμηνη λειτουργία μπορούμε να εντοπιστούν τα όποια προβλήματα προκύπτουν από την ταυτόχρονη λειτουργία των αξόνων Κορίνθου – Κανακάρη και Μίνι Περιμετρικής και να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες

 

Ζητήματα που θέτουν κάτοικοι και φορείς της πόλης
• Να μη λειτουργήσει η αντιδρόμηση χωρίς την ολοκλήρωση της Μίνι – Περιμετρικής γιατί θα αποτελεί η Κανακάρη την μοναδική διέλευση από το Κέντρο.
Προϋπόθεση για τη λειτουργία της Αντιδρόμησης είναι η ταυτόχρονη λειτουργία της Μίνι – Περιμετρικής που αντικειμενικά θα παραλάβει αρκετό κυκλοφοριακό φόρτο που διέρχεται σήμερα από το κέντρο (κίνηση από και προς Πανεπιστήμιο και Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο των περιοχών Άνω Πόλη, Εβραιομνήματα, Αρόη, Ταμπάχανα, Σύνορα, Γηροκομειό, Εγλυκάδα, Αγ. Γιώργη, Λάγγουρα, Κουκούλι, Μπεγουλάκι, Ψαροφάι, Προσφυγικά κλπ.). Η Κορίνθου και η Κανακάρη δεν θα είναι οι μοναδική είσοδος και έξοδος αντίστοιχα προς το κέντρο. Η Αγ. Ανδρέου και η Όθωνος Αμαλίας θα εξακολουθήσουν να παραλαμβάνουν περίπου τον κυκλοφοριακό φόρτο που έχουν και σήμερα.
Εδώ να επισημάνουμε ότι στον Κόμβο Κουρτέση, στην είσοδο της Πάτρας, η λογική κίνηση είναι να είναι είσοδος η Κορίνθου, για να αποφεύγεται η χιαστί κίνηση όπως γίνεται τώρα που είναι επικίνδυνο.

 

• Ότι οι κατά μήκος κλίσεις είναι μεγάλες και απαγορευτικές για λεωφορεία και φορτηγά
Οι κλίσεις ( έως 6%) είναι σε πολύ μικρά τμήματα της οδού Κανακάρη είναι συνηθισμένες και καθόλου μεγάλες. Απαντώνται και σε άλλους δρόμους μέσα στον αστικό ιστό της πόλης σε λεωφορειόδρομους (Γούναρη, Αγ. Γεωργίου, Γερμανού) ενώ είναι σαφώς μικρότερες των κλίσεων που απαντώνται σε λεωφορειόδρομους στην Αρόη και στους πέριξ σε λόφους ευρισκόμενους οικισμούς της πόλης μας. Εδώ να επισημάνουμε ότι όταν αναλάβαμε σαν Δημοτική Αρχή εξετάζοντας το πως θα διαμορφωθεί η Κανακάρη μετά την παραλαβή του ενταγμένου έργου στο ΕΣΠΑ, εντοπίσαμε τα δύο σημεία (Γκότση – Καρόλου και Καρόλου – Άστιγγος) και δώσαμε εντολή για σύνταξη μελέτης στην αντίστοιχη υπηρεσία (Δ.Ε.Υ.) η οποία υποβλήθηκε και εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και το Δημοτικό Συμβούλιο και από τις περσινές εκπτώσεις των έργων εντάχθηκε στο Τεχνικό Πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό του Δήμου και κατασκευάστηκε ήδη.
• Ότι η Κανακάρη είναι στενή και δεν επαρκεί για την κίνηση ταυτόχρονα λεωφορείου και φορτηγού.
Σε όλο το μήκος της Κανακάρη εξασφαλίζεται ελάχιστο πλάτος 7,00 μ. άρα δύο άνετες λωρίδες κυκλοφορίας 3,50 μέτρων, εννοείται ότι στα τμήματα της οδού που είναι 7,00 μέτρα θα υπάρξει πλήρης απαγόρευση στάθμευσης.
Η μελέτη της αντιδρόμησης προβλέπει την οδό Αγίας Σοφίας διπλής κατεύθυνσης και δύο λωρίδες εισόδου από Κορίνθου και δύο λωρίδες εξόδου από Κανακάρη.
• Ότι θα είναι μεγάλες οι αποστάσεις για να ανεβαίνουν στην Κανακάρη εργαζόμενοι και φοιτητές από Αγ. Ανδρέου, Ρήγα Φεραίου, Έλληνος Στρατιώτου και Κωνσταντινουπόλεως (60 έως 80 μέτρα στις κάθετες από Κορίνθου έως Κανακάρη)
Οι λεωφορειακές γραμμές καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σε συνεννόηση με το αστικό ΚΤΕΛ. Κανείς δεν μας απαγορεύει, μετά από συζήτηση, η γραμμή νο 6 για Πανεπιστήμιο – Νοσοκομείο να έχει δύο κλάδους στο κέντρο (Από Κανακάρη και από Αγ. Ανδρέου – Έλληνος Στρατιώτου – Αμερικής – Πανεπιστημίου ή Αγίου Ανδρέου – Έλληνος Στρατιώτου – Νοταρά – Αρέθα – Πανεπιστημίου ). Εξάλλου λειτουργεί κα τώρα τέτοια γραμμή με αραιά δρομολόγια.
• Ότι καταργούνται πολλές θέσεις στάθμευσης από Γκότση έως Άστιγγος (περίπου 90)
Είναι αποτέλεσμα του τρόπου ανάπτυξης της πόλης, χωρίς πρόβλεψη θέσεων στάθμευσης στις κατοικίες που χτίζονταν τις δεκαετίες του 1960 και 1970 παρ’ ότι το αυτοκίνητο είχε μπει στη ζωή των κατοίκων. Υπάρχει η δυνατότητα να εξευρεθούν χώροι ελεύθεροι στην περιοχή για δημιουργία θέσεων στάθμευσης, είτε επιφανειακά με μικρές παρεμβάσεις, είτε, λόγω των κλίσεων του εδάφους, σε δύο ή τρία επίπεδα με μεγαλύτερο κόστος (εξασφαλίζοντας και θέσεις στάθμευσης για το Αρσάκειο, όταν θα λειτουργήσει). Υπάρχουν οι χώροι της Δικαστικής Άρσης Απαλλοτρίωσης Κ.Χ. (Τζίνη – Χριστοπούλου). Θα προχωρήσουμε επίσης άμεσα στη δημιουργία χώρου στάθμευσης στη Μίνι Περιμετρική απέναντι από τα σχολεία στην ιδιοκτησία του Δήμου για τις θέσεις στάθμευσης που αφαιρούνται στην περιοχή του κόμβου Κουρτέση. Θα εξετάσουμε την δυνατότητα μίσθωσης από το Δήμο σε υπάρχοντες χώρους στάθμευσης.
• Ότι δεν είναι λειτουργικά τα πεζοδρόμια
Τα πεζοδρόμια βελτιώθηκαν κατά το δυνατόν με ένα έργο βελτίωσης μεταξύ των οδών Γκότση και Άστιγγος. Είναι σε εξέλιξη η αφαίρεση των τσιμεντόστυλων της ΔΕΗ και η υπογειοποίηση του δικτύου, που θα βοηθήσει στην καλύτερη λειτουργία των πεζοδρομίων.

 

Το προηγούμενο χρονικό διάστημα έγινε συνάντηση με κατοίκους, επικεφαλείς παρατάξεων, το αστικό ΚΤΕΛ, την ΟΕΒΕΣΝΑ, και με το ΤΕΕ, όπου και τέθηκαν οι βασικές θέσεις και προβληματισμοί για τη σημερινή ημερίδα.

 

Σκέψεις και προτάσεις για το μέλλον
Προτείνουμε την υλοποίηση του έργου όπως είχε σχεδιαστεί όταν θα δοθεί σε χρήση η μίνι περιμετρική. Από σήμερα ξεκινούν από τις υπηρεσίες του Δήμου οι διαδικασίες για αναγνωριστική μελέτη που θα αναδείξει πιθανά νέα κυκλοφοριακά – συγκοινωνιακά προβλήματα που θα εμφανιστούν από τη λειτουργία της Κανακάρη – μίνι Περιμετρικής – Κόμβου Κουρτέση, διπλής κατεύθυνσης Αγίας Σοφίας και της επίδρασης που θα έχουν στο κυκλοφοριακό συγκοινωνιακό της πόλης, σε συνδυασμό με τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα κυκλοφοριακά και συγκοινωνιακά και σε άλλα σημεία της πόλης. Ο προσδιορισμός των αιτιών ατυχημάτων εντός της πόλης και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για τον δραστικό περιορισμό τους,
Από την αναγνωριστική μελέτη θα βγουν οι ανάγκες, οι προδιαγραφές για την σύνταξη λεπτομερούς μελέτης εφαρμογής για βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα, μακροπρόθεσμα κυκλοφοριακά, συγκοινωνιακά μέτρα.
Με τη λειτουργία του σχεδιασμού θα γίνει στην περιοχή της Κανακάρη επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης που ευνοεί τους μόνιμους κατοίκους για πάρκινγκ.
Εάν από τη δοκιμαστική λειτουργία της Κανακάρη με το Αστικό ΚΤΕΛ προκύψει αναγκαιότητα ακόμα μεγαλύτερης εξομάλυνσης των κλίσεων, θα προχωρήσουμε άμεσα σε αντίστοιχο έργο.
Να ξεκινήσουν μετά την Αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την εξεύρεση πιστώσεων, οι διαδικασίες για ανάθεση μελέτης Συγκοινωνιακής – κυκλοφοριακής για το σύνολο του Δήμου Πατρέων. Στα πλαίσια της μελέτης αυτής να εξεταστεί η εξάμηνη λειτουργία μίνι – περιμετρικής και αντιδρόμησης και να υπάρξουν συμπεράσματα και προτάσεις. Να γίνουν ενέργειες στην περιφέρεια για να περάσει από Περιφερειακό Συμβούλιο η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για το σύνολο του Καλλικρατικού Δήμου ως Αστική Περιοχή.
Σαν Δημοτική Αρχή έχουμε κάνει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις στην Περιφέρεια για μία σειρά ζητήματα που εντοπίζουμε. Με έγγραφο μας τόσο στις αρχές του 2017, όσο και μέσα στο 2018, αναδείξαμε τα σοβαρά προβλήματα που θα προκύψουν στους κόμβους στα Ταμπάχανα , στην Παπαδιαμαντοπούλου και στον κόμβο Κουρτέση, από τη στιγμή που θα δοθεί στην κυκλοφορία η Μίνι Περιμετρική. Εκτίμηση μας είναι πως θα επιβαρυνθεί ιδιαίτερα η κυκλοφορία σε αυτά τα σημεία. Ενώ παράλληλα έχουμε κάνει κατά καιρούς παρεμβάσεις που αφορούν τόσο τον χρονικό ορίζοντα των κατασκευών, όσο και λειτουργικά προβλήματα της Μίνι Περιμετρικής, στην Περιφέρεια, η οποία έχει και την ευθύνη της κατασκευής και της απόδοσης της σε καλή λειτουργία στην πόλη. Η Περιφέρεια χρειάζεται να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να επιλυθούν τα λειτουργικά προβλήματα της Μικρής Περιμετρικής.
Σε κάθε περίπτωση, με βάση τη συζήτηση στη σημερινή ημερίδα και εφόσον χρειαστεί μπορούμε να δούμε και επιπλέον ενέργειες».